כולנו יודעים שחשיפה לרעש חזק מידי עלולה לפגוע ביכולת השמיעה. רובנו חושבים שזה לא נוגע לנו היות שאיננו עובדים בתעשייה רועשת. אולם כבר מגיל צעיר אנחנו חשופים לרעשים חזקים באירועים משפחתיים, בהופעות חיות, במשחקי ספורט ובהאזנה למוזיקה מהסמארטפון באמצעות אוזניות. זו בעיה מיוחדת מאחר שהמכשירים זמינים מאוד ונמצאים בשימוש שעות רבות ביום.

מנתונים שנאספו ניכר כי ילדים מאזינים למוזיקה באוזניות כבר מגיל צעיר וימשיכו לעשות כן גם כבני נוער ובוגרים. ממחקרים שנעשו בעולם ובארץ נמצא כי אחוזים משמעותיים מבני הנוער המאזינים למוזיקה באוזניות עושים זאת בעוצמות ומשכים שעלולים לגרום לנזק מצטבר למערכת השמיעה.

אוזניות, אישה (צילום: Shutterstock/Eugenio Marongiu)
בחורה אוזניות | צילום: Shutterstock/Eugenio Marongiu

כדי להמשיך להאזין למוזיקה וליהנות ממנה לאורך שנים, ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי לשמור על השמיעה:

• להאזין כאשר מד העוצמה במכשיר הוא על כשני שליש (60%) מהעוצמה המרבית (בשום אופן לא במקסימום העוצמה).

• להאזין לזמנים קצובים במהלך היום ולא להאזין למשך שעות ארוכות ברצף.

• אם מאזינים במצבי רעש רקע – להשתמש באוזניות אשר מנחיתות רעש רקע (על יד אטימה של האוזן או טכנולוגיה מנחיתה רעשים) ולא להגביר את עוצמת המכשיר.

• במצבי רעש חזקים (מסיבות/ ארועים/ דיסקוטקים/ הופעות) כאשר אין שליטה על העוצמות המושמעות מומלץ להשתמש בהגנה מתאימה (אטמי אוזניים). מומלץ גם לקבל הדרכה על אופן ההכנסה של אטמי האוזניים לאוזן כדי להיות בטוחים שהאטם אכן מספק את ההגנה הנדרשת.

הנזק מצטבר

התרגלנו כבר כי אחרי חשיפה לאירוע רועש נחווה טנטון (צפצופים או רעשים באוזניים) ואולי אף נרגיש שהאוזניים מעט אטומות. זה לא משהו שמדאיג אותנו שהרי זה עובר כעבור מספר שעות עד יום, אך הסימנים הללו הם סימנים לנזק למערכת השמיעה. נזק זה יכול להיות זמני, אך עם הצטברות של חשיפה רבה לאורך שנים הנזק עלול להפוך לקבוע.

עדויות חדשות ממחקר מדעי מציגות כי גם נזק זמני למערכת השמיעה לא בהכרח מתרפא לחלוטין גם כאשר השמיעה חוזרת לעצמה אלא נוצרים שינויים פיזיולוגיים במערכת השמיעה שיכולים להצטבר עם הזמן.

ניתן למנוע לחלוטין נזקים למערכת השמיעה כתוצאה מחשיפה לעוצמות חזקות. כל מה שצריך לעשות זה להימנע מחשיפה לעוצמות גבוהות במשכי זמן שעלולים להיות מזיקים.

לצורך הגברת המודעות ישנן ברחבי העולם תכניות חינוכיות אשר מועברות כהפעלות חווייתיות במסגרות לימודיות. במסגרת התוכנית משוחחים על הדרכים שבהן ניתן להימנע מהחשיפה לרעשים ועוצמות חזקות, להגן על האוזניים באופן יעיל ומעודדים שימוש באמצעי הגנה על השמיעה (אטמי אוזניים ייעודיים להגנה מפני רעש). תכנית חינוכית כזאת הותאמה לשפה העברית והועברה ב-15 כיתות ד'-ו'.

מהנתונים שנאספו במסגרת מחקר שנעשה לבדיקת התוכנית נראה כי התוכנית החינוכית משפרת את הידע לגבי מקורות רעש מזיקים ולגבי יכולת התלמידים להתגונן בפניהם. ממצא זה היה בעיקר משמעותי לגבי האזנה למוזיקה באוזניות. לפני ההפעלה בכיתה מרבית הילדים לא זיהו את הפעילות הזאת כמשהו שיכול לגרום להם נזק לשמיעה. לאחר ההפעלה הילדים זיהו באחוזים גבוהים את ההאזנה באוזניות כפוטנציאל להיות מזיק וגם הביעו נכונות להנמיך עוצמות חזקות.

הכותבת היא ראש תחום אודיולוגיה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה בירושלים