זאב בוים (צילום: חדשות 2)
השר זאב בוים. ארכיון | צילום: חדשות 2

בישורת האחרונה, יממה לפני לפני שנשיא המדינה יחליט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, בקדימה מגבירים את הלחץ: שר הבינוי והשיכון, זאב בוים, התבטא היום בנושא ושיגר רמז גלוי אל הנשיא.

"אני קורא לשמור על ישראל כמדינה דמוקרטית, יציבה ושפויה", אומר בוים, "הנשיא צריך למנוע מצב בו קבוצת מיעוט ימנית קיצונית תשתלט על חיינו". השר בוים מבהיר כי הנשיא אינו צריך לעסוק בחישובים או במתמטיקה: "לנשיא פרס יש מחויבות לעם ולכן הוא חייב להפעיל שיקול דעת ולשאוף שתוקם ממשלה יציבה לארבע שנים שתוביל מהלכים רציניים".

בליכוד מסרו בתגובה לדברי שר הבינוי והשיכון: "בוים מנסה לעשות דה-לגיטימציה לבחירת רוב אזרחי ישראל, ולהפעיל על נשיא המדינה לחץ לשקול שיקולים פוליטיים ולא ענייניים בהחלטה בדבר הטלת תפקיד הרכבת הממשלה", נמסר.

"יש רק החלטה אחת מתבקשת", הוסיפו בליכוד, "והיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שעליו ימליצו בפני הנשיא יותר חברי כנסת, ושהוא היחיד שיכול להקים ממשלה חדשה בישראל".

בישראל ביתנו מחכים לליכוד

ישראל ביתנו הודיעה אתמול כי הגיעה להסכמה עם קדימה על מסמך העקרונות שהציגה. בפגישה שנערכה אתמול בין יו"ר צוות המשא ומתן של ישראל ביתנו, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, לשר חיים רמון שמנהל את המשא ומתן מטעם קדימה, הועלו העקרונות שהעבירה ישראל ביתנו לקדימה: הכרעת שלטון חמאס, ברית הזוגיות, חוק הגיור, נאמנות תמורת אזרחות ושינוי שיטת הממשל.

רמון השיב כי קדימה מקבלת בחיוב את רוב העקרונות. בישראל ביתנו הודיעו כי הם מקבלים בברכה את תשובת קדימה, ומצפים לתשובה מהירה גם מהליכוד.

מקדימה נמסר כי "עמדותינו לא השתנו וכל הנקודות עליהן הסכמנו עם ישראל ביתנו הן חלק ממצע קדימה ומנאומי יו"ר המפלגה לבני במהלך התקופה האחרונה. אין כל שינוי בעמדת קדימה ועליהן מתבסס צוות המשא ומתן מטעם המפלגה".

"נתניהו וברק מכניסים את הציבור לפאניקה", פרס (צילום: רויטרס)
נשיא המדינה, שמעון פרס | צילום: רויטרס

פרס: אתחשב ברחשי העם

לראשונה מאז היוודע תוצאות הבחירות לכנסת התייחס אתמול בבוקר נשיא המדינה לסוגיית הרכבת הממשלה. "אתחשב ברחשי העם ואפעל ביושר ולפי חוק", אמר בדברים שנשא בפני 900 תלמידים בבאר שבע. "העם אמר לי להתחשב בבחירות, וזאת אעשה. "העם לא אמר לי לכפות משהו". אחליט רק אחרי שאשמע את כל המועמדים וההמלצה שלהם".

הנשיא הדגיש כי יגיע להחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה רק לאחר שיוגשו לו באופן רשמי התוצאות של הבחירות, ביום רביעי בשעה 18:00, ולאחר שישמע את המלצות ראשי המפלגות. "עד אז אני מהסס לשוחח על הדברים, אפילו עם עצמי, כי אני חושש שיודלף לעיתונות", אמר הנשיא בבדיחות הדעת.