מעצמת סטארט-אפ וטכנולוגיה? מחקר חדש של דלויט בשיתוף סטודנטים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה בדק את אתרי האינטרנט של יותר מ-250 רשויות מקומיות בישראל, ומצא מי מהן הכי מחוברת ונגישה דרך האינטרנט לביצוע פעולות נצרכות, ומי מהן הכי "טכנו-פובית" ולא מספקות אפילו שירותים דיגיטליים בסיסיים. הממצאים מפתיעים - לרעה. 

היכן הישוב שלכם מדורג? לרשימה המלאה

המחקר בדק את אתרי הרשויות המקומיות, ואת השירותים הדיגיטליים המוצעים לתושב כמו תשלום ארנונה, בקשת תו חניה או שירותים לעסקים בעיר. כמו כן, נבחנו אספקטים שונים של חיבור הרשות לציבור - דרך רמת הנגישות של האתר ואך הפעילות בדף הפייסבוק או האפליקציה של הרשות המקומית. לבסוף, רק 3 רשויות מקומיות בישראל זכו לציון גבוה של יותר מ-76%. רובן המוחלט של הערים קיבלו ציון נמוך ומפגרות ברמת השירותים הדיגיטלים שהן מציעות לאזרח.

העיריות שקיבלו ציון גבוה במיוחד
העיריות שקיבלו ציון גבוה במיוחד | צילום:

בראש הרשימה, כצפוי, ניצבת בפער גדול - תל אביב. בדומה לערים המתקדמות והמודרניות ביותר בעולם, קיבלה בירת ההיי-טק ציון כמעט מושלם של 96.7%. לפי המדדים שנבדקו, דרך אתר האינטרנט של העירייה קיים היצע שירותים נרחב - לתושבים ולעסקים כאחד. אחריה בשלישייה הראשונה, מדורגות מודיעין-מכבים-רעות עם ציון של 85% וירושלים עם 77.3%.

רובן המוחלט של הרשויות המקומיות קיבלו ציונים נמוכים. בתחתית המצעד ניצבות בעיקר הרשויות הערביות, שכמעט ואינן מציעות שירותים דיגיטליים לתושביהן. בתחתית הרשימה ניתן למצוא גם כמה ערים "מפתיעות לרעה".

הרשויות המרכזיות בתחתית הרשימה
הרשויות המרכזיות בתחתית הרשימה | צילום:

רמת השרון, עיר ממדרג סוציו-אקונומי גבוה, מוקמה במקום ה-140 בלבד עם ציון נמוך של 27.9%. בתחתית מדרג השירותים הדיגיטליים נמצאים גם נצרת, טייבה, רהט, מודיעין עילית, קריית מוצקין וקריית ים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בשנה האחרונה פותח מדד "דיגיטלוקאלי" - היחיד מסוגו בישראל הבוחן את היצע השירותים האינטרנטים שמספקות העיריות השונות לתושב ולעסק. המדד מתעדכן כל שנה. סטודנטים מהמחלקה לפוליטיקה וממשל מדדו את האתרים השונים והשוו את היצע השירותים ולפי הצרכים והפערים המרכזיים שנבחנו.

מעיריית רמת השרון נמסר בתגובה: "אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה לתושבת העיר, כפי שבאה לידי ביטוי בכתבה. הנהלת עיריית רמת-השרון רואה בתושב כלקוח מועדף ומקדמת בשנה האחרונה מהפכה טכנולוגית בכל המחלקות והאגפים במערכת העירונית, בכדי לייעל את הביצועים המערכתיים, לטובת שיפור השירות לתושב. בימים אלו מושק אתר אינטרנט חדש לעירייה לאחר עבודת מטה יסודית שנעשתה עם מיטב אנשי המקצוע, במטרה למפות את הצרכים של התושבים ובכדי לצמצם דרמטית את הביורוקרטיה ואת זמן השירות הניתן לתושבים. האתר החדש שיושק בקרוב, הינו מקוון ומכיל כלים מתקדמים ממיטב הטכנולוגיה, שיביא לשדרוג משמעותי בשירות המקצועי המקוון הניתן לתושבי רמת-השרון, יחסוך הגעה פיזית לקבל שירות ויביא מענה מקצועי יעיל ומהיר לתושב".