"מכשיר סיני זול"  - עד לא מזמן כך היו מבטלים בזלזול כל מכשיר שלא מיוצר על-ידי חברה מערבית או קוראינית. אבל לאחרונה, צצים סדקים בתפישה הזו, והיצרניות מהמזרח מתחילות לכרסם בהתמדה בנתח השוק. שיואמי, ווא-ווי ולנובו אמנם עוד לא מובילות במכירות - אך הן כבר לא חברות אלמוניות, ובאתרי העולם כבר לא מתביישים להשוות בין מכשירים שלהן לבין אלו של אפל.

היצרניות הסיניות החלו לשלוח זרועות אל מעבר לים רק לאחר שביססו את מעמדן בזירה המקומית, ואת זאת עשו כמובן הודות למחיר הנמוך. בסין, מכשירים במחיר של מאתיים דולר ומטה - הם הדבר הנפוץ, ואילו המכשירים היקרים הם יוצאי הדופן. אפל למשל, החלה לשווק את מכשיריה במדינה הענקית באוקטובר 2009 - אך לא הצליחה לפגוע ביצרניות מקומיות. למעשה, מכשירים מתוצרתה מהווים 10% בלבד מנתח השוק הסיני, נכון לרבעון הראשון של 2014. לצורך השוואה - באותה תקופת זמן בארצות הברית נתח השוק של אפל עמד על 36.9 אחוז.

כדי להילחם באמונה המערבית שכל מה שסיני הוא זול, החלו היצרניות להשיק דגמים איכותיים, עמידים ובעלי עיצוב מרשים ורמת גימור גבוהה. כעת הן מתחרות בגאווה באייפון ובגלקסי - ועדיין שומרות על מחיר משתלם, לעתים אף חצי ממחיר המתחרות הוותיקות.

יצרניות סיניות
בסין - הסיניות שולטות. סמסונג עם 18% נתח שוק, אפל עם 10 בלבד
 

שיואמי: אפל הסינית

שיאומי (Xiaomi), אולי לא בעלת נתח השוק הגדול ביות בסין אך היא בהחלט היצרנית המדוברת ביותר. בעבר היא הואשמה על כך שהעתיקה את העיצוב של מכשירי האייפון, אך לא רק מעיצוב המכשירים היא שאבה השראה. למעשה, נראה כי החברה מחקה את כל הפעילות של אפל, כולל השקה של מכשיר דגל פעם בשנה באירוע נוצץ, פתיחת חנויות קונספט המעוצבות בדיוק כמו החנויות אפל ואפילו אופן הצגת המוצרים באתר מזכיר את העיצוב של אתר אפל. בקיצור, לא סתם היא מכונה ׳אפל הסינית׳.

נראה כי האסטרטגיה הזו אכן תורמת לחברה, ומדי שנה בעת השקת מכשיר דגל חדש משתרכים תורים ארוכים בכניסה לחנויות החברה בסין, בדיוק כמו התורים עליהם אנו רגילים לקרוא בעת השקת אייפון חדש.

ביולי השנה השיקה החברה את ה-Xiaomi Mi4, אשר מוצע למכיר ב-370 דולר בלבד. העיצוב של המכשיר לוקח השראה מזה של האייפון - עם רצועת מתכת עם קצוות זוויתיות בגימור מבריק, המקיפה את המכשיר. המכשיר מציע לרוכשיו מסך בגודל 5-אינץ׳, מצלמה של 13 מגה-פיקסל וסוללה בהספק גבוה באופן משמעותי בהשוואה למכשיר ה-iPhone 5S, שכאמור מוצע במחיר כפול ואף יותר. תוך 37 שניות בלבד מתחילת המכירה אזל המלאי הראשוני של המכשיר בחנויות.

