יגאל עמיר בבית המשפט
יגאל עמיר, ארכיון

בעקבות ערוץ 2 שהודיע היום כי לא ישדר את הראיון עם הרוצח יגאל עמיר, הוחלט בהמשך היום גם בערוץ 10 שלא לשדר את הראיון עם עמיר. בעקבות החלטתם של שני הערוצים נשאלת השאלה האם יש לאפשר פיתחון פה לרוצח ראש הממשלה יגאל עמיר? זו השאלה האתית ששאלנו מספר עיתונאים בכירים היום. התשובות מגוונות, וברור לפיהן שהפצע הזה עדיין רחוק מלהיסגר.

גדי סוקניק, שהיה מגיש בחדשות 2 סבור כי חשוב לפרסם את הראיון, אולם תחת בקרה. "גם אני מתעב את הרוצח, את משפחתו ואת אישתו ההזויה", אומר סוקניק ומוסיף "אבל אני חושב אם יש אפשרות לשאוב עוד מידע, אומנם סובייקטיבי על האיש ומעלליו אז הייתי בהחלט מעוניין לשמוע גם אם תוך חריקת שיניים, בדיוק כמו שאני מקשיב ורותח שמראיינים חדשות לבקרים אנשים מתועבים שרצחו ילדים ותינוקות או עמים שלמים. ברור שלא הייתי משדר אותו חדשות לבקרים אבל לראשונה אחרי 13 שנים יש לכך מקום ובתנאי שתתבצע סוג של צנזורה עצמית ולא ינתן לו לומר דברי הסתה ובלע כמו שעשה לעיתים בעקיפין ועשו חסידיו המוטרפים".

רון בן ישי התלבט. "מצד אחד בעד לשדר, למשל בשעתו מתחו עליי הרבה ביקורת שראיינתי צוררים ואפילו נאצים לשעבר ואת ערפאת. תמיד טענתי שבשביל להילחם ולזהות את הרוע צריך להכיר אותו ואני הייתי בעד. אבל עם יגאל עמיר זה אחרת ואני נגד. אני נגד מכיוון שהוא לא יכול לחדש לנו כלום. הרעיון לתת לו במה בכלי התקשורת הוא רע. עורכי הדין שלו ועמיר עצמו יודעים היטב שפרסומים מסוג זה סוללים את הדרך לחנינה. אני חושב שהתקשורת לא רק לא צריכה לתת לו במה, צריך להוקיע אותו".

טלי ליפקין שחק הייתה נחרצת יותר. "לא הייתי מפרסמת דבר כזה. הטענה שלי מבוססת גם על טיעון ענייני וגם על טיעון רגשי. מהבחינה העניינית, לא צריך לתת לרוצח הזה פתחון פה. אני בכלל לא אוהבת שפושעים או רוצחים בסדר גודל דומה הופכים לכוכבי תרבות, ולכן זה תופס על כמה וכמה כשמדובר בו. בפן הרגשי, אני מתקשה להתמודד עם הקיום שלו. אין לי עניין לנהל איתו דיאלוג".

חיים זיסוביץ' הביא דעה אחרת, אבל בתנאים שלו. "אני לא בעד שידור חגיגי ומתפנק שיספר לנו על תנאי המאסר שלו. אני בהחלט בעד ראיון כזה, עם פרטים שלא ידענו על נסיבות הרצח, על מה הביא אותו לרצוח. אם זה נותן לנו משהו שלא ידענו קודם אז אני בעד. שיתוף שלו באירוע כזה עלול לגרום איזושהי לגטימציה, לכן זה צריך להתקיים כשאנחנו מבהירים שמדובר אולי באיש הכי מתועב שהיה כאן. למדנו שהאיש לא מתחרט לגמרי ונשאר אותו מפלצת שהיה, ככה שאם אי פעם יהיה איזשהו דיון בחנינה, שהעובדה הזו תהיה בפנינו".

בעקבות החלטת שני הערוצים המרכזיים שלא לשדר את הראיונות בירך ראש הממשלה אהוד אולמרט אהוד אולמרט את ההחלטה. במהלך היום שוחח אולמרט עם יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, וביקש שהרשות תעשה כל מאמץ למנוע שידור הראיונות שאין בינם ובין חופש הביטוי דבר וחצי דבר. לדברי ראש הממשלה "שידור הראיונות היה פוגע ברגשותיו של ציבור רחב, דווקא ערב יום הזיכרון השנתי ליצחק רבין. ניתן רק להצטער על העיסוק המוגזם והמיותר ברוצח במקום בנרצח, יצחק רבין , זכרו ומורשתו", אמר אולמרט והודה ליו"ר מועצת הרשות השנייה על פעולותיה מול ערוצי השידור בנושא זה.