אם צריך לסכם את הקדנציה הראשונה של טראמפ, ייתכן שהמטאפורה של עמוס עוז מהקדנציה הראשונה של נתניהו תתאים גם כאן: קומפרסור מתחת לחלון חדר השינה, כזה שדוחס אוויר, ציוצים, חדשות, הודעות ורעש קבוע לאוזניים של כולנו ביום ובלילה. והמגה קומפרסור של טראמפ הוא בעצם ההיסטוריה של העולם בארבע השנים שחלפו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

זה התחיל ביום בהיר וקריר בינואר 2017, עם נאום השבעה מהקצרים בהיסטוריה - ומהבוטים שבהם. "מהיום הזה ואילך, יהיה מדובר רק באמריקה בעדיפות ראשונה", הצהיר אז טראמפ – חודשיים לאחר ניצחונו. זה היה האות הרשמי לארבע שנים אגרסיביות ועתירות קטעים משונים.

ביממת ההצבעה הילרי המובסת לבשה לבן, ג'ורג' בוש הסתבך עם השכמייה – וטראמפ יצא לדרך עם ממשל חדש. מזכיר העיתונות הראשון של טראמפ, שון ספייסר, הכתיב מהיום הראשון את טון ה"אתם פייק ניוז" - שילווה את כל הקדנציה. "זהו הקהל הרב ביותר אי פעם שהגיע לצפות בטקס השבעה, נקודה", הצהיר, "הניסיונות האלו להמעיט מערך טקס ההשבעה הם מבישים ושגויים. אף אחד לא יודע כמה הגיעו".

דונלד טראמפ (צילום: AP)
דונלד טראמפ | צילום: AP

על מה לא התווכחו? על מספר הצופים בהשבעה, על המיסים, על מי מחברות ברית נאט"ו לא תורמת מספיק. שורה ארוכה של צווים נשיאותיים הוצגו לראווה בארשת חשיבות. הייתה זו היועצת קליאן קונווי שחתמה את השינוי: עידן האמת נגמר, עידן העובדות האלטרנטיביות נפתח.

ב-2018 טראמפ נפגש עם קים ג'ונג-און. אומנם אין שלום עם צפון קוריאה, אבל גם אין ניסוי טילים בינתיים. לפגישה קדמו איומים ב"אש וזעם", וטראמפ אף הכריז: "איש הטילים יוצא למשימת התאבדות - שלו ושל המשטר שלו". תמרות האש הפכו ל"חברי, יושב הראש קים", וטראמפ אף חצה את הגבול לצפון קוריאה.

בחזית אחרת, טראמפ הורה על חיסול קאסם סולימאני הארכי-טרוריסט. חיסול אבו באקר אל-בגדדי סימל את דעיכת דאע"ש בסוריה: "הוא מת כמו כלב, הוא מת כמו פחדן - הוא ייבב, צעק ובכה", הצהיר אז טראמפ.

מלחמות אחרות נמשכו זמן רב יותר: מלחמת סחר עם סין, ביטולי אמנות וקרבות עם התקשורת. גם טלטלות בממשל ליוו את הכהונה: ג'יימס מאטיס הועף מהפנטגון, ג'ון קלי הועף מראשות הסגל, ג'יימס קומי הועף מראשות ה-FBI, ג'ף סשנס הועף מהמשפטים, מייקל כהן הפרקליט נשלח לכלא ופול מנפורט, מנהל הקמפיין, יושב בכלא. רוג'ר סטון "הצלופח" ניצל מהכלא בזכות חנינה, וג'ון בולטון הפך ברגע מפטריוט לפירומן ש"חייבים להשתיק אותו".

ג'ו ביידן (צילום: AP)
ג'ו ביידן | צילום: AP

ואלו לא היו השינויים החדשים: ביטול רפורמת הבריאות של אובמה היה יעד עליון, והוא בוצע באופן חלקי.  החומה בגבול מקסיקו הייתה יעד עליון נוסף, וגם היא בוצעה באופן חלקי.

הכהונה לוותה לא רק במהלכים דיפלומטיים ופוליטיים, אלא גם בשערוריות מהפן האישי: פרשת סטורמי דניאלס בעיצומו של עידן METOO גילתה לכולם את אמריקה - טראמפ אינו בדיוק טלית שכולה פסים וכוכבים. טראמפ נתפס משקר יותר מפעם אחת, על מי שלח ומתי הוא שלח לשלם פיצויים (או דמי השתקה) לכוכבת הפורנו. פרשת ג'פרי אפסטיין הזכירה שגם טראמפ לא נמנע מלהתרועע עם הפדופיל המסוכן בימי הזוהר שלו.

זרם התודעה של הנשיא דחף את יועציו להציע לו בדיקה קוגנטיבית, שהוכיחה כביכול את מה שהוא תמיד מספר על עצמו: "אני גאון יציב, אני גאון יציב מאוד".

שני משברי ענק איימו על טראמפ פוליטית בקדנציה הראשונה: חקירת ה"קנוניה" שכביכול קשר עם רוסיה, עם או בלי תיק מכפיש שפוטין מחזיק נגדו במרתפי הקרמלין. הפרשה עצבנה אותו במשך שנה,  והסתיימה בזיכוי מחוסר ראיות, בידי החוקר המיוחד רוברט מולר. אחריה באה "אוקראינה גייט": החשד שהפעיל ממשלה זרה כדי לחבל ביריבו ביידן.

מייק פנס וקמלה האריס (עיבוד: AP, רויטרס)
מייק פנס וקמלה האריס | עיבוד: AP, רויטרס

רק בשני מקרים מובהקים לאורך ארבע שנים שלמות, חזר בו הנשיא משטויות שאמר בפומבי - כשניסה לקרוץ לצד השני: "אי לא רואה שום סיבה שזו תהיה רוסיה", אמר ביחס לניסיון להשפיע על הבחירות. פוטין הקסים אותו בהלסינקי עד שזרק לפח את כל הערכות המודיעין שלו. הצוות היה כל כך מזועזע: כשירדו מהמטוס בוושינגטון, שלחו את הבוס להאשים את התחביר הבוגדני. "אמרתי את המילה 'תהיה' במקום 'לא תהיה', המשפט אמור היה להיות 'אני לא רואה סיבה שזו לא תהיה רוסיה', זו שלילה כפולה", ניסה להסביר.

ההכחשה השנייה הייתה בפרשת הדריסה בשרלוטסוויל, וירג'יניה: מהומת אלוהים פרצה סביב אנדרטה, מפגינה נדרסה למוות, תומכי עליונות הגזע הלבן צעדו בלילות וצעקו "יהודים לא יחליפו אותנו". טראמפ הגיב ואמר: "אני חושב ששני הצדדים אשמים".

היו אלה ג'ארד ואיוונקה ששכנעו אותו לתקן, בהצהרה שנשמעה קצת כמו חצץ בפיו. "גזענות היא רשע, ואלו הנוהגים באלימות הם פושעים וביריונים. כולל ה-KKK, נאו-נאצים, 'עליונות האדם הלבן', וקבוצות שנאה אחרות".

וכשהגיעה הקורונה, טראמפ מיהר להצהיר: "אני לא לוקח אחריות בכלל, אבל זה משהו שיש לנו שליטה אדירה עליו. התרופה יכולה להיות גרועה מהבעיה עצמה - אנחנו יכולים לעשות זאת עד חג הפסחא". עוד הביע תקווה שהנגיף "ייעלם" והציע שחומר חיטוי יהרוג את הנגיף: טראמפ הציע לשקול שתיית חומרי ניקוי לזעזועם של המומחים, והיו כמה אנשים שמתו באמריקה כי חשבו שזה רעיון טוב. בחודש שעבר פרצה הידיעה שהנשיא ואשתו חלו בקורונה, והאשפוז והיציאה מבית החולים לקמפיין הפכו ל"הפתעת אוקטובר".

הצעד היחיד המוצלח של הממשל מול הקורונה היה שפיכת עשרות המיליארדים על פיתוח חיסונים - שאם יצליחו, ישמשו את העולם כולו. אולי גם מחאת "חיי השחורים אינם הפקר", אחרי אלימות השוטרים, תיראה קצת פחות אלימה. אולי אם תהיה קדנציה שנייה, משהו יתרכך גם בציוצים מלאי הארס. עם זאת, כנראה שלעולם לא נדע איפה היה הטלפון של דונלד, כשנלחצה לו המילה "קופיפי" בציוץ בלתי נשכח.