קנדי קראש (צילום: Ricardo DeAratanha / Los Angeles Times))
מישהו עוד מפוצץ שוקולדים? | צילום: Ricardo DeAratanha / Los Angeles Times)

בשבוע שעבר הציגה אפל את הגרסת החדשה של חנות האפליקציות למכשיריה הניידים והבטיחה כי היא תועיל למשתמשים ולמפתחים גם יחד. אך ברשת נפוצים מאז דיווחים על כך שייתכן כי מפתחים רבים דווקא ייפגעו מהשינויים באפ סטור.

יומיים לאחר האירוע בו חשפה אפל את השיפורים באפליקציית החנות שלה, סיפר מפתח בפורום iPhoneDevSDK כי אפליקציה שהעלה לחנות האפליקציות נדחתה על ידי אפל בטענה חסרת תקדים: "גילינו שהאפליקציה שלך כוללת תכונות או תוכן שעשויים להיות בעלות השפעה מכריעה בדירוג בחנות האפליקציות, מה שעומד בניגוד להנחיות החנות", כתבה החברה והוסיפה: "ליתר דיוק, האפליקציה שלך מעניקה רמז חינם למשתמשים כאשר הם משתפים אותה בפייסבוק. (הצעד) הראוי יהיה להסיר או לשנות את המידע הזה".

תגובתו של המפתח הנדהם היתה: "אז אסור לנו יותר לעודד משתמשים לשתף דברים ברשתות חברתיות? זה אחד הטריקים הכי ותיקים בספר ואפילו קנדי קראש השתמשה בו". מפתחים אחרים טענו כי מדובר ב"חוק" ישן של אפל שבדרך כלל לא נאכף ורק בעקבות חוסר מזל של המפתח גרם לדחיית האפליקציה שלו על ידי בודק קפדן של החברה.

עוד סיפורים, תמונות וסרטונים בפייסבוק של NEXTER

אך עד מהרה החלו מפתחים נוספים לדווח על דחיות דומות. באתר Stack Overflow סיפר המפתח דן סינקלר כי גרסא חדשה לאפליקציה קיימת שלו נדחתה על ידי אפל בטענה כי "אפליקציות המציגות אפליקציות אחרות מלבד של אותו מפתח לרכישה או קידום באופן דומה או מבלבל עם החנות יידחו, אלא אם נוצרו לקידום אפליקציות של תחום מסוים ומאושר כגון בריאות או נגישות". הדחייה אף כללה איום כי המפתח ייחסם מהחנות בשל "ניסיון לתמרן או לרמות את סקירות המשתמשים או הדירוג בחנות".

לפי סיפורי המפתחים, נראה שאפל החליטה לשים סוף למנהגם של מפתחים להפוך אפליקציות לפופולאריות או רווחיות על ידי קידום תכנים. שיתוף אפליקציה בפייסבוק תמורת בונוסים שונים היה נוהל נפוץ ושנוי במחלוקת, שגרם לתלונות רבות מצד משתמשי רשתות חברתיות שהוצפו בבקשות משחקני "קנדי קראש" ומשחקים אחרים לסייע להם בדרכים שונות. נוהל אחר שעורר את זעמם של משתמשים לא פעם היה שילוב מיני-חנויות בתוך אפליקציות, הממליצות על אפליקציות בתשלום כאשר מפתח האפליקציה מקבל נתח מכל אפליקציה אחרת שהמשתמש רוכש דרך האפליקציה שלו. למרות המחלוקות, שתי הפרקטיקות נשארו לגיטימיות בעיני רוב המשתמשים, שכן הן אפשרו למפתחים להציע אפליקציות חינם ובכל זאת לקבל תשלום על עבודתם.

אפל, מצידה, התגאתה בעבר לא פעם בידידותיות שלה למפתחים. בינואר האחרון היא הכריזה כי בשנת 2013 לבדה היא שילמה למפתחים 7 מיליארד דולר ובסך הכל הרוויחו מפתחי אפליקציות בחנות שלה 15 מיליארד דולר מאז פתיחתה ב-2008. עתה, נראה שכדי לשמור על נתוני רווחים טובים למפתחים צפוי שינוי בכמות האפליקציות בתשלום לעומת אפליקציות החינם.