יום הבחירות הגורלי של אמריקה: יותר מ-100 מיליון אזרחים אמריקנים אומנם כבר הצביעו בהצבעה המוקדמת ובאמצעות הדואר, אבל היום (שלישי) הוא יום הבחירות הרשמי לנשיאות - והקלפיות נפתחו בכל רחבי ארצות הברית. הבחירה היא בין הנשיא המכהן טראמפ שיכהן ל-4 שנים נוספות, לבין המועמד הדמוקרטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. הלילה יחלו להתקבל הנתונים הראשונים שעשויים להצביע על מגמה לטובת מי מהמועמדים או שמסתמן בפנינו קרב צמוד ומותח. עדכונים שוטפים 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הקלפיות הראשונות נפתחו במדינות החוף המזרחי בשעה 14:00 שעוננו (07:00 שעון החוף המזרחי). קולות המצביעים בקלפיות יתווספו למאה מיליון טפסי ההצבעה שכבר התקבלו בשבועות האחרונים - וככל הנראה שאחוז ההצבעה צפוי להיות הגבוה ביותר מאז 1908.  

 

הבחירות בארה"ב, פתיחת הקלפיות (צילום: רויטרס)
הקלפיות הראשונות נפתחו בחוף המזרחי | צילום: רויטרס

 

לפי תמונת המצב בסקרים, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן נחשב למועמד המוביל - ומי שסיכוייו לנצח להיכנס לבית הלבן ב-20 בינואר 2021 ולסיים את כהונתו של טראמפ אחרי 4 שנים, נחשבים גבוהים. עם זאת, אחרי דרמת הענק בבחירות לפני 4 שנים, אז ניצח טראמפ את הילארי קלינטון כנגד כל הסיכויים, כמעט אף אחד לא בטוח לגמרי שהבחירות כבר הוכרעו - ולטראמפ עדיין יש נתיבים לניצחון, למרות שיהיה לו קשה הרבה יותר מאשר לביידן.

הנשיא טראמפ הבהיר כי אין בכוונתו להכריז על ניצחון בטרם עת: "אכריז על ניצחון רק כשיהיה כזה, אין טעם לשחק משחקים", אמר. טראמפ גם הספיק להעניק הבוקר ריאיון לרשת FOX, בו הביע ביטחון בניצחונו: "אני ארצה לראות הלילה או בשעות הבוקר המוקדמות של מחר מי ניצח, החלטת בתי המשפט לתת אישור להצבעה מאוחרת מאוד מסוכנת". הנשיא אמר שהוא סבור שיזכה ב-306 אלקטורים וינצח - מספר זהה לאלקטורים בהם זכה בבחירות הקודמות. 

"האומה שלנו לא תהיה אותה האומה אם ביידן והאריס ינצחו", הוסיף הנשיא, "הם שמאל קיצוני וארצות הברית שלהם תהפוך לאומה סוציאליסטית". עוד אמר טראמפ על האריס: "הסגנית של ביידן היא לא ממש בן אדם טוב". 

המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, ביקר היום בבית ילדותו בסקרנטון. במהלך ביקורו הוא כתב הודעה על קיר ביתו: "מהבית הזה לבית הלבן עם חסדי האל". 

ההודעה שכתב בידן על קיר ביתו
ההודעה שכתב בידן על קיר ביתו

בשל החשש ממהומות והתפרעויות במהלך הלילה ובהמשך השבוע הוקמה סביב הבית הלבן גדר. העיתונאית ויויאן סלמה, מרשת CNN, הסבירה כי נקיטת אמצעי הזהירות נועדה להכין את הכוחות לכל תרחיש שעלול להתרחש הלילה או בימים הקרובים. גם בניו יורק ובוושינגטון יש חשש מאירועי אלימות וביזה, וכצעד בטיחות חזית חנויות הרחוב מוגנו בלוחות עץ.

ביידן מוביל בסקרים: האם הפעם הם צודקים - או שטראמפ שוב יפתיע את כולם? 

בארצות הברית ישנן 50 מדינות שמחלקות 538 אלקטורים. המועמד המנצח הוא זה שיצליח לצבור 270 אלקטורים - והקרב הגדול צפוי להיערך במדינות שנחשבות "מדינות מפתח" - כאלה שהמאבק בהן נחשב צמוד בין שני המועמדים ושיכולות ללכת לכל אחד מהם ולמעשה, להכריע את המירוץ.   

הבחירות בארה"ב, פתיחת הקלפיות (צילום: רויטרס)
מצביעים ראשונים ביום הבחירות | צילום: רויטרס

על פי ממוצע הסקרים האחרונים באתר RealClearPolitics, ביידן מוביל בכל המדינות שנחשבות מתנדנדות - אולם בחלק מהן מדובר בפער קטן שמצוי על סף טעות הדגימה הסטטיסטית. בוויסקונסין, שמחלקת 10 אלקטורים למנצח בה, ביידן מוביל ב-6.7% בממוצע על טראמפ, במישיגן הוא מוביל בפער של 4.2% בממוצע, ובשתי המדינות שנחשבות המכריעות מכולן, פנסילבניה עם 20 אלקטורים ופלורידה עם 29, הפער בין המועמדים קטן אפילו יותר: 1.2% ו-0.9% הובלה לביידן בהתאמה. 

ג'ו ביידן מחייך (צילום: רויטרס, רויטרס_)
בדרכו לבית הלבן - והפעם כנשיא? ג'ו ביידן | צילום: רויטרס, רויטרס_

בשתי מדינות נוספות שיכולות להכריע את המרוץ ונחשבות לכאלה שנוטות לרפובליקנים, גם כן מתנהל קרב צמוד מאוד. באריזונה (11 אלקטורים) ביידן מוביל ב-0.9% בלבד על טראמפ לפי הסקרים, ואילו בצפון קרוליינה שמחלקת 15 אלקטורים יקרים מפז, הפער בין המועמדים הוא רק 0.2% בממוצע.  

הנשיא טראמפ בעצרת תומכים (ארכיון) (צילום: רויטרס, חדשות)
4 שנים נוספות? הנשיא טראמפ | צילום: רויטרס, חדשות

הלילה, סמוך לשעה 02:30 שעוננו, צפויות להתקבל תוצאות ראשונות שיעידו על המגמה הראשונית. פלורידה המכריעה תהיה אחת המדינות הראשונות שיפרסמו מה המצב בהן, ואם יתברר שהמדינה נוטה לכיוונו של ביידן, ניתן יהיה לקבוע ברמה גבוהה של ודאות שהנשיאות ככל הנראה שלו. אם יסתמן שטראמפ מנצח במדינת השמש, המאבק בין המועמדים צפוי להיות מותח - והמיקוד יעבור למדינה מכריעה אחרת, פנסילבניה. 

באזור השעה 03:00 שעוננו, צפויות להתקבל תוצאות ראשונות מכמה מדינות חשובות בדרום ארצות הברית - ובהן צפון קרוליינה (15 אלקטורים) וג'ורג'יה (16 אלקטורים). המדינות הללו אמורות ללכת לטראמפ כיוון שהן רפובליקניות באופן מסורתי, אך במרוץ הזה הן נחשבות מדינות מתנדנדות - ואם ביידן יוכרז כזוכה באחת מהן או בשתיהן, ייתכן שיאבדו סיכוייו של טראמפ לנצח. 

בעלי עסקים סוגרים את החנויות מחשש לביזה (צילום: רויטרס_)
ממגנים חנויות ובתי עסק מחשש לפרוץ מהומות אלימות | צילום: רויטרס_



הבחירות נערכות בצל חשש גדול מכך שיפרצו מהומות אלימות מצד מי שיסרב לקבל את התוצאות המסתמנות. בבתי עסק ובחנויות רבות מיהרו לכסות את חלונות הראווה בלוחות עץ גדולים כדי למנוע נזק ומקרי ביזה. לפי דיווחים שונים בימים האחרונים, טראמפ שוקל להכריז שניצח אם יסתמן שהוא מוביל במהלך הלילה - מה שעלול להוביל במהרה למהומות. 

_OBJ

איך המועמדים יבלו את יום הבחירות? 

הנשיא טראמפ יבלה את יום הבחירות בבית הלבן, יעניק ראיונות וככל הנראה יצפה בסיקור האירועים בטלוויזיה בכבלים, וכמובן יצייץ בטוויטר. יום הבחירות למעשה מספק לטראמפ הזדמנות לנוח אחרי 14 עצרות שקיים בשלושת הימים האחרונים. הלילה טראמפ יארח מסיבת קמפיין בבית הלבן ושם יחזה בתוצאות לצד סגן הנשיא פנס, משפחתו וצוות הקמפיין שלו.

המועמד הדמוקרטי ביידן ישקיע את רוב יום הבחירות בניסיון לחזר אחר כל המצביעים המתלבטים בפנסילבניה, המדינה בה נולד וגדל שמהווה מדינת מפתח מרכזית ומשמעותית במרוץ הזה. סגן הנשיא לשעבר יקיים אירועי גיוס מצביעים בעיר הולדתו סקרנטון ובפילדלפיה. משם הוא יעבור למדינת הבית שלו, דלאוור, כדי לצפות בתוצאות הראשונות שמתקבלות. מאוחר יותר היום, ביידן צפוי לשאת דברים לצד רעייתו ג'יל, המועמדת לסגנית הנשיא קמלה האריס ובן זוגה, דאגלס אמהוף.