דו"ח של נאס"א חושף את הדקות האחרונות על סיפון מעבורת החלל קולומביה, רגעים לפני ההתרסקות הטרגית בפברואר 2003.

בדו"ח נכתב שהתגלו בעיות בקסדות הצוות, בחליפות החלל, ווסתי הלחץ ותקלות כבלי האיזון של הצוות. התוצאה: "טראומה קטלנית עבור צוות האסטרונאוטים על הסיפון".

הדו"ח מדגיש שחברי הצוות לא יכלו לשרוד את כניסת המעבורת לאטמוספירה בכל מקרה. על פי הדו"ח, צוות האסטרונאוטים ידע למשך ארבעים שניות שאין לו שליטה במעבורת, לפני שהיא התחילה להתפרק סביבו. על פי הדו"ח, הצוות לבש את חליפות הלחץ, אחד האסטרונאוטים לא לבש קסדה, שלושה אסטרונאוטים לא לבשו כפפות , ואחד מהם עמד. בנאס"א אומרים כי "בתאונה, אף אחת מהתקלות האלו לא הייתה עושה שום הבדל", כך לפי ווין האל מראשי נאס"א.

הדו"ח שנכתב על פני 400 עמודים מסתמך על וידאו שצולם במעבורת. הוידאו מגלה נתונים רפואיים ומידע שמגובה בידע שנאגר במחשב המעבורת. הוידאו מספק הבהרות והסברים על הרגעים האחרונים של אנשי המעבורת, וגם משמש כעדות למצב הרוח הטוב, על סיפון הקולומביה, ההתרגשות לקראת השיבה לכדור הארץ. הדו"ח כולל גם פרק עם המלצות למסעות בטוחים יותר לחלל בעתיד.

אחת ממחברות הדו"ח: זה אחד הדברים הקשים שעשיתי

משפחות האסטורנאוטים השתתפו בכתיבת הדו"ח. חלקן סיפקו מידע שסייע לחוקרים, שעמלו על הכנת הדו"ח בחמש השנים האחרונות. "חברי צוות החקירה עשו עבודה יוצאת דופן תחת קשיים אישיים ונסיבות טראגיות", אמר מייקל קאוטס ממנהלת נאס"א, "עבודתם מבטיחה שמורשת קולומביה וצוותה תשפר את בטיחותם של משלחות עתידיות - בעולם כולו".

המעבורת קולומביה התרסקה שישים קילומטרים מעל פני האדמה בשמי טקסס. כמה שניות לפני הנחיתה שיועדה לפלורידה. כנף המעבורת ניזוקה בזמן ההמראה, כשחלקי קצף הבידוד התקלפו ויצרו חור בכנף, חור שגרם לאסון ההתרסקות בכניסה לאטמוספירה. האסטרונאוטים שנהרגו הם אילן רמון - האסטרונאוט הישראלי הראשון וטייס בחיל האוויר , מפקד המעבורת ריק האוסבנד, הטייס ווילי מכקול, מייקל אנדרסון, דיוויד בראון, קאלפנה צ'אוולה ולורל קלארק.

הדו"ח פורסם אמש, בזמן החגים, כדי שמשפחות האסטרונאוטים יוכלו לעיין בו יחדיו. "זה היה לנו מאוד קשה לעבוד למרות העצב והיגון אחרי התאונה, זה היה אחד הדברים הקשים ביותר שעשיתי", אמרה אחת ממחברות הדו"ח של נאס"א.

על פי החקירה, אנשי צוות המעבורת קולומביה סבלו בגלל הכשלים לזמן קצר מלחץ יוצא דופן בגלל שווסתי המעבורת כשלו, והקסדות איבדו את ההתאמה לראשיהם של חברי הצוות. למרבה המזל, האסטרונאוטים כבר היו ללא הכרה בשלב הזה. "וודאי שזו נחמה" אמרה מחברת הדו"ח, "אנחנו מוצאים אותן, את הנחמות, במקומות בהם אנחנו יכולים למצוא אותן".