איך משיגים: את ה-Xiaomi Mi4 אומנם עדיין לא ניתן להשיג בארץ אך הוא כן זמין לרכישה דרך אתרי מכירות מקוונים כמו AliExpress במחיר התחלתי של 1,450 שקלים. אלו שלא מעוניינים לרכוש מעבר לים יוכלו לרכוש את מכשיר הדגל הקודם, ה-Mi3, דרך חנות Go Mobile במחיר של 1,499 שקל.

Xiaomi Mi4
Xiaomi Mi4, הקרוב הסיני של ה-iPhone.

לנובו: צפיפות פיקסלים גבוהה משל אייפון 6 פלוס

לנובו (Lenovo) היא מיצרניות המחשבים הגדולה ביותר, לכן אין זה מפתיע שהשם לא זר במערב. אך גם במזרח החברה עושה חיל בתחום הטלפונים החכמים. מבין היצרניות המקומיות, לחברה נתח השוק הגבוהה ביותר בסין וקל להבין מדוע. יש לה מספר סדרות של מכשירים, כשמכשירי הסדרה הזולה מיועדים לשווקים מתפתחים נמכרים במחיר נמוכים מ-100 דולר.

Mate 7, זועק יוקרתיות.
A316, זמין לרכישה גם בישראל במחיר נמוך מ-400 שקלים.

אך לנובו מייצרת לא רק מכשירים זולים, או כאלה שמיועדים לשווקים מתפתחים, השנה השיקה החברה את ה-Vibe Z2 Pro, ׳פאבלט׳, טלפון חכם בעל מסך גדול במיוחד בגודל 6-אינץ׳ בעל עם צפיפות פיקסלים גבוהה אפילו מזו של האייפון 6 פלוס שרק הושק, תמיכה בזוג כרטיסי-סים במקביל - וכל זאת בגוף מתכתי אך דקיק במיוחד. כשהמכשיר הושק הוא הוצע למכירה בסין במחיר התחלתי של 830 דולר, יקר משמעותית בהשוואה למכשירים של יצרניות סיניות מתחרות אך עדיין זול בהשוואה למכשיר אייפון 5S שנמכר ב-870 דולר במדינה.

איך משיגים: ה-Lenovo Vibe Z2 עדיין לא נמכר בארץ, אך זמין לרכישה דרך AliExpress במחיר של 3,140 שקלים. ה-Vibe Z מוצע באתרי השוואות המחירים במחיר התחלתי שקצת נמוך מ-2,000 שקלים.

בארץ ניתן למצוא בחנויות הסלולר השונות את מכשירים מסדרת ה-Vibe של החברה, שמציעים מפרט של מכשיר דגל אך במחיר שמתחיל מ-1,300 שקלים. חנויות מסויימות אף מחזיקות מכשירים מסדרת ה-A כמו ה-A316 שניתן לרכוש במחיר נמוך מ-400 שקלים.

איך משיגים: בארץ ניתן למצוא בחנויות הסלולר השונות את מכשירים מסדרת ה-Vibe של החברה, שמציעים מפרט של מכשיר דגל אך במחיר שמתחיל מ-1,300 שקלים. חנויות מסויימות אף מחזיקות מכשירים מסדרת ה-A כמו ה-A316 שניתן לרכוש במחיר נמוך מ-400 שקלים.

למרות שלחברה יש מכשירי ׳פרימיום׳ יוקרתיים, לרווחת שאר היצרניות נראה כי ב-Lenovo מתמקדים כרגע בשוק הנמוך – בלקוחות שלא מעוניינים לרכוש את המכשיר היקר ביותר. Lenovo היא היצרנית שלה הסיכויים הגדולים ביותר לטלטל את המערב שכן הוא אינו זר לה, לחברה כבר יש לה בארצות הללו מערך שיווק ומכירה והיא מותג מוכר שידוע באמינותו, וכן את חטיבת הסלולר של Motorola אשר רכשה לא מכבר.

