דומה שכבר התרגלנו שמשרדי פרסום קטנים וחסרי מעוף בוחרים בטקטיקות סקסיסטיות ושובניסטיות בכדי לפרסם מוצרים שונים - אבל כשמשרד ממשלתי בוחר ללכת בקו סקסיסטי כדי לפרסם את המדינה נראה שמדובר בחצייה של קו אדום.

לפני מספר ימים פנתה ישראלית אשר מתגוררת בלונדון למשרד התיירות לאחר שהופתעה לראות קמפיין סקסיסטי שמפרסם המשרד בעיר, במטרה לעודד תיירות לישראל. בקמפיין, שמתנוסס על אוטובוסים ברחבי העיר, נראית הדוגמנית שיר אלמליח בבגד ים: פעם היא עומדת בפוזה מפתה, פעם שניה אוכלת אבטיח, פעם שלישית מחייכת חיוך גדול למצלמה. 

תגובת המשרד לא אחרה להגיע והייתה מפתיעה ומאכזבת: "צר לנו שאת רואה בפרסומת זו חפצון, אנחנו רואים בה מסר של שמחה, כיף ונורמלית - שילוב של ים (בבגד-ים מלא), נופש וחיי לילה עם אתרי קודש קולינריה ותרבות ירושלמית" כתבה רחל חיה אברהם, מרכזת פניות הציבור של המשרד. 

בעקבות הדברים פנו בארגון ויצו למשרד התיירות במכתב חריף. "הצטערנו לגלות כי משרד ממשלתי משפיע כמשרד התיירות, בוחר לפרסם את מדינת ישראל בתפוצות באמצעות אישה בבגד ים שתמונתה מתנוססת על גבי אוטובוסים ציבוריים" נכתב בו, "בניגוד למגוון החוויות, הנופים והערכים התרבותיים שיש למדינת ישראל להציע לתייר, שמה הפרסומת דגש על אישה בבגד ים ותו לא".

"בעידן שאחרי קמפיין #METOO ומודעות הולכת וגוברת לזכויות נשים על גופן, אנו עדות לשינוי הולך ומתרחב גם בעולם הפרסום ולצד הרצון להיות נועזים, יצירתיים וחדשניים, מתבססת הבנה בדבר האחריות בפרסום והצורך בשמירה על כבודן של נשים גם בזירה זו" כתבבו, "למדינת ישראל יש שלל פיתויים ואפשרויות להציע לתייר הפוטנציאלי, מבלי שייעשה שימוש בגופן של נשים לשם כך. פרסום אשר מעמיד במרכז חווית התיירות בישראל אישה בבגד ים, הינו פרסום סקסיסטי שאין לו מקום במחוזותינו ושאף אינו מכבד את מדינת ישראל ואת השפע שיש לה להציע".

רק לאחרונה פורסם דו"ח ה- OECD בו נקבע שישראל דורגה במקום ה-64 במדד השוויון המגדרי, ירידה תלולה של 18 מקומות ביחס לשנה החולפת וזאת, בין היתר, בשל היעדר ייצוג של נשים בפוליטיקה ובמרחב הציבורי ובשל פערים משמעותיים בין גברים ונשים בשוק העבודה.

"בעוד שמשרד התיירות מרגיש נוחות יתרה להחפיץ נשים משום ש"כולם נהנים" וזה מפיץ "כיף ונורמליות", שהרי מה יותר נורמלי מנשים עירומות, הרי ברור הוא שלעולם לא היו מעזים להגכיך או להחפיץ אוכלוסיות מוחלשות אחרות כחרדים, אתיופים או ערבים ומסרים בלתי מכבדים של אוכלוסיות אלו היו זוכים לביקורת ציבורית ענפה. באותו מטבע ובאותו כבוד, יש להתייחס גם לנשים" אומרת הבוקר ל-mako עו"ד אורי טורקיה-שלס, מנהלת המערך המשפטי של ויצו ישראל, "יש להניח שהמשרד לא היה מעז לפגוע באוכלוסיות מוחלשות אחרות כחרדים, אתיופים או ערבים במסגרת הקמפיין, גם אם הקמפיין היה מוצלח והציבור היה נהנה ממנו. באותו מטבע ובאותו כבוד, יש להתייחס גם לנשים"

תגובת המשרד טרם התקבלה במערכת