"שקיפות מלאה מול סין" (צילום: AP)
חיפושים אחר המטוס שנעלם | צילום: AP

תעלומת המטוס המלזי: שעות ספורות לאחר שראש ממשלת מלזיה הכריז במסיבת עיתונאים כי היעלמותה של טיסה MH370 היא תוצאה של מעשה מכוון, בעולם ממקדים את תשומת הלב בטייס ובטייס המשנה, ובשאלה האם הם האחראים לסטיית המטוס ממסלולו ולניתוק כל מכשירי הקשר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

משטרת מלזיה כבר הודיעה כי היא בוחנת את מצבם הפסיכולוגי והמשפחתי של הטייס, זהארי אחמד שאה בן 53, ושל טייס המשנה פאריק עבדול חאמיד בן 27. זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים של ראש ממשלת מלזיה, פשטה המשטרה המקומית על ביתו של שאה וערכה בו חיפוש.

שאה החל לעבוד בחברת התעופה של מלזיה ב-1981 ומאחוריו ניסיון של יותר מ-18 אלף שעות טיסה. שיטוט בעמוד הפייסבוק שלו חושף כי מדובר בחובב טיסה אמיתי, שבבעלותו מספר כלי טיס המופעלים בשלט רחוק ואף מסוק דו מנועי זעיר.

סקנדל נוסף בחברת התעופה. ארכיון (צילום: AP)
המטוס המלזי. תעלומה שלא נגמרת | צילום: AP

"הטייס היה אדם ידידותי מאוד"

שאה, אב לשלושה, תואר על ידי מכריו כאדם מכובד וכתורם לקהילה. בבחירות האחרונות לפרלמנט במלזיה התנדב לסייע לחברת אופוזיציה להיבחר. עם היוודע דבר היעלמות המטוס, אמרה חברת הפרלמנט: "הוא היה אדם ידידותי ומועיל מאוד".

טייס המשנה חאמיד סיים לאחרונה את הכשרתו בתא הטייס של מטוס הבואינג 777 והיה אמור להינשא בקרוב לבחירת לבו. ב-2011 נחשף כי הזמין ביחד עם טייס נוסף שתי נשים לעלות לטיסה מפוקד שבתאילנד לקואלה לומפור. הגילוי עורר ביקורת חריפה על טייס המשנה.

טייס אמריקני ותיק, בעל ניסיון בהטסת בואינג 777, אמר לסוכנות הידיעות AP כי קשה להאמין שטייס לא מקצועי יידע כיצד לנטרל את כל מערכות הקשר והמעקב במטוס. "גם אם חוטף היה לומד להטיס מטוס, הוא ככל הנראה היה מתקשה מאוד במשימה הזאת", אמר הטייס. הוא הדגיש כי נדרשת רמת מיומנות גבוהה על מנת לנתק לחלוטין את אמצעי המעקב.

שר התחבורה בעדכון נוסף (צילום: רויטרס)
ר"מ מלזיה: "המטוס הוסט במכוון" | צילום: רויטרס

"המטוס הוסט ממסלולו בכוונה"

במסיבת עיתונאים מיוחדת שקיים הבוקר הודיע ראש ממשלת מלזיה נג'יב רזאק כי ניתוק הקשר עם טיסה MH370 וסטיית המטוס ממסלולו נבעו מפעולה מכוונת.

לדברי נג'יב, החוקרים משוכנעים כי אחת ממערכות התקשורת של המטוס נותקה עוד בטרם הגיע המטוס לחוף המזרחי של מלזיה. זמן קצר לאחר מכן כובה המשדר האחראי לתקשורת עם הפיקוח האווירי האזרחי. "מסלול הטיסה תואם לפעולה מכוונת שנעשתה על ידי אדם על סיפון המטוס", אמר.

הוא הוסיף כי מערכות ההגנה של חיל האוויר המלזי זיהו עקבות של המטוס ששב על עקבותיו ופנה מערבה. "השדר האחרון שקיבלנו מהמטוס הגיע בשעה 08:11 (שעון מקומי) - שבע שעות וחצי לאחר ההמראה", הוא מסר. גורמים רשמיים בחברת התעופה המלזית הוסיפו כי למטוס היה מספיק דלק על מנת להישאר באוויר במשך שמונה שעות נוספות.

במהלך מסיבת העיתונאים עדכן רג'יב כי נתוני לוויין אחרונים ממקמים את המטוס באחד משני מסלולים: בין צפון תאילנד לבין הגבול עם קזחסטן וטורקמניסטן, ובין אינדונזיה לבין דרום האוקיינוס ההודי. במקביל הודיע ראש ממשלת מלזיה כי יופסקו החיפושים באזור ים סין הדרומי. בחיפושים אחר המטוס המלזי מעורבות 14 מדינות ולוקחים בו חלק 43 כלי שיט ו-58 מטוסים.