אפליקציית מייטו הסינית (Meitu) שצוברת פופלריות בימים האחרונים עוזרת לנו להראות יפים יותר עד כדי כך שנהפוך לדמויות אנימה. אך לפי דיווחים ברחי העולם היא לא מסתפתק בזה ועוקבת אחרינו הרב יותר מאשר אפליקציות אחרות ושותה את המידע האישי עלינו.

חוקרי אבטחה שניתחו את האפליקה ואת ההרשאות שהיא מבקשת גילו שהיא דורשת גישה לפרטים שאותם היא לא באמת צריכה כמו מיקום, מספר טלפון, מיקום, היכולת להפעיל את עצמה עם אתחול הסמארטפון, להוציא שיחות, לדעת מי ספקית הסלולר, לזהות טלפון ספציפי לפי מספר סידורי ולדעת האם הטלפון שלכם פרוץ. מידע רב על הטלפון שלכם נשלח לכל מיני שרתים בסין, אם התקנתם את היישום.

חלק מהדרישות הללו יכולות להיות לגטימיות. ה-GPS מאפשר להוסיף לתמונה את המיקום אם תרצו שהוא יופיע כאשר תשתפו אותה, אבל שאר הדרישות נראו מוגזמות וחריגות ואתרי טכנולוגיה גדולים בעולם הזהירו: אל תורידו את האפליקציה

אז למה הם צריכים את כל המידע הזה עלינו? פרסומות. האפליקציה חינמית ויוצריה ירצו לשלב בה מודעות. ככל שיש עליכם יותר מידע, כך אפשר להתאים לכם פרסומות טוב יותר (המיקום למשל עוזר לשלוח לכם פרסומות שרלוונטיות לישראל, ולא לסין), ואפשר גם לראות על מה הקלקתם כדי לדעת מה עבד ומה לא.

למחוק את האפליקציה מהר מהטלפון? 

לא מהר, אבל אתם יכולים להסתדר בלעדיה. בכל הדיווחים לא עולה אקדח מעשן לאיסוף מידע פרטי כמו שיחות הטלפון שביצענו, תמונות פרטיות או הודעות. זו לא המטרה של איסוף המידע.

יש בעיקר חוסר נוחות מכמות המידע שמזהה אותנו עבור מפרסמים והאופן שבו הוא נאסף. אך חוקרי אבטחה אומרים, כי במבחן התוצאה אין בהכרח הבדל משמעותי בין מייטו לבין אפליקציות אחרות והרבה יותר מוכרות שמבוססות על פרסומות.

אז מצד אחד, אתם לא בסכנה מידית של גישה לכל החיים שלכם או פלישה לנייד על ידי חברה סינית, לפחות לפי המידע שיש כרגע. אבל מצד שני, אם הפרטיות שלכם חשובה לכם, עדיף להוריד אפליקציות פחות פולשניות לשיפור הסלפי.

"לא מוסרים מידע"

"מייטו לא תחשוף או תספק מידע פרטי על גולשים ללא הסכמתם לצד שלישי", נכתב בתנאי השימוש באתר מייטו. ולפי התגובות לתקשורת, המידע שנאסף על הגולשים לא נמכר.

החברה הסבירה גם כי הפולשנות הזאת למי שהוריד את האפליקציות, נובעת מצנזורת האינטרנט בסין. "שירותים שניתנים על ידי חנויות אפליקציות [גוגל ואפל] חסומים בסין. בשביל לעקוף את זה, מייטו משלבת מערכות ניתוח מידע חיצוניות וכאלה שהיא פיתחה כדי לוודא שהמידע עקבי ונכון".

למה צריך את המידע הזה? "בשביל לדאוג שהאפליקציה והאפשרויות שבה יפעלו טוב, ובשביל להבין טוב יותר את היחס של המשתמשים לפרסומות שמופיעות באפליקציה".