פריצת דרך משמעותית בחקר הסרטן? מדענים מעשר מדינות בעולם טוענים כי הצליחו לפצח את הקוד הגנטי של שני סוגי סרטן קטלניים ביותר - סרטן העור וסרטן הריאה. מדובר בשני סוגי סרטן שכיחים מהם מתים עשרות אלפי אנשים בעולם מדי שנה - כך פורסם בכתב העת Nature.

לדברי המדענים מדובר בעידן חדש בכל הנוגע לטיפול במחלה. החוקרים גילו אלפי מוטציות גנטיות במחלות, מה שאולי יוביל למהפכה באבחון ובטיפול בסרטן. החוקרים מדברים על פריצת דרך בכל הנוגע לטיפול בגידולים סרטניים, וברגע ה"שינוי" שיוכל לסייע בחיפוש אחר טיפולים ותרופות לטיפול במחלות סופניות.

"תמונה מפורטת של הגורמים הבסיסיים של המחלה תביא לגילוי מוקדם של גזעים חדשים של סרטן והבנה טובה יותר של מה הגורם למחלה", אומרים החוקרים. ומביעים תקווה שניתן יהיה לאבחן סיכון אפשרי ללקות בסרטן שנים רבות לפני התפרצותו בבדיקת דם פשוטה.

"רגע היסטורי של חקר הסרטן"

עדייו מוקדם לדעת כיצד תשפיע התרופה לטווח (צילום: AP)
תרופה למלנומה? אילוסטרציה | צילום: AP

פרופ מייק סטרטון, חוקר באחד ממרכזי מרכז המחקר המובילים בעולם באוניברסיטת קיימברידג אמר כי "מה שמצאנו הולך לשנות את הדרך בה אנחנו רואים את הסרטן", אמר. "זה רגע היסטורי של חקר הסרטן."

החוקרים מסבירים כי כל סוגי הסרטן נגרמים על ידי מוטציות או נזק ל-DNA של תאים בריאים במהלך חייו של אדם. נזק זה גורם להם להפוך לגושים או לגידולים חריגים שמשבשים את פעולת הגוף, ובסופו של דבר עלולים לגרום למוות.

המחקר הוא חלק מפרויקט עולמי מתמשך, במסגרתו עמלים מדענים מרחבי העולם על פיצוח הקוד הגנטי של סוגי סרטן שונים. המדענים אומרים שהצליחו להשלים את הקידוד הגנטי של סרטן העור (מלנומה) המכיל 30 אלף מוטציות הנגרמות מחשיפה מוגזמת לשמש.

כל 15 סיגריות גורמות למוטציה

לא מפסיקים לעשן כי מפחדים להשמין. אילוסטרציה (צילום: AP)
העישון מזיק לבריאות | צילום: AP

החוקרים פענחו גם את הקוד הגנטי של סרטן הריאות המכיל 23 אלף מוטציות, הנגרמות, על פי המחקר, מחשיפה לעישון. על פי החוקרים, אדם נחשף למוטציה חדשה בכל 15 סיגריות שהוא מעשן. על אף שמרבית המוטציות לא מזיקות, חלקן אחראיות על היווצרות גידול סרטני בריאות. לדברי החוקרים 34,500 איש מתים בעולם בשנה מסרטן הריאות.

המחקר והתהלכים שנלוו לו עלו יותר מ-80 אלף ליש"ט. פרופ' קרלוס קלדס , מומחה לסרטן מקיימברידג אמר: "זהו מחקר פורץ דרך, כמו ארכיאולוגים של מולקולות, החוקרים האלה חפרו דרך שכבות של מידע גנטי כדי לחשוף את ההיסטוריה של המחלה".

"על ידי חזרה ושיפור הטכניקה הזו עם צורות אחרות של סרטן, ועם השוואת תוצאות נתוני הפרויקט, אנחנו מתרגשים ומקווים שבעתיד בסופו של דבר תהיה תמונה מפורטת של סוגי סרטן שונים, וכיצד למנוע אותם ולטפל בהם".

מחקר: נורות חסכוניות עלולות לגרום לסרטן העור