הם בילו חודשים ושנים ארוכות מאחורי סורג ובריח, ויצאו לחופשי בקול גדול: שחרורו של ג'ונתן פולארד מהכלא האמריקני לאחר 30 שנות מאסר אינו היחיד שעורר תשומת לב עולמית ותהודה בינלאומית. לאורך ההיסטוריה, שוחררו אסירים שנכלאו לאחר שלחמו בשם העקרונות שהובילו אותם נגד הגזענות, השחיתות והברוטאליות של משטרים שונים או שעצם מאסרם הפך לסוגיה מדוברת ברחבי העולם. בחזרה לרגעי השחרור שהותירו חותם על ההיסטוריה וריגשו מיליוני בני אדם מעבר לים - וכאן בישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק 

אלפרד דרייפוס: הואשם לשווא בבגידה - וגורש ל"אי השדים"

אלפרד דרייפוס, קצין יהודי מוערך ששירת בשורות הצבא הצרפתי, הואשם בינואר 1894 בריגול לטובת גרמניה - אישום שהתברר בהמשך כאישום שווא ש'הודבק' לו רק עקב יהדותו. הוא נידון למאסר עולם - שקוצר אחר כך ל-10 שנים - ולגירוש ל"אי השדים" המרוחק והמבודד, ודרגותיו נשללו ממנו.

גורש לאי השדים. דרייפוס (צילום: ויקיפדיה)
גורש לאי השדים. דרייפוס | צילום: ויקיפדיה

רק בינואר 1906, הכריז בית המשפט לערעורים כי דרייפוס חף מכל פשע. את המשפט הנודע שנערך לדרייפוס סיקר עיתונאי צעיר מווינה, בנימין זאב הרצל. יש הטוענים כי אז חל בו המפנה שגרם לו להתחיל ולקדם את רעיון המדינה ליהודים.

מהטמה גנדי: אבי האומה שנכלא - והפך לסמל עולמי

אבי האומה ההודית נשלח לא אחת למאסר בתקופת חייו בין 1869 ל-1948, זאת לאחר שהוביל את הודו לעצמאותה במאבקה נגד שלטונה של האימפריה הבריטית בתת היבשת. גנדי נכלא לראשונה במסגרת מאבקו למען האוכלוסייה ההודית בדרום אפריקה לאחר שב-1906 נשללו זכויות האזרח מהקהילה ההודית שגרה במדינה.

צפו בטור של ערד ניר (צילום: ויקיפדיה)
אבי האומה שהפך לסמל. גנדי | צילום: ויקיפדיה



הוא קרא לסרב לציית לחוקים ולשאת בעונשים מבלי לנקוט פעולות אלימות. לאחר שנרצח על ידי מתנקש הינדואי, הפך לסמל להתנגדות בלתי אלימה ועד היום מצוין יום הולדתו ב-2 באוקטובר כחג לאומי.

נלסון מנדלה: לוחם החופש שהפך לסמל בינלאומי

האיש שכיהן כנשיאה של דרום אפריקה ונחשב במובן מסוים לאבי האומה, ישב בכלא בארצו יותר מ-27 שנים. מנדלה, שהצטרף בשנת 1942 למפלגת השחורים "הקונגרס הלאומי האפריקאי" - ANC, פעל בשורותיה להפלת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

פרס ישתתף באירוע לזכרו של מנדלה (צילום: רויטרס)
אייקון בינלאומי. מנדלה | צילום: רויטרס

תוך ריצוי עונשו, הוא הואשם בפעילות חבלנית ובקשירת קשר עם השלטון ונידון למאסר עולם. בתקופת מאסרו הממושכת הפך מנדלה לסמל המאבק במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, עד ששוחרר מהכלא בפברואר 1990. 4 שנים לאחר מכן, נבחר לנשיאה השחור הראשון של המדינה וחולל היסטוריה.

אונג סן סו צ'י: פעלה נגד שחיתות הממשל - והקריבה את החופש שלה

כלת פרס נובל לשלום, שנחשבת היום למנהיגת האופוזיציה בבורמה ולאחת הפעילות הבולטות בעולם לקידום הדמוקרטיה ולכינון זכויות אדם, ריצתה עונשי מאסר רבים בין 1989 ל-1995 - זאת במסגרת ניסיונות החונטה הצבאית לבלום כל ניסיון להפיכה במדינתה, מיאנמאר.

סחפה את העם. סו צ'י (צילום: רויטרס)
סחפה את העם. סו צ'י | צילום: רויטרס

החונטה הצבאית במדינה השליכה אותה שוב לבית הסוהר בעשור הקודם למשך שנים ארוכות, עד ששוחררה סופית ב-2010. בשבוע שעבר זכתה מפלגתה ב-80% מקולות הבוחרים בבחירות שנערכו במדינה.

