רע"ם תתפצל מהמשותפת? יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס הבוקר (חמישי) בריאיון בגלי צה"ל למשבר שמאיים על אחדות המשותפת, ברקע האולטימטום שהציב יו"ר רע"ם מנסור עבאס לאימוץ הקו השמרני ברשימה כתנאי להישארותו בה. "אני רוצה את עבאס ואת כל הרשימה האיסלאמית במפלגה", אמר עודה. "אני רוצה לשמר את האחדות. היינו בקשר מצוין איתם, כל דבר שיעלה אפשר להביא לשולחן".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

על דרישתו של עבאס להטלת וטו מוחלט על כל הצעת חוק שתיטיב עם הקהילה הגאה אמר עודה: "זה לא הסיפור של המשותפת. זה לא עלה במשך חודשים ואני לא מבין מאיפה מוציאים את זה. צריך לדבר על כל דבר ודבר. לא שמעתי את הדברים האלה ממנסור עבאס. במידה ויש לו טענות ממש, זכותו להעלות אותן ונדון בכולן".

עודה הודה כי הקרע ברשימה המשותפת הולך ומחריף בשבועות האחרונים: "יש לנו בעיות רציניות מאוד. נתניהו הצליח לפלג את כולם, עכשיו הגיע תור הרשימה המשותפת. יש בינינו חילוקי דעות אידיאולוגיים. אנחנו מיעוט ואחרי חוק הלאום הפכנו למיעוט נרדף - לכן הגענו ל-15 מנדטים. אין ספק שהאינטרס של הציבור שלנו הוא שהאזרחים הערבים יהיו מאוחדים וחזקים".

אמיר אוחנה ומנסור עבאס בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
אמיר אוחנה ומנסור עבאס בכנסת | צילום: דוברות הכנסת

עודה העניק גיבוי לחברי רשימתו ממפלגת בל"ד ודחה את הטענות על תמיכתם בטרור: "לעשות השוואה בין היבא יזבק לבן גביר זו חוצפה. אי אפשר להשוות אנשים דמוקרטיים לאנשים שדוגלים בתורת הגזע. אם לא נישאר איתנים ודמוקרטיים ונחבור לסמוטריץ' - נאבד הכל".

אמש דווח במהדורה המרכזית כי ח"כ מנסור עבאס הציב אולטימטום לחבריו ברשימה המשותפת, לפיו אם לא יקבלו את דרישותיו - הוא יפרק את הרשימה המשותפת. עבאס דרש מחברי הרשימה וטו מוחלט על כל הצעה שתיטיב עם הקהילה הגאה, תוך אימוץ גישתו השמרנית שזוכה לרוב בחברה הערבית - בניגוד לגישה הליברלית יותר של היו"ר איימן עודה ושל בכיר הרשימה ח"כ אחמד טיבי בנושאי דת ומדינה. עבאס דרש גם את אימוץ הגישה הפרגמטית שמשמעותה שיתוף פעולה אפשרי עם הימין, וכן שינויים בהרכב הרשימה.

גורמים ברשימה המשותפת העריכו בעקבות האולטימטום כי הסיכוי לפירוק הרשימה גדל דרמטית. עיתוי המשבר רגיש במיוחד לקראת מה שנראה כמו מערכת בחירות נוספת שמתקרבת - ואם הרשימה תתפצל, ייתכן שחלק מהמפלגות שמרכיבות אותה לא יעברו את אחוז החסימה.