החוקרים הבריטים וג'ק המרטש (צילום: ari Louhelainen)
החוקרים הבריטים וג'ק המרטש | צילום: ari Louhelainen

הסופר והמדען פתרו את התעלומה בת 126 השנים – וחשפו באמצעות דגימות DNA כי ג'ק המרטש היה סנדלר יהודי ממוצא פולני בשם אהרון קוסמינסקי. כעת, בעוד הם מוצפים בתגובות מצד רבבות בריטים ואזרחים מסביב לעולם על הגילוי המרעיש, התפנו השניים, לשוחח עם חדשות 2 Online מלונדון כדי לספר על החשש שלהם שהגילוי ישפיע על האנטישמיות באירופה ובעולם, ובמיוחד כלפי משפחתו של קוסמינסקי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בריאיון לחדשות 2 Online חשפו היום (שני) השניים, ד"ר יארי לואוהלאנין מפינלנד וראסל אדוארדס מבריטניה, כי צאצאיו של קוסמינסקי המרטש עדיין בחיים לפי  וסיפרו כי נלקחו מהם דגימות DNA כדי להתאים את זהותו. "הם מאוד חוששים מאנטישמיות, כי אהרון היה יהודי, ולכן הם ביקשו להישאר בעילום שם כי הם עדיין חיים כיהודים ולא רוצים לקשר את זה אליהם, הם פוחדים שיגיעו אליהם הביתה ויפגעו בהם", סיפר אדוארדס. "הגיעו אז עשרות אלפי מהגרים יהודים מפולין שסבלו שם מהמשטר, והדבר האחרון שאנו רוצים זה להכתים אוכלוסייה שלמה".

ד"ר לואוהלאנין הוסיף: "הוא היה חולה נפש, וזה לא קשור לשאלה אם הוא יהודי הוא לא – הוא יכול היה להיות גם פיני כמוני או בן דת אחרת ולעשות את זה, וזה בטח לא קשור ללאום שלו. אני מקווה שזה לא יגרור מקרי אנטישמיות, יש לי הרבה חברים מישראל והדבר האחרון שאני רוצה זה לפגוע בהם ובכלל בעם היהודי אבל הוא היה משוגע, אין מה לעשות, לא ידענו שזה מה שייצא".

"בלי קרובי המשפחה לא היינו מגלים את זהותו"

החוקר הפיני ביצע התאמות ובדיקות, ואילו אדוארדס היה זה שיצר קשר עם משפחת הקורבן ומשפחתו של קוסמינסקי. "הם היו יכולים גם לא לשתף פעולה אבל הם אמיצים ועשו זאת תוך הבטחה שלא נחשוף אותם – בלעדיהם לא היינו מגלים את זה", מוסיף אדוארדס.

ד"ר לואוהלאנין במהלך הבדיקות (צילום: Jari Louhelainen)
ד"ר לואוהלאנין במהלך הבדיקות | צילום: Jari Louhelainen

לפי לואוהלאנין, מדובר בתגלית המדעית הגדולה ביותר בקריירה שלו: "בהתחלה כשראסל הגיע אלי עם המזוודה שלו, הסתכלתי על זה כניסוי מדעי, שלא ייצא ממנו כלום וגם לא הייתי מודע למודעות הגדולה שיש לג'ק המרטש, רק ידעתי את השם שלו – ואז כשגיליתי התאמה של 100% אחרי שנים של מחקר. זה היה מטורף, ממש לא האמנתי". אדוארדס הצטרף ואמר: "הרגשתי שאני ביום החתונה שלי".

למעשה, אדוארדס ולואוהלאנין השתמשו בדגימות שנלקחו מצעיף שהיה שייך לאחת מקורבנותיו והיה מוכתם בדם. הוא היה שייך לתושבת לונדון בשם קתרין אדווס, הועבר בירושה ומעולם לא נוקה. הוא הגיע לאדוארדס במכירה פומבית בשנת 2007, והוא פנה לחוקר הפיני העובד באוניברסיטת ג'ון מורס בליברפול ומתמחה בביולוגיה מולקולרית.

ג'ק המרטש
ג'ק המרטש | צילום:

רצח לפחות 5 נשים

בשנים האחרונות השניים עסקו באופן אינטנסיבי במחקר לגילוי זהותו של ג'ק, וד"ר לואוהלאנין עדכן את אדוארדס בכל התפתחות שתבוא. לאחר בדיקות רבות באמצעות תאי זרע, DNA ודגימות מעבדה הגיעו החוקרים למסקנה שאחד החשודים ברציחות לפני 126 שנים הוא ג'ק המרטש - אהרון קוסמינסקי.

הסיפור של ג'ק המרטש הוא אחת מתעלומות הרצח הכי מרתקות בעולם. על פי הדיווחים בבריטניה, קוסמינסקי היגר לבריטניה מפולין ב-1881 ומת בשנת 1899. הוא רצח לפחות חמש נשים בקיץ 1888 בלונדון, שיסף גרונותיהן והותיר את גופן – כשאף אחד לא יודע מי הוא.

לפניות לכתב: MatanH@ch2news.tv