הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה הובילו אין-ספור חברות להפסיק את עבודתן על אדמת רוסיה: מרשתות אופנה דרך ספקי מזון מהיר ועד כלי התקשורת. העם הרוסי מרגיש שמסך הברזל יורד עליו בחזרה, אך בניגוד לשנות הארבעים – הפעם הרוסים כבר רגילים לאורח חיים מערבי ונהנתני, ולא מוכנים לוותר עליו כל כך מהר. לכן ברוסיה שוקדים על חלופות מקומיות למותגים המערביים האהובים.

מאינסטגרם ל"רוסגרם"

בעקבות החוק הרוסי שאוסר הפצת "דיסאינפורמציה" בכל הקשור למבצע הצבאי באוקראינה, החליטו הרוסים לחסום לשימוש את הרשתות החברתיות של חברת מטא – פייסבוק ואינסטגרם. בעוד שפייסבוק פחות פופולרית ברוסיה (לרוב משתמשים במקבילתה הרוסית VKontakte), אינסטגרם הייתה אהובה מאוד בקרב הרוסים עד אמצע מרץ 2022, אז נחסמה האפליקציה לשימוש לחלוטין בכל רחבי רוסיה.

כדי לנסות לענות על הצורך של הרוסים והרוסיות לפרסם תמונות ולהעלות סטורי, החליט יזם הטק הרוסי אלכסנדר זובוב ליצור את האפליקציה הרוסית "רוסגרם". בפוסט שפרסם זובוב הוא אמר כי הוא מתכנן להשיק את האפליקציה לקראת סוף מרץ "בעבור בלוגרים מובילים ועבור שותפים" ולהפיץ אותה לקהל הרחב כבר בחודש אפריל. עם זאת, ההשקה עדיין מתעכבת, ובתשובה לשאילתה של רשת CNN אמר זובוב כי האפליקציה עדיין בשלבי פיתוח.

בנוסף הודיעו הרוסים כי יפתחו חנות יישומונים חדשה, שתחליף את Google Play ואת AppStore, אך גם היא כאמור, עדיין בשלבי פיתוח.

מיוטיוב ל"רוטיוב"

אף על פי שיוטיוב לא נחסמה ברוסיה לחלוטין, החברה האמריקנית והממשלה הרוסית מחליפות ביניהן מהלומות בנושא כבר כמה שבועות: ביוטיוב החליטו לסנן תכנים ש"מכחישים אלימות שיש לה הוכחות שרירות במציאות", בעוד שאת מה שקורה באוקראינה אסור ברוסיה אפילו לכנות "מלחמה".

אחרי שיוטיוב חסמו כמה ערוצים רוסיים כאלה, ובהם הערוץ של הפרלמנט הרוסי (הדוּמה) ואף השהו את היכולת של הרוסים להרוויח כסף מהסרטונים ביוטיוב, גם הרוסים מחזירים מלחמה: הרגולטור הרוסי על כלי התקשורת, הרוסקומנדזור, מאשים את יוטיוב בהפצת פייק ניוז ושוקל אילו סנקציות להטיל על הרשת החברתית.

כדי לנסות לתת קונטרה לפלטפורמה הפופולרית, הממשלה במוסקווה מנסה לנתב את הגולשים הרוסים לרשת החברתית "רוטיוב", המשמשת גם היא להעלאה ולהפצה של סרטונים. אומנם הרשת קיימת כבר כמה שנים, אך ברוסיה מדווחים כי מאז תחילת הלחימה באוקראינה, שיעורי הגלישה ברשת גדלו במאות אחוזים בשבועות האחרונים.

בקרמלין תומכים בביסוסה של הרשת ברוסיה: משרד המדע וההשכלה הגבוהה ברוסיה ביקש מהאוניברסיטאות הרוסיות למלא את "רוטיוב" בסרטונים שלהן. אפילו דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי הוא מאמין בפוטנציאל של רוטיוב: "לרוטיוב יש עתיד – יושקעו שם כספים, וזה אפילו יהיה נוח יותר". 

ממקדונלד'ס ל"הדוד וניה"

פגיעה קשה נוספת נרשמה בתחום המזון המהיר ברוסיה. מרבית הרשתות המערביות החליטו לסגור את הסניפים שלהן ברוסיה, והבולטת בהן היא מקדונלד'ס. כבר בתחילת חודש מרץ הודיעה מקדונלד'ס כי תסגור את 850 הסניפים שלה בפדרציה הרוסית, 32 שנה אחרי שפתחה את הסניף הראשון שלה בכיכר פושקין במוסקווה עם נפילת ברית המועצות.

ברוסיה זיהו את הגעגוע של התושבים למותג האמריקני האהוב, והחליטו לפעול. כך, למשל, עיריית מוסקווה שחררה מענקים בסכום כולל של מיליארד רובלים לעידוד הקמת רשתות מזון מהיר מקומיות, או הרחבתן של רשתות קיימות. אחד מאותם הניסיונות הוא השקת הרשת "הדוד וניה" – בהשראת המחזה שכתב במאה ה-19 אנטון צ'כוב, עם לוגו כמעט זהה לזה של מקדונלד'ס. על פי יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי ויאצ'יסלאב וולודין, התוכנית הייתה להשתלט על הסניפים של מקדונלד'ס ולהפעיל בהם את הזיכיון הרוסי החדש, "כדי לשמור על מקומות העבודה ולהוריד את המחירים". 

אומנם הסימון המסחרי של הרשת נרשם כבר באמצע מרץ, אך בתחילת החודש הודיעה הרשת כי החליטה למשוך את בקשתה לפתוח את "הדוד וניה", כך לפי הדיווח של ערוץ הטלוויזיה הרוסי REN.

מאיקאה לאידאה

נוסף על השינויים בשוק התקשורת והמזון, גם השוק הקמעונאי ברוסיה עבר מהפך. רוב רשתות האופנה והסטיילינג החליטו לסגור את הסניפים שלהן ברוסיה – ובהן H&M, זארה, מנגו וגם ענקית ההום-סטיילינג איקאה. בלילה שלפני סגירת הסניפים של הרשת השוודית נרשמו תורי ענק של רוסים ורוסיות שמנסים לרכוש את מוצרים הסקנדינביים האהובים ברגע האחרון.

גם כאן מצאו הרוסים דרך למלא את החלל, וכעת רוצים להשיק שם את "אידאה", שכצפוי – גם הלוגו שלה זהה כמעט לחלוטין ללוגו של איקאה. קונסטנטין קוקוייב, מעצב מסנט פטרסבורג, סיפר כי הגיש בקשה לרישום המותג החדש במשרד הפטנטים הרוסי. בריאיון שהעניק לסוכנות הידיעות הרוסית "ריה" הוסיף: "החברה החדשה תוכל לענות באופן מלא על הביקוש הרוסי, וזאת לאחר העזיבה של איקאה".