 

וואווי: פאבלט זועק יוקרתיות

ברבעון הראשון של 2014 נתח השוק של וואווי (Huawei), היה קטן רק במעט מזה של אפל. Huawei היא ענקית סינית בתחום התקשורת ויש לחברה נסיון רב בייצור ציוד תקשורת סלולרי – החל ממודמים סלולרים, נתבים אלחוטיים, אביזרים וכולי, לכן אין זה מפתיע שבחברה בחרו להתרחב ולייצר גם מכשירים סלולרים עבור צרכנים פרטיים.

נראה כי החברה מחפשת איזון בייצור ושיווק של מכשירים מוזלים ומכשירי פרימיום, והצליחה לתפוס נתח שוק בשווקים מתפתחים עם סדרת מכשירי ה-Ideos הצבעוניים במחיר נמוך מ-100 דולר. לדוגמא, מכשיר ה-Acens Y330 מכשיר אנדרואיד בסיסי עם תג מחיר של 70 דולר.

אלו המעוניינים לרכוש מכשיר פרימיום יופתעו לגלות את ה-Ascend Mate 7, מכשיר פאבלט עם מסך ענק בגודל 6-אינץ׳ עם מסגרת צרה, סוללה ענקית בנפח 4,100mAh, בגב המכשיר ניתן למצוא סורק טביעות אצבע ומצלמת 13 מגה-פיקסל. עיצוב המכשיר מרשים ובנוי מחומרים יוקרתיים – חזית המכשיר עשוייה זכוכית מחוסמת, מסביב מקיפה אותו מסגרת מתכתית דקיקה בעובי של 6.18 מ״מ בלבד וגב המכשיר עושי מתכת. המכשיר צפוי להיות מושק הן במזרח והן במערב אך כרגע לא ידוע מה יהיה מחירו.

איך משיגים: ה-Ascend Mate 7 עדיין לא זמין לרכישה בארץ, אך זמין לרכישה דרך AliExpress במחיר התחלתי של 2,550 שקלים. היבואן הרשמי כן מייבא לארץ את ה-Ascend P7 עם אפשרות צילום הסלפי הפנרומי ובאתרי השוואות המחירים ניתן למצוא את המכשיר במחיר הנמוך במעט מ-2,000 שקלים.

Huawei
Mate 7, זועק יוקרתיות.

ZTE: פאבלט ב-250 דולר

ענקית סינית נוספת שנכנסת לעולם ייצור ושיווק טלפונים חכמים היא ZTE, שכמו Huawei מתעסקת שנים רבות ביצור של ציוד תקשורת. לחברה יש נסיון רב בייצור מכשירים סלולרים ולמעשה היא יצרנית OEM, יצרנית המייצרת מכשירים בעבור חברות אחרות.

האסטרטגיה הנוכחית של החברה היא ייצור מכשירים זולים המיועדים לשווקים מתפתחים כדוגמאת הודו וסין ונראה כי האסטרטגיה הזו מניבה פרי – מבחינת נתח שוק, החברה ממוקמת באופן קבוע ברשימה של עשרת היצרניות המובילות בעולם. בסין, נכון לרבעון הראשון, ZTE חולשת על נתח שוק גבוה משל HTC.


לחברה ניסיון לא מבוטל עם המערב ולא נדיר למצוא מוצרים שלה גם בארצנו הקטנה. למעשה מפעילות הסלולר בארץ משווקות מודמים סלולריים של החברה ובאתרי השוואות המחירים ניתן למצוא כדרך קבע מגוון מכשירים מבית החברה עם תג מחיר שנע סביב ה-500 שקלים.

ZTE
גודל זהה ל-Galaxy Note 3, אך במחיר קטן.

החברה לא מייצרת מכשירי פרימיום אך כן יש לה מגוון של מכשירים שנועד לתת מענה לאלו המחפשים מכשיר עם מפרט של מכשיר דגל במחיר נמוך באופן משמעותי, למעשה רק השבוע הוכרז כי בארצות-הברית מפעילת הסלולר T-Mobile תשווק את מכשיר ה-ZTE Zmax, מכשיר פאבלט במחיר נמוך משמעותי מזה של מכשירי פאבלט מתחרים, רק 250 דולר, ללא התחייבות למפעילה. המכשיר מצוייד במסך ענק בגודל 5.7-אינצ׳, מצלמה באבחנה של 8 מגה-פיקסל וסוללה ענקית.

