את הטריק השיווקי הזה הבינו גם ביוון העתיקה - מרתון זו השקעה משתלמת. מביאים אנשים לרוץ ברחבי העיר וזה מכניס הרבה מאוד כסף לקופת העירייה. כמה באמת זה עולה לעיר והאם המחירים בעולם דומים?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"כדי לרוץ מרתון צריך להתכונן, צריך להתאמן, צריך לתכנן וגם צריך לשלם", מעיד מנכ"ל "שוונג אירועי ספורט" ניר ברק. "זה חלק מהעולם שאנחנו חיים בו".

בתל אביב התקיים לאחרונה המרתון השנתי, עלותו מוערכת בכ-13 וחצי מליון שקלים. ההחזר לעיר מהמירוץ צפוי לעמוד על עשרות מיליוני שקלים והעירייה עצמה שילמה על האירוע מיליון וחצי שקלים בלבד.

"במרתונים גדולים בעולם זה 150, 450, 750 דולר, רק כדי לקחת חלק באירוע", אומר מנהלת מחלