ג'ימייל. סין מחבלת בשרת הדואר הפופולרי?
אז איך הם ישלחו מיילים? | צילום:

בהודעה שהוציא שירות הסקרים והמפות הממשלתי של סין נאמר כי גוגל טרם הגישה בקשה להפעיל את השירותים שלה כפי הנדרש בתקנות ויש לה עד מחר (ה') לעשות כן. גוגל, החליטו לא להגיב להודעה.

המאבק בין גוגל לממשלת סין מתנהל תקופה ארוכה והוא כולל האשמות של גוגל כלפי ממשלת סין בגין ניסיונות שיבוש מכוונים של שירות ג'ימייל וניסיון של ממשלת סין להכפיף את מנוע החיפוש של גוגל לדרישות הצנזורה של המדינה. ניסיונות שהסתיימו כאמור בהפסקת פעילותו של מנוע החיפוש. "גוגל צפויה להרבה בעיות בסין" , אמר כריסטופר טנג פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת קליפורניה. "אם גוגל לא תשנה את דרך פעולתה, אם היא לא תסכים להתנצל בפני הממשל הסיני ואם היא לא תסכים להיענות לתנאי הצנזורה של הממשלה – היא לא תוכל לעשות עסקים בסין".

ייתכן ודבריו של פרופסור טנג לא רחוקים מהאמת. עבור אלו שאינם בקיאים בשוק הסיני, נזכיר כי בממלכה האדומה יש שליט אחד וקוראים לו – ביידו. מדובר על מנוע החיפוש הגדול בסין עם נתח שוק של 75.5% מסך ההכנסות של שוק החיפוש, לעומת נתח השוק של 19.6% של גוגל.

לפי ספקולציות שונות, ממשלת סין משקיעה מאמצים רבים בחסימת גוגל בתחומי החיפוש, הדואר האלקטרוני והמפות נועדו לחזק את מעמדו של ביידו מתוך מטרה שאולי יום אחד הוא יהפוך להיות מתחרה של גוגל בכל העולם.

לא משנה מה תהיה הסיבה, ברור כי מאבקי הכוחות האלו טרם הסתיימו ויהיה מעניין לראות אם גוגל תגיש את הבקשה עד מחר, או שהיא תוותר על המשתמשים הסיניים בג'ימייל ובשירות המפות, במיוחד לאור מאמציה של המתחרה, פייסבוק להיכנס גם היא לשוק הסיני.