מסתמן: התקדמות במגעים לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. זו הכותרת המרכזית מישיבת המטבחון המצומצם – ראש הממשלה אולמרט, שרת החוץ לבני ושר הביטחון – שדן אמש בהתפתחויות האחרונות בגזרת המשא ומתן מול חמאס ובמאמצים להגיע להפסקת אש מוסכמת בין הצדדים.

שרי "השלישיה" דנו במידע החדש שהביא ראש המטה המדיני-בטחוני במשרד הביטחון, אלוף (במיל.) עמוס גלעד, מפגישותיו עם המצרים בקהיר. על פי ההערכות במערכת הפוליטית בישראל, הפסקת האש תוסדר לתקופה של שנה וחצי. ההערכה היא כי ישראל תסכים לפתיחת המעברים לרצועה, שיאוישו על ידי אנשיו של אבו-מאזן - ייתכן, במסגרת הסדר שיכלול גם את שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט.

בימים הקרובים ישוב האלוף (במיל.) עמוס גלעד, לשיחות עם המצרים בקהיר, וימסור להם את תשובות ישראל לדרישות חמאס. המצרים מעריכים כי הסכמה של ישראל לפתיחה חלקית של המעברים לעזה עשויה לקדם באופן משמעותי את התהליך לשחרורו של גלעד שליט.

"אנחנו עושים מאמץ עליון להאיץ את התהליך שיביא לשחרור של גלעד", התייחס אמש לסוגייה שר הביטחון ברק, אולם גורמים מדיניים בכירים מסרבים להתחייב כי ההתקדמות שהושגה תוביל להסכם רגיעה רשמי או להסכם לשחרורו של גלעד שליט כבר בימים הקרובים.

גם בעולם מדווחים בהרחבה על התקדמות במו"מ לשחרור שליט

בעולם דיווחו במהלך סוף השבוע על אפשרות לפריצת דרך בנושא החייל החטוף גלעד שליט. רשת הטלוויזיה CNN-טורק פירסמה כי משלחת טורקית נמצאת בדמשק ומנהלת מו"מ עם ראשי חמאס בסוריה על שחרורו של גלעד שליט. על פי הדיווח, השיחות עם הטורקים עשויות "להניב תוצאות" עד יום שלישי הקרוב. בכיר פלסטיני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בתקופה האחרונה, קטאר וטורקיה לוקחות חלק פעיל מאד בתיווך לשחרור שליט.

יום הולדת 25 לגלעד שליט (צילום: חדשות 2 ארכיון)
יש סיכוי לעסקה לשחרור גלעד בקרוב? | צילום: חדשות 2 ארכיון

גורמים בקבינט מבהירים כי ישראל לא תסכים להסדרה מול חמאס ללא פיתרון לסוגיית גלעד שליט. מצד שני רה"מ אולמרט נחוש להביא לשחרורו של שליט עוד לפני כניסתו לתפקיד של ראש הממשלה הבא.

בחמאס, לעומת זאת, מכחישים כי שחרורו של גלעד שליט קרוב: בכיר החמאס, מחמוד א-זהאר, שיצא היום ממקום מחבואו ברצועה ועבר את הגבול למצרים בראש משלחת החמאס לשיחות, התייחס לנושא שליט. "סוגיית האסירים קשורה אך ורק בשבוי הישראלי", אמר א-זהאר, "הניסיון לקשור בין נושא החייל הישראלי לנושאים אחרים הוא רק בגלל הבחירות בישראל".

"לא הייתה התקדמות בעניין שליט כבר כמה חודשים בגלל שישראל מסרבת לשלם את המחיר", אמר בכיר חמאס, אוסמה אל-מוזיני, לסוכנות הידיעות רויטרס. לדברי בכיר הארגון, ישראל הסכימה לשחרר רק 71 אסירים מתוך 450 השמות שדורש חמאס.

הווידאופדיה - גלעד שליט