הפצצה בעזה. ארכיון (צילום: רויטרס)
אש בעזה, הבוקר | צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם קראה הבוקר לישראל להפסיק מיד את האלימות בעזה. "חברי מועצת הביטחון מביעים דאגה מהידרדרות המצב ברצועה וקוראים להפסקה מיידית של האלימות", נכתב בהצהרת המועצה שהציג הנשיא התורן של המועצה - השגריר הקרואטי נוון ג'וריקה. עוד נכתב בהודעה כי "חברי המועצה קוראים לצדדים להפסיק מיד כל פעילות צבאית". גם הנשיא האמריקני הבא מגבה לחלוטין את ישראל.

מועצת הביטחון התכנסה לפגישת חירום לבקשתה של לוב - המדינה הערבית היחידה במועצה. נוסח ההצהרה הוסכם על-ידי חברי המועצה אחרי ארבע שעות של דיונים מאחורי דלתיים סגורות בנושא הפעולה הישראלית ברצועה.

המועצה קוראת למדינות העולם לא להתעלם מ"הצרכים ההומניטרים והכלכלים ברצועה". ההצהרה קוראת לישראל ולמצרים לנקוט באמצעים הדרושים, כולל פתיחת מעברי הגבול, כדי להבטיח אספקת מזון, דלק ותרופות לתוך הרצועה. חברי המועצה הדגישו את הצורך "להשיב את הרגיעה במלואה" לאזור הרצועה ולפתוח דרך להידברות בין הפלסטינים לישראל, הידברות שתביא לפתרון מדיני.

למרות הקריאה החד משמעית להפסיק את הפעילות בעזה, בישראל רואים את תוצאות הישיבה המיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם כהישג. ראשית משמעותה של ההצהרה של מועצת הביטחון אינה מקבילה להחלטה רשמית נגד ישראל. שנית, אין היא כוללת גינוי רשמי של ישראל והקריאה להפסקת האלימות מפנה אצבע מאשימה לשני הצדדים.

בארצות הברית למרות חילופי השלטון המתקרבים, אין שינוי ביחס כלפי ישראל. ברק אובמה, האיש שייכנס לבית הלבן בעוד שבועות ספורים אמר לרשת הטלוויזיה פוקס ש"בלחימה בחמאס, ממש כמו בלחימה מול אל-קעידה, אין דבר כזה הפסקת אש".