מספיק אמריקנים עדיין מקווים. מן
הבית הלבן. הדרך לכאן עוברת בלוב | צילום:

הנשיא האמריקני ברק אובמה ויריבו, המועמד הרפובליקני מיט רומני, התרכזו במהלך השבועות האחרונים במאמצים לשכנע כמה שיותר בוחרים לעבור לצד שלהם. זהו השלב המכריע של מערכת הבחירות בארה"ב, זה שאחרי הוועידות ולפני העימותים הפומביים בין המועמדים, וכל קול קובע. בטח במירוץ צמוד כל כך.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אלא שבעיתוי מצמרר, ערב יום הזיכרון לאירועי ה-11 בספטמבר, הנשיא והטוען להחליפו נזכרו שהם לא לבד, ושמדיניות החוץ - נושא שלא דובר בו בהרחבה עד כה - לא יכולה להישאר מחוץ למירוץ. רצח השגריר האמריקני בלוב, המתקפה על שגרירות ארה"ב במצרים והמילים המרגיעות של גורמים רשמיים בממשל האמריקני כאילו "דחפו" את נושא מדיניות החוץ ללב קמפיין הבחירות באמריקה הפכו את הטלטלה המתרחשת בעולם הערבי לנושא מרכזי.

"מעבירים מסר מבולבל לעולם"

ספג מפלה גדולה. רומני (צילום: AP)
רומני מיהר לתקוף | צילום: AP

"התגובה הראשונה של ארצות הברית צריכה להיות זעזוע מהאירועים" אמר המועמד הרפובליקני מיט רומני, בתגובה למתקפה על מבנה הקונסוליה האמריקנית בלוב ועל המהומות בקהיר. על פי הדיווחים, מה שהצית את ההפגנות במצרים הוא אותו סרט שהופץ באינטרנט, שמציג את הנביא מוחמד כרוצח צמא דם ורודף מין. בלוב סבורים שהסרט היווה רק תירוץ להמשך הקרבות והמתיחות שקיימת במדינה גם כך.

שגרירות ארצות הברית בקהיר פרסמה הצהרה, זמן קצר לפני שעמדה תחת המתקפה, ובה הביעה הזדהות עם דעותיהם של המפגינים. בהצהרה נכתב כי הקונסוליה "מגנה את המאמצים שנעשים על ידי אנשים מטעים שרוצים לפגוע ברגשותיהם הדתיים של המוסלמים. אנו מגנים באותה הצורה כל מתקפה נגד כל דת".

בוושינגטון, הדוברים ממחלקת המדינה אמרו לעיתונאים שאיש לא אישר את ההצהרה ושהיא לא מייצגת את דעת הממשל, אבל המועמד רומני בחר לאמץ את ההצהרה מיד. "זה אף פעם לא מוקדם מדי מצד הממשל לגנות מתקפות נגד אמריקנים ולהגן על הערכים שלנו", אמר רומני והוסיף שהבית הלבן דחה את ההצהרה: "דובריו של אובמה אמרו שהם לא מכירים את ההצהרה. ההתנהלות הזו רק מדגישה את המסר המבולבל שוושינגטון מעבירה לעולם".

סקר: לאובמה יתרון משמעותי בנושאי חוץ

ביקור נשיאותי ראשון של אובמה (צילום: רויטרס)
לאובמה יתרון בנושאי מדיניות החוץ | צילום: רויטרס

והנשיא אובמה? הוא לא הגיב מיד למתקפה של רומני. לעומתו, בחר המועמד הדמוקרטי לנשיאות לפני 8 שנים, ג'ון קרי, לתקוף את דבריו של רומני: "לצאת בכאלה הצהרות לפני שאתה ממכיר את העובדות, עוד לפני שהודיעו לבני המשפחות, עוד לפני שהאירועים הסתיימו - זה לא רק טעות של מדינאים לא מנוסים, זה פשוט לא אחראי, זה פחדני ומרושע", אמר קרי.

על פי הסקר האחרון של רשת CNN, רוב המצביעים חושבים שלאובמה יש יתרון משמעותי על רומני בכל מה שנוגע למדיניות חוץ. 54% מהמצביעים מאמינים שהנשיא ינהל את מדיניות החוץ טוב יותר מרומני, לעומת 42% שסבורים שזה יהיה רומני.

הוויכוח על מדיניות החוץ לא השפיע יותר מידי על הקמפיין, לפחות לא עד השבוע. אבל עכשיו, כשאובמה הודיע שהוא שולח כוחות למזרח התיכון כדי להגן טוב יותר על השגרירויות, כשהוא מעבה את הנוכחות בבנגזי ומצהיר כי רוצחי השגריר סטיבנס יובאו לדין, לוב לפתע הופכת להיות דומיננטית בבחירות לנשיאות, ממש כמו הכלכלה האמריקנית.