חפירות ארכיאולוגיות, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
חפירות ארכיאולוגיות, ארכיון | צילום: רויטרס

חמש שורות של כתב קדום שנחרטו על שבר כד - אוסטרקון - עשויות להיות הדוגמא העתיקה ביותר שנמצאה עד היום לטקסט עברי.

חוקרים מהאוניברסיטה העברית שחפרו 20 קילומטרים דרום מערבית לירושלים, טוענים שמצאו טקסט בן 3000 שנה, שנכתב 1000 שנים לפני מגילות ים המלח על גבול ממלכת יהודה הקדומה.

האוסטרקון נמצא בחודש יולי האחרון על ידי חופרים מתנדבים וארכיאולוגים בהנחיתם של הארכיאולוגים יוסי גרפינקל וסער דנור. החוקרים מספרים שעל האוסטריקון נכתבו מספר שורות, בהן הם זיהו את המילים - שופט, עבד ומלך, אבל תארים אלו עשויים להיות גם שמות של אנשים.

על פי ההשערות מדובר בטקסט שנכתב בימי המלך דוד, ויש חוקרים שטוענים כי מוקדם מידי לפרסם את הטענה וכי יש לערוך עוד מחקר על הכד.

הכתב הוא פרוטו-כנעני: שפה קדומה שמהווה את הבסיס לאלף -בית העברי ולכתב בעולם כולו. על שבר הכד שהיה, כנראה, בסיס למכתב, נכתבו חמש שורות שמופרדות בדגש שחור.

באוניברסיטה העברית מנסים היום לדלות יותר פרטים על הכתובת. האוסטריקון נמצא בחירבת קויאפה - בעבר מבצר האלה, שהיה למקום בו על פי הכתובים דוד ניהל את הקרב ההירואי מול גוליית.

לדברי גרפינקל, "הגילוי עשוי לשפוך אור על תקופת בית ראשון ועל ממלכת יהודה תחת מלוכתו של דוד המלך". עמיתיו של גרפינקל באוניברסיטה העברית מציינים שלא רק בני שבט יהודה כתבו בשפה הפרוטו כנענית, וראוי לערוך עוד בדיקות שיעלו תיארוך מדויק יותר של הכתב.