מים זורמים בכוכב האדום (צילום: nasa)
מים זורמים בכוכב האדום | צילום: nasa

יממה לאחר התגלית המרעישה של נאס"א לפיה נמצאו מים זורמים על הכוכב האדום - הסממן המובהק ביותר לקיום אפשרי של חיים, פנינו למומחה ושאלנו עד כמה האנושות קרובה לגילוי חיים במחוזות הנמצאים מרחק שנות אור מכדור הארץ.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בשיחה עם חדשות 2 Online סבור פרופ' מוריס פודולוק מהחוג למדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל אביב, כי הודות לאמצעים הטכנולוגיים המשוכללים הקיימים כיום - ניתן יהיה לחפש ביתר קלות אחר סממני חיים על פני מאדים ובכוכבים אחרים בעתיד הנראה לעין. לדבריו, התגלית של מים זורמים על פני המאדים מקרבת את האנושות לפתרון חידת החיים מחוץ לאטמוספירה.

האם גילוי מים על מאדים בהכרח אומר שיש עליו חיים?

"מה שמקובל לחשוב אצל החוקרים הוא שמים נוזלים הם תנאי הכרחי לחיים, אז אם אין מים הסיכוי למצוא חיים הוא אפסי. הגילוי הזה מעלה את הסיכויים לחיים", הואמר הפרופ' הוותיק. עם זאת הוא מסתייג ואומר כי ייתכן מצב שבו יש נוזלים על פני הכוכב אך שהתנאים לחיים אינם מתקיימו בו. "צריך שיהיו גם כימיקלים אורגניים מסוימים שאם הם לא קיימים, ייתכן שלא יהיו גם חיים".

מים בששון. התגלית המרעישה על מאדים (צילום: nasa)
סממני מים על פני הקרקע במאדים | צילום: nasa

לדבריו, המים המלוחים שגילו על פני הכוכב האדום בהחלט יכולים להעיד על חיים שהתקיימו בעבר או שישנם כיום במאדים: "בכדור הארץ יש לווייתנים שחיים במים מלוחים, אז אפשר לגלות כל מיני דברים. עם זאת, אני לא חושב שמישהו מדבר על למצוא שם בעלי חיים. השאלה היא האם יש שם חיידקים. אם היו מגלים דבר כזה באיזשהו מקום ביקום זה היה חידוש גדול".

עד כמה האנושות קרובה לגלות חיים על מאדים?

"מה שעל החוקרים לבדוק הוא האם יש סיכוי לגילוי חיים ולא כמה האנושות קרובה לכך. צריך לבדוק עד כמה הגורמים שגרמו לפיתוח חיים בכדור הארץ נפוצים גם במקומות אחרים", מדגיש פרופ' פודולוק. "מאדים הוא לא רחוק מכדור הארץ וסוג של כוכב תאום לכוכב שלנו מהרבה בחינות, פעם אפילו היו בו אוקיינוסים. היום זה אמנם מדבר אחד גדול עם קרח בקטבים, אבל מצאו מים נוזלים - ולכן זה כבר הופך למרתק".

"יש עדויות לכך שבעבר, האקלים על מאדים היה חם יותר והיה בו מעין אפקט חממה שהוביל להתאדות הקרח שבקטבים. המים התפתחו איכשהו ועם שינוי האקלים וההתייבשות של המקום, ייתכן שנמצא מאובנים או שרידי חיים - זה מה שמחפשים היום החוקרים על פני המאדים. אם באמת יש מים נוזלים מתחת לקרקע או בנקיקים באדמה, יכול להיות שימצאו שם חיידקים או וירוסים".

האם יש סיכוי למצוא סממני חיים גם על כוכבים אחרים?

"החוקרים סבורים שאם נוזלים הכרחיים לחיים בכדור הארץ - אז זה מה שמאפשר חיים גם במקומות אחרים. ההנחה היא שאם ימצאו שם מים, אז יש סיכוי לקיום חיים", מסביר פרופ' פודולוק.

הכוכב האדום. (ארכיון) (צילום: NASA)
גשושיות יגלו מה ואולי מי נמצא על מאדים? | צילום: NASA

לדבריו - ישנם מקומות נוספים במערכת השמש שבהם התגלו סממנים של מים, ושייתכן שהתקיימו בהם חיים: "בירח של כוכב הלכת צדק שעונה לשם 'אירופה' יש ככל הנראה אוקיינוס מתחת לפני הקרקע. יש שם ציפוי של קרח וקילומטרים מתחת לקרח יש סימנים של נוזל בפנים. ייתכן שמדובר במים וכבר מדברים על שיגור חללית לשם לבדוק את הנושא. זה כמובן הרבה יותר מרוחק ומסובך ממאדים".

וזה לא נעצר שם: "אנקלדוס, שהוא ירח של כוכב הלכת שבתאי, הוא מלא קרח - ואולי יש שם מים נוזלים מתחת לאדמה. רואים שם אפילו גייזרים- מים שמתפרצים מן האדמה בעוצמה אל החלל. כנראה שיש מקור חם בפנים ויכול להיות שיש שם אפילו יותר מים ממה שגילו במאדים", מסביר המומחה.

לפני כחודשיים, דווח על מציאת "כוכב תאום" לכדור הארץ. מה הסיכוי למציאת חיים שם?

"מדובר בכוכב שהטמפרטורה בו לא חמה ולא קרה מדי ומתאימה לקיום חיים - בדומה למצב בכדור הארץ, אלא שזה כוכב שנמצא במרחק של 1,400 שנות אור מאיתנו. גם אם יש שם חיים, הזמן שייקח להגיע לשם ולחקור ולחזור משם, נאמד באלפי שנים. לא ברור לחוקרים האם על הכוכב ישנם סימנים ליסודות אורגניים הקיימים על כדור הארץ כמו פחמן ומימן - ולכן לא ניתן להעריך מה הסיכוי למציאת סממני חיים בכוכב הלכת הזה".

באילו אמצעים ניתן להשתמש על מנת לגלות חיים בחלל?

"מדברים על לשלוח אסטרונאוטים, אבל באמת שלא חייבים. אפשר גם לשגר רובוטים משוכללים למדי שקיימים כיום ושעושים עבודה זהה", אומר הפרופ'. "לפני הרבה שנים נחתו על מאדים וחפרו שם, חיפשו כימיה של חיים. הניחו על הקרקע סוג מסוים של מזון והבחינו בפעילות שמזכירה פעולה של עיכול, ראו גזים שיצאו. אלא שלאחר בדיקות רבות קבעו שזו ריאקציה כימית ושלא מדובר בסימן חיים".

החיפוש אחר חיים - מרגש. פרופ' פודולוק
החיפוש אחר חיים - מרגש. פרופ' פודולוק | צילום:

"בשנות התשעים נפל בכדור הארץ מטאור שהגיע ממאדים. חתיכה שנפלה בכדור הארץ נבדקה, בחנו אותה וחשבו שיש בה כימיקלים שמהווים סימן של חיים, אפילו דברים שנראו כמו מאובנים של חיידקים. גם במקרה הזה קבעו שיש סיכוי רב שלא מדובר בסממן של חיים", מסביר פרופ' פודולוק.

עד כמה התכנית של נאס"א ליישב בני אדם על פני מאדים היא מציאותית? איך ניתן לעשות זאת?

"בנאס"א מנסים ליישב את מאדים על ידי הגברת הפחמן הדו חמצני על פני הכוכב כדי שהטמפרטורה שבו תעלה. בונים מערכת שתזרים פחמן דו חמצני וחומרים נוספים שבאמצעותם יהיה חם ונוח יותר לבני האדם. הקרח יתאדה ויהיו אדי מים ואולי גשם, ולאט לאט האקלים יהפוך ליותר ידידותי. אני לא יודע כמה זה מציאותי, אבל יש חוקרים שמדברים על זה וחוקרים את הסוגיה".

לדבריו, היעד שהציבה סוכנות החלל האמריקנית, ליישב את כוכב מאדים באסטרונאוטים עד לאמצע שנות ה-30 של המאה הנוכחית, הוא די ריאלי: "יש אנשים שמתכוננים איך לחיות הרבה זמן בחלל ובבידוד. מי שייצא למשימה הזו צריך להתכונן לתנאים קשים. לוקח שנה רק להגיע למאדים, שנה לחזור - והרי יהיה לאסטרונאוטים שיישלחו לשם עוד זמן לשהות על גבי הכוכב. גם המים שהתגלו על פני הכוכב צפויים לסייע להתיישבות קלה יותר במאדים".