התעשייה האווירית חשפה היום (חמישי) מערכת רובוטית חדשנית בפיתוחה שנועדה לייעל את הטיפול בכבודה בשדות תעופה. הפיתוח, שזיכה את התעשייה האווירית במקום הראשון בתחרות "אתגר התעופה 1" שנערכה על-ידי רשות שדות התעופה של סינגפור, צפוי להפחית באופן משמעותי מקרים של נזק ואובדן כבודה ולייעל את תהליכי ההעמסה והפריקה של המזוודות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

על-פי הדגמת המערכת שנערכה במסגרת התחרות, שנועדה להציג פתרונות טכנולוגיים לטיפול בכבודת נוסעים, בשלב ראשון נסרקת הכבודה בעזרת חיישנים, ופרטיה נשלחים למערכת ממוחשבת בנמל התעופה לצורך מעקב אחריה. משם עוברות המזוודות תהליך של מיון אוטומטי בעזרת לוחות מיוחדים המותקנים על המסוע שמכוונים כל פריט אל טיסת היעד הרלוונטי.

ערכת רובוטית לטיפול בכבודה בנמלי תעופה (צילום: התעשייה האווירית)
צילום: התעשייה האווירית

עוד הוצגה בתחרות גם מערכת לפריקת כבודה בטיסות נכנסות. המערכת פועלת באמצעות מנוף מיוחד שמרים את עגלת הכבודה ומטה אותה על צידה לכיוון המסוע. בשלב זה הכבודה נשפכת מן העגלה הישר אל המסוע תוך דקה אחת בלבד, ללא מגע אדם. בכך, למעשה, מאפשרת המערכת לעובדי נמל התעופה לטפל בכבודה בלחיצת כפתור בלבד וללא צורך בהפעלת כוח פיזי.

לטענת התעשייה האווירית, המערכת הרובוטית תאפשר להגביר את תפוקת הפריקה של עגלות הטענת המזוודות בכ-600%. בנוסף, תהליכי המיון, ההעברה והמעקב אחר הכבודה מתבצע באופן אוטומטי. כמו כן, המערכת נבנתה באופן שיאפשר להתאימה אל המערכות הקיימות כיום בנמלי תעופה ברחבי העולם, ללא צורך בשיפוץ או עלויות נוספות.

"הניצחון בתחרות לפיתוח המערכת, ממצב את התעשייה האווירית כמובילה בפתרונות בתחום הטיפול בכבודה בתעופה האזרחית", אמר שאול שחר, סמנכ"ל בתעשייה האווירית ומנהל חטיבת כלי טייס צבאיים. "מדובר בפתרון חדשני בעל משמעויות תפעוליות וכלכליות מרחיקות לכת עבור נמלי התעופה וקהל הנוסעים. אני סמוך ובטוח כי זכיית המערכת בסינגפור, שהיא דוגמה ומופת למדינה המאמצת טכנולוגיות חדשניות, תפתח לנו דלתות גם במדינות נוספות".