איך משיגים: ה-Zmax בלעדי כרגע לשוק האמריקאי וטרם ידוע אם הוא יושק בארצות נוספות.

Oppo: המכשירים הדקים בעולם

אופו (Oppo) יצרנית מוכרת מתחום האלקטרוניקה הבידורית עם מגוון רחב של מכשירים החל מנגני מדיה אישיים, נגני DVD ו-BluRay ואף טלוויזיות. עם כניסתה לעולם מכשירי הטלפונים החכמים נראה כי האסטרטגיה של החברה היא לדחוף גבולות, עם השקת מכשיר ה-Finder שהשיקה החברה ב-2012 בעובי של 6.65 מ״מ שהיה מכשיר הטלפון החכם הדק בעולם.

למעשה הוא עדיין דק מרוב מכשירי הדגל שמושקים כיום, או לדוגמא מכשיר ה-Oppo Find 7 היה המכשיר השני בעולם עם מסך באבחנה של 2K, כפי שניתן להבין החברה מתקדמת בעיקר במכשירי פרימיום, אם כי יש לה סדרה של מכשירים מוזלים.

את הכניסה למערב הצליחה החברה לעשות באמצעות המותג OnePlus ומכשיר ה-One - מותג עצמאי של החברה, שאופו עומדת מאחוריו באופן לא רשמי. האסטרטגיה השיווקית של המכשיר הייתה אגרסיבית במיוחד, היא קראה תיגר על שאר היצרניות ומכירה של מכשירי דגל במחיר שנע סביב ה-600 דולר, הססמה של החברה היא ׳לא להתפשר' והיא הוכיחה כי ניתן לייצר מכשיר דגל עם מפרט בלתי-מתפשר וגימור ברמה גבוהה מבלי להוציא יותר מ-299 דולר, מחיר שהוא זול אפילו ממכשיר ה-Nexus 5 הניתן לרכישה מסובסדת על-ידי גוגל.

oopo
שיטת ההזמנות מנעה מה-OnePlus One להפוך ללהיט.

ה-One אכן הצליח ליצור התעניינות רבה במערב והדרישה הגבוהה למכשיר התבטאה באינספור משתמשים המנסים לקבל ׳הזמנה׳ על-מנת לרכוש את המכשיר, שיטת ההזמנות היא גם זו שפגעה בפועל בכמות מכירת המכשירים שכן ההתלהבות הראשונית התחלפה בתסכול אצל לקוחות שלא הצליחו להשיג הזמנה שכזו.
מערכת ההזמנות נועדה הן ליצור התעניינות והן למנוע מקרים של רכישה כמותית וגדולה לצורך מכירה חוזרת אבל כנראה גם על-מנת לחפות על כושר ייצור נמוך יחסית, נכון להיום החברה הודיעה כי מערכת ההזמנות תוחלף באפשרות להיכנס לתור של רכישה.

איך משיגים: את ה-OnePlus One ניתן לרכוש את הדגם הבסיס בעל הזיכרון בנפח 16GB דרך GoMobile במחיר התחלתי של 1,999 שקל. באתר המכירות בחו"ל ימכרו אמנם במחיר נמוך יותר אך לפני עלויות מיסים ומשלוח.

בקיצור, המכשירים הסינים הם כבר לא מה שהיה בעבר, ויש מותגים איכותיים לא פחות מהיצרניות הגדולות. לעיתים ניתן לחסוך סכומים לא קטנים ברכישה של מכשיר תוצרת סין רק הקפידו לבחור את המוצר הנכון ללכת איתו קדימה, ותופתעו מהאיכות ויכולות שמוצר זהה מסוגל לספק.