נתן שרנסקי: הורשע בבגידה - והפך לשר בממשלות ישראל

שרנסקי לסמל המאבק על זכויות האדם בברית המועצות ומאבקיה של הקהילה היהודית תחת השלטון הקומוניסטי, שוחרר ב-11 בפברואר 1986 מהכלא הרוסי, לאחר לחץ דיפלומטי כבד מצד המערב וישראל.

השחרור התבצע במסגרת עסקה שבה נמסרו לברית המועצות חמישה מרגלים סובייטים בתמורה לשלושה מרגלים מערביים שנשבו במסגרת המלחמה הקרה, בהם גם שרנסקי, שנחשד בעיניי הסובייטים כמרגל.

צפו: שיחת הטלפון האחרונה של שרנסקי לפני מאסרו (צילום: רויטרס)
מהכלא בבריה"מ לראשות הסוכנות. שרנסקי | צילום: רויטרס

לימים, התקבל שרנסקי בחמימות בישראל, זכה בעיטורים מטעם הממשל האמריקני - ושימש כשר בממשלות ישראל. כיום הוא עומד בראש הסוכנות היהודית.

עזאם עזאם: האזרח הישראלי שנכלא עקב האשמות שווא על ריגול

בנובמבר 1996 עצרו השלטונות במצרים את עזאם עזאם, ישראלי ממוצא דרוזי, וטענו כי ריגל לטובת ישראל. מעצרו התבצע באחד מביקורי העבודה שקיים במדינה, זמן קצר לאחר שאחד ממנהלי העבודה במפעל שעמו ניהל קשרים נעצר והודה כי גויס על ידי המוסד.

צפו בסיפורים המעניינים של 5.12 לאורך השנים (צילום: חדשות 2)
שוחרר אחרי 8 שנים. עזאם | צילום: חדשות 2

באוגוסט 97 הורשע עזאם ונגזרו עליו 15 שנות מאסר, כשלאורך משפטו הכחישו עזאם וישראל את טענות המצרים. בתום 8 שנים בכלא המצרי ואינספור ניסיונות להביאו ארצה, שוחרר עזאם בתמורה לשחרורם של 6 סטודנטים מצרים שחדרו לישראל בכדי לבצע פיגועים בשטח המדינה.

אינגריד בטנקור: לוחמת החופש שהוחזקה בשבי

בנטקור, סנאטורית ולוחמת בשחיתות מקולומביה, נחטפה ב-23 בפברואר 2002 על ידי המחתרת המרקסיסטית במדינה, ביחד עם מנהלת הקמפיין שלה בעיצומה של מערכת הבחירות שניהלה לנשיאות. היא הוחזקה בשבי במשך כ-6 וחצי שנים עד שחרורה במבצע צבאי, יחד עם 14 בני ערובה נוספים.

חולצה מהשבי במבצע צבאי. בטנקור (צילום: רויטרס)
חולצה מהשבי במבצע צבאי. בטנקור | צילום: רויטרס

המבצע הצבאי, שהתבצע ב-2 ביולי 2008, התנהל ללא ירייה אחת והסתיים ללא נפגעים משני הצדדים.‏ לורנצו, בנה של אינגריד בטנקור, אמר מיד לאחר השחרור לסוכנות הידיעות הצרפתית: "זה היום המאושר בחיי".

פוסי ריוט: הלהקה המחתרתית ששיגעה את הנשיא פוטין

הרכב הפאנק-רוק הרוסי זכה לפרסום רב באמצעי תקשורת ברחבי העולם, בעקבות מעצרן של שלוש מחברותיו,שערכו פעילויות מחאה פוליטית נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. ב-17 באוגוסט 2012 קבע בית המשפט במוסקבה כי שלוש חברות הלהקה אשמות ב"חוליגניות המונעת משנאה דתית" וגזר עליהן עונש מאסר של שנתיים.‏

מחאות נגד פוטין. פוסי ריוט (צילום: רויטרס)
מחאות נגד פוטין. פוסי ריוט | צילום: רויטרס

ההחלטה גררה שלל גינויים מהעולם - בהם גם של הבית הלבן והזמרת מדונה שאמרה כי העונש של הבנות שרק רצו להביע את דעתן הפוליטית "אינו אנושי". בדצמבר 2013 אישר הפרלמנט הרוסי את שחרורן של שתיים מחברות הלהקה שנותרו כלואות במסגרת חנינה כללית שניתנה לכ-20 אלף אסירים.