את ברק, לבני ואפילו אולמרט היינו אמורים עכשיו לראות במקומות אחרים. היינו אמורים לראות אותם בכנסים פוליטיים, משקיפים עלינו מאיילון, או מסתכלים עלינו מכל אוטובוס שחולף עם ארשת פנים רצינית שאומרת לנו בלי מילים: "תבחרו בי".

במקום כל זה, אנחנו רואים אותם במקומות קצת אחרים: בישיבות קבינט, מטבחון, מתראיינים לתקשורת הזרה, מעבירים תדריכים. אנחנו בעיצומו של מבצע, יש שיגידו אפילו מלחמה. מלחמה, אבל גם חודש לפני בחירות. זאת אומרת, אם לא יידחו אותם.

את מי בדיוק מעניין לשמוע על העצים של הירוקים?

נעשה קצת סדר: מי היה רוצה ללכת לקלפי בעשירי לפברואר ומי היה מעדיף לחכות קצת? לפני שניכנס למה שאולי עובר בראש של קברניטי המדינה, אפשר בהחלט לומר שלמי שמעורב ישירות במלחמה יש יותר אינטרס לבחירות עכשיו, ולמי שלא מעורב יש אינטרס מובהק לדחות אותן. כך למשל, אולי הירוקים יתקשו קצת להסביר את האג'נדה שלהם בין מטח קסאמים בשדרות למטח גראדים באשדוד. סביר להניח שגם שאר המפלגות הקטנות יתקשו מאד להיכנס לשיח הציבורי.

הבעיה קיימת עוד יותר אצל מפלגות הימין הקטנות. הפעולה הצבאית הנוכחית מגובה גם על ידי מפלגות שמימין לקואליציה. אך להם אין אפילו את הלוקסוס של מפלגות השמאל לתקוף את הממשלה. כל שהם יכולים לעשות - הוא להמשיך ולהנהן על פעילותה הצבאית של הממשלה.

רינה מצליח מתוך מהדורה מרכזית (צילום: החדשות 2)
רינה מצליח | צילום: החדשות 2

האם מי שמנהל את המלחמה גם ירוויח ממנה פוליטית?

אם למפלגות הקטנות יש בעיה, אז ברק, לכאורה, נמצא בדיוק 180 מעלות מהן. כשר ביטחון שמוביל את המלחמה הוא הנהנה העיקרי מכך שהבחירות יתקיימו סמוך כל כך למבצע בעזה. ברק מפגין עכשיו, למרות הביקורות עליו ועל מפלגתו, את תפקודו כשר ביטחון עם כל משמעויותיו: הוא מנהל את המערכה, מפגין עוצמה וביטחון. בקיצור - חלומו של כל מתמודד בבחירות.

אך אליה וקוץ בה: כפי שאולי הצלחה במלחמה תיחשב קודם כל כהצלחה של ברק, הרי שגם כל מעידה במערכה תידבק גם היא על שר הביטחון. מבין כל המתמודדים, תוצאות ההתמודדות הזו הן הכי קריטיות עבורו.

ומה לגבי לבני? בין יועציה הפוליטיים קיים ויכוח. חלק מהם אומרים ששווה לה לקיים את הבחירות במועדן כשהיא נמצאת בתפקיד מוביל ומשמעותי בתוך המערכה הזו. חלק אומרים לה שדווקא דחיית הבחירות תחזק אותה, אף שברור שכאשר את מנהיגה של מפלגה גדולה ואת בכל זאת רוצה לדחות את הבחירות, זה אולי סממן לכך, לפחות ברמה הציבורית, שאת נמצאת בצרה לא קטנה. מסיבה זו סביר להניח ששרת החוץ לא תמהר לרוץ על האופציה הזו.

ומה עם ראש הממשלה המכהן? אמנם אולמרט לא ממש רלוונטי, שכן הוא לא יהיה חלק מהמאבק הקרוב על ראשות הממשלה, אבל גם לו צריך להיות לפחות אינטרס אישי סביב המבצע הבא. אולמרט היה רוצה שהמבצע ימשיך כמה שיותר - מה שעשוי להוביל גם לדחיית הבחירות. זה היה נותן לו שני דברים: גם עוד זמן בתפקיד הבכיר ביותר במדינה, וגם - אולי - הזדמנות אחרונה לסמן לעצמו הצלחה גדולה שתצליח אפילו להאפיל על פרשיות העבר.