חברת סמסונג, מי שמספקת בשנים האחרונות מכשירים רבים לשוק הסלולר העולמי, מנהלת בתקופה האחרונה משבר עולמי לא פשוט. גלקסי נוט 7, הפאבלט הטרי עליו הכריזה החברה לפני קצת יותר מחודש, החל להימכר בכמה מדינות, אך שיווקו פסק בשל דיווחים חוזרים על סוללות שהתפוצצו וגרמו למכשיר לעלות באש. סמסונג הכריזה כי תאסוף את המכשירים התקולים ותתקן אותם. כתוצאה מכך מתעכבת השקתו במדינות רבות, ביניהן ישראל.

לא די בכך שדעת הקהל לגבי מכשירי סמסונג מושפעת ממשבר כזה באופן מיידי, המתחרה הישירה, חברת אפל, חשפה אתמול את צמד אייפון 7 - את מוצרי הדגל שלה בתחום הסלולר. עבור המתלבטים איזה מכשיר לרכוש – מספקים האייפונים החדשים תחרות קשה מול סמסונג.

לא היינו רוצים להיות קברניטי סמסונג בימים קשים אלה, אך בהסתכלות לאחור נראה שתקלות היו מנת חלקן של יצרניות רבות בתקופות שונות. סמסונג בעצמה היתה במרכזה של פרשה דומה בשנת 2013, אז קרו מספר מקרים בהם סוללות מכשיר הגלקסי S4 התפוצצו. ולקוחות החליפו את הסוללות התקולות שברשותם. 

היו עוד כמה מחדלים סלולריים שיצרו באזז לא קטן: את רובנו הן הרגיזו מאוד כשהן קרו, אך היום קשה להיזכר בהן ולא להגניב חיוך קל.

אוחזים באייפון באופן שגוי

הימים הם ימי אייפון 4 ושוק הסלולר עוד מתחלק בין סמארטפונים לבין טלפונים סלולריים "טיפשים". אחת התקלות שכונתה אנטנהגייט, גרמה לדיבור על כך שאנו מחזיקים את המכשיר לא נכון. אמנם יש לכך הסבר מדעי הטמון בעובדה שאפל שילבה את האנטנה במסגרת המתכתית של המכשיר, אך החברה היתה אמורה להתחשב בכך שבני אדם יחזיקו בו באופן שנוח להם.

“אחיזת כל מכשיר סלולרי יכולה לפגוע בביצועי האנטנה, במיוחד במקומות מסוימים בהתאם למיקום האנטנה במכשיר", הסבירו אז אנשי אפל. "...אם חוויתם בעיה שכזו במכשירכם, הימנעו מלאחוז את המכשיר בפינה השמאלית התחתונה, אשר תכסה את הפס השחור התחתון, או שפשוט השתמשו באחד ממגוון הכיסויים הזמינים לרכישה”, אמרו בחברה תוך שהם מספקים פתרון.

אפל חילקה לרוכשים כיסויים מבודדים שניתן להלביש על המכשיר, כאלה שימנעו מהיד שלנו להשפיע על תפקוד האנטנה. מי שלא נשארו חייבות היו המתחרות: נוקיה, שבעבר היתה המלכה הבלתי מעורערת של תחום הסלולר, עקצה את אפל ופרסמה בבלוג שלה פוסט המתאר כיצד ניתן להחזיק את מכשירי הנוקיה מבלי להשפיע על הקליטה: "כמובן, שאתם יכולים להתעלם מכל דרכי האחיזה שפורטו למעלה, ופשוט לאחוז את הנוקיה שלכם בכל דרך שמתחשק לכם מבלי להיתקל בבעיות קליטה… מגניב, לא?", חתמה החברה הפינית. אפל הגיבה, יצרניות נוספות הצטרפו לקלחת ותביעות ייצוגיות הוגשו בנושא. באייפון 4S הבעיה כבר לא חזרה על עצמה.

כשצורה חיצונית יוצרת תקלות

אמנם סדר הגודל של התקלות שליוו את מכשירי HTC ב-2012 לא מתקרב לזה של משבר הקליטה של האייפון 4, עדיין בחרנו להתעכב בכמה תקלות שליוו את דגמי השנה ההיא. מכשיר ה-One X אמנם זכה לעיצוב יוקרתי אך נראה שזו השפיעה על המסך ובלחיצה באזור הקרוב לשוליים ניתן לצפות ב"מפל צבעים", תופעה המתרחשת בעיקר במסכי LCD דקים ולא אופיינית למסכים עבים של סמארטפונים.

בחברה אמנם לא הכירו בבעיה, ואז הגיעה בעיה נוספת הקשורה לעיצוב חיצוני: ציפוי הצבע בקצוותיהם של מכשירי One S החל להתקלף בקלות רבה מדי. זאת לאחר שבהכרזת המכשיר התפארה HTC שלו ציפוי מיוחד וחזק המאפשר לשאת אותו ללא מגן.

מותק, האייפון התעקם

ועם כל הכבוד ל-HTC, דוגמה אמיתית לשינויים בצורה החיצונית היה אפשר למצוא בפרשה שכונתה Bendgate. מספר מצומצם של בעלי אייפון 5 טען ב-2012 שלאחר הפעלת לחץ סביר על המכשיר הוא מתעקם. תלונה דומה חזרה על עצמה ב-2014, אז אפל השיקה את האייפון 6 פלוס, מכשיר גדול יותר שגופו עשוי אלומיניום.

אחד הגולשים סיפר בפורום MacRumors שלאחר ישיבה ממושכת של כמה שעות כשהאייפון 6 פלוס מונח בכיס המכנס הקדמי – הוא גילה כי המכשיר התעקם מעט. הדיווחים זרמו ממקורות רבים וברחבי העולם צץ לו טרנד כיפוף אייפונים בחנויות אפל.

אך נראה שהבאזז ברשת היה גדול יותר מכמות המקרים שקרו בפועל. על פי אפל רק תשעה לקוחות חוו את התופעה והחברה הזדרזה להראות לעולם כיצד היא בוחנת מכשירים לפני יציאתם לשוק.

עם יציאתו של האייפון 6s פלוס לשווקים הוא מיד נבחן במבחן הכיפוף – אז, כשרק אחרי הפעלת לחץ רב התעקם המכשיר, ניכר היה שאפל הפיקה לקחים ממקרי הכיפוף של הדור הקודם, אז הוא היה נכנע ללחץ נמוך יותר.

כשהטאץ' התחרפן

וואן פלוס, יצרנית הסמארטפונים מביג'ין, הציעה כמה מכשירים עם מפרט טכני מרשים ובמחיר תחרותי. אופן השיווק של המכשירים היה אקסלוסיבי, באמצעות מערכת הזמנות, אך זמן לא רב לאחר ההשקה התלוננו רוכשי ה-OnePlus One על בעיות במסך המגע: היו שהתלוננו שלאחר לחיצה באזור אחד במסך המכשיר מגיב באזור אחר. במקרים אחרים המסך לא הגיב כלל.

החברה פתרה את הבעיה באמצעות עדכון תוכנה, אך אין זו הסוגיה הטכנית היחידה בה נתקלו רוכשי וואן פלוס: מהנדס של גוגל טען שהחברה לא התאימה את כבלי הטעינה של מכשיר OnePlus 2 לתקן USB Type-C באופן מושלם וכי הוא עלול לגרום לנזק כשהוא מחובר למכשירים אחרים. החברה הודתה שקיימת בעיה והמליצה להשתמש בכבל רק עם OnePlus 2 שאיתו הוא סופק.

סטיילוסגייט

ובחזרה לסמסונג: שבחים רבים הורעפו על המכשיר הקודם בסדרת הפאבלטים של החברה – Galaxy Note 5, רבים מהם התייחסו לעיצוב החדש של עט הסטיילוס שכה מאפיין את הסדרה, כמו גם יכולותיו המשופרות.
אך אליה וקוץ בה, שכן אם היו מכניסים את העט הפוך לתעלה הייעודית שעוצבה עבורו – הוא היה נתקע בה בשל מבנהו ולא היה ניתן לשלוף אותו ללא כלים מיוחדים. אם היו משתמשים בכאלה, היה נפגע החיישן המיוחד שנועד להרגיש את העט. 

סמסונג הגיבה לפרשה בראיון שהעניקה ל-BBC ולא התייחסה לבעיה תכנונית של המכשיר: "אנחנו ממליצים לכל המשתמשים לעקוב אחר ההוראות בחוברת היצרן כדי לא לחוות תקלות בלתי צפויות כתוצאה מהכנסת ה-S-pen למכשיר בכיוון הלא נכון".

על פי דיווחים שהגיעו מאוחר יותר, שחררה סמסונג תתי דגמים עדכניים יותר בהם מותקנת תושבת מיוחדת שנועדה למנוע את התופעה. עם זאת, השינוי הוא פנימי בלבד ולא ניתן להבחין בו במבט חיצוני.

האתחול האינסופי של LG

נדמה היה ש-LG עלתה על הגל עם סדרת מכשירי הדגל שלה. הרבה חידושים הציעה סדרת מכשירי ה-G עם כפתורי שליטה בגב המכשיר, עיצוב חדשני ותכונות שלא מביישות את המתחרים. כל זאת עד שהחלו להצטבר דיווחים על תקלה חוזרת בדגם ה-G4 של החברה.

התלונות היו זהות: פתאום, ללא כל התראה מוקדמת, נכנס המכשיר ללופ אינסופי של הפעלה מחדש ולמשתמש אין מה לעשות בנידון.

עם הצטברות הדיווחים התייחסה LG לתקלה: “LG Electronics מודעת לבעיית אתחול הטלפון החכם LG G4 אשר זוהתה כבעיה במגע רופף בין רכיבים. לקוחות אשר חווים בעיה שכזו עם ה-LG G4 שברשותם, צריכים ליצור קשר עם המפעיל המקומי או מהיכן שנרכש המכשיר או לגשת למרכז שירות של LG לתיקון תחת האחריות המלאה".

לצד הסיפורים על התקלות הגדולות, מצטרפות תקלות נוספות שליוו דגמים של מכשירים מדורות שונים. כמה פעמים ביצעו היצרניות קריאה להחלפה של מטענים תקולים שסופקו עם הערכות, לעיתים היו אלה רק בעיות תוכנה שטופלו בעזרת עדכון תוכנה מהיר שהופץ למכשירים התקולים ובמשך שנים מתנהלים ויכוחים אם החום שנפלט מהמכשיר עומד בגדר הסביר או שמדובר בתקלה.