עכשיו זה רשמי: העבודה לא תהיה בממשלה. דברים אלה אומר היום יו"ר העבודה, אהוד ברק, לבנימין נתניהו במהלך פגישתם הבוקר. "פסק דינו של הבוחר שלח את מפלגת העבודה לאופוזיציה. הודעתי לנתניהו שאנו נהיה אופוזיציה קונסטרוקטיבית ואחראית", אמר ברק לאחר הפגישה.

נתניהו, לעומת זאת, טרם ויתר על שאיפתו לממשלת אחדות, למרות כישלון השיחות עם ברק הבוקר ועם ציפי לבני אמש. "יש לשים בצד את הפוליטיקה השגרתית", אמר נתניהו לאחר פגישתו עם ברק. "אני לא מתכוון לוותר על המאמץ להביא לממשלת אחדות. יש לעשות כל דבר על מנת לאחד את העם". נתניהו הדגיש כי הוא צפוי להיפגש שוב גם עם לבני וגם על ברק על מנת להגיע לאחדות כי "אירן לא תחכה לנו".

בזמן האחרון העלו אנשי נתניהו את האפשרות כי ברק ימשיך בתפקידו כשר הביטחון. אפשרות אחת שהועלתה היא כי ברק ישמש כשר ביטחון "מקצועי" על אף שמפלגתו תשב באופוזיציה. אפשרות נוספת העלתה את ההצעה כי ברק ימשיך בתפקידו לתקופת ביניים מוסכמת מראש.

גורמים המקורבים לנתניהו וברק הבהירו כי נושא שר הביטחון "לא עלה על הפרק". בסביבתו של ברק תוהים אם מהלך כזה, שבו ימשיך ברק לכהן כשר ביטחון בזמן שמפלגתו תשב באופוזיציה, בכלל אפשרי מבחינה חוקית.

לבני אמרה לנתניהו: אלך לאופוזיציה

אמש נפגש נתניהו עם מי שהוא רואה כשותפה המרכזית בממשלתו, יו"ר קדימה, ציפי לבני, בניסיון לשכנעה להצטרף לקואליציה. הפגישה החלה בנימה חיובית. שני האישים לחצו ידיים זה עם זה, ושלחו חיוכים לכל עבר. אחרי שהעיתונאים יצאו מהחדר נסגרה הדלת, והשניים נשארו לפתור בעצמם את המצב אליו נקלעו. "אני לא פוסל אף חברה בקואליציה, אבל אני רוצה להגיע למדיניות משותפת", אמר נתניהו ללבני. "ננסח יחד את קווי היסוד לממשלה, ואחר כך, אם נסכים לדרך, אחרים יצטרפו".

בתום הפגישה יו"ר קדימה הבהירה כי הפערים עדיין גדולים. "לא הגענו להסכמה", אמרה לבני. "יש עוד חילוקי דעות מהותיים. אחדות, המשמעות שלה, זה לקדם דרך משותפת, ולכן חשוב לבדוק אם יש דרך משותפת או שתי דרכים שונות".

לבני אמרה כי המחלוקות הם בנושאים מהותיים כמו קידום תהליך השלום המבוסס על שתי מדינות לשני עמים וגם ההתחייבויות שניתנו לש"ס על ידי נתניהו. בנוסף הזכירה את שינוי שיטת הממשל וחוק ברית הזוגיות. "בעיני ממשלה היא לא תכנית הישרדות", אמרה. "אני קבעתי עיקרון, ואני מתעקשת על העיקרון לשם התהליך. כרגע זה עדיין הולך לכיוון האופוזיציה".

נתניהו עדיין מאמין בממשלה רחבה

נתניהו הבהיר את רצונו העז בקדימה בממשלתו. "אני עושה ואעשה מאמצים להקים ממשלת אחדות לאומית", אמר נתניהו.  "זהו צו השעה וזה גם רצון העם. יש גם גישות שונות ותחומים שונים. לדעתי ניתן לגשר עליהם ברצון טוב".

נתניהו הוסיף: "אם מחפשים מחלוקות מוצאים אותן, אבל אם רוצים אפשר למצוא את המאחד. אפשר וצריך למצוא דרך משותפת. זה לא בא בקלות, ולבני יודעת זאת. נשקיע כולנו את המאמצים על מנת לנסות לחפש הסכמה בתוכנו. אני מאמין שבסופו של דבר האחריות הלאומית תגבר ונמצא דרך לשלב ידיים לטובת מדינת ישראל".