נחיתה (אילוסטרציה) (צילום: רויטרס, חדשות)
מטוס נוסעים, ארכיון | צילום: רויטרס, חדשות

מיזוג ענק בענף התעופה מעמיד בסכנה את אחד מהקווים הרווחיים ביותר מנתב"ג: הקו של יו אס אירוויז מפילדלפיה לישראל. הסיבה: חוב לעובדי חברת TWA שפשטה רגל לפני 12 שנים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

שתיים מחברות התעופה הגדולות בעולם מתמזגות, וייצרו את חברת התעופה הגדולה בתבל: שיחות המיזוג בין אמריקן אירליינס ויו אס אירוויז נמצאות בישורת האחרונה, וסביר להניח כי ההכרזה הסופית על האיחוד בין שתי החברות האמריקניות הגדולות יוכרז בשבוע הבא.

יו אס אירוויז מפעילה קו רווחי מאוד לישראל: החברה טסה לארץ פעם ביום מפילדלפיה, בטיסה שהתפוסה בה מלאה כמעט תמיד. זהו אחד הקווים הרווחיים ביותר של החברה, ומשמש רבים מהישראלים לטיסות גם לפילדלפיה אך בעיקר ליעדים אחרים בארה"ב, בשל מספר הקישורים הרב מפילדלפיה והנוחות היחסית למעבר בשדה בהשוואה לשדות אחרים בארה"ב, כמו ניו יורק או ניוארק.

עשרות עובדים ישראלים נשארו ללא פיצויים

חברת התעופה האמריקנית TWA פעלה בישראל החל מסיום מלחמת העצמאות ועד שנקנתה בידי אמריקן אירליינס, בתחילת2001. למרות הבטחתה ולמרות הוראה מפורשת מרשויות החוק הישראליות אמריקן לא שילמה פיצויי פיטורים ותשלומים אחרים להם היא מחוייבת על פי החוק לעשרות מעובדיה הישראלים של TWA, חלקם עבדו עבורה עשרות שנים, עם סגירתו של הקו לישראל וסגירת המשרדים בתל אביב בעקבות המיזוג בין שתי החברות.

עובדי TWA עתרו אז לבית המשפט בבקשה להחזיק את נכסי החברה כעירבון לפיצויים שלהם, שלא שולמו. בית הדין לעבודה בת"א אכן קיבל את בקשת העובדים המפוטרים לחלט את כל נכסי אמריקן אירליינס בישראל, והצו עדיין בתוקף: משמעו שכל מטוס של אמריקן שינחת בנתב"ג לא יוכל להמריא, עד תשלום הפיצויים לעובדי TWA, סכום שעם הריבית וההצמדה בתריסר השנים האחרונות עומד על בין 20 ל-30 מיליון דולר. לכן, אמריקן נמנעת מלהנחית מטוסים שלה בישראל מ-2001 ועד היום.

אם אכן יושלם המיזוג, המטוסים של יו אס אירוויז שטסים לפילדלפיה יהפכו למטוסים של אמריקן אירליינס, מכאן, המטוס הראשון שינחת לאחר המיזוג אמור להיות מקורקע בנתב"ג, עד תשלום הכסף לעובדי TWA, כסף המגיע להם מאז תחילת העשור הקודם. מדובר בתסבוכת משפטית וכלכלית משמעותית, שכן סגירת הקו תחייב למצוא פתרונות חלופיים לאלפי נוסעים המחזיקים כרטיסים של יו אס אירוויז, ואובדן שוק חשוב לחברה המאוחדת בזמנים בהם חברות התעופה מחפשות כל הכנסה נוספת. עלותו של מטוס מהדגם שטס לישראל: למעלה מ-100 מיליון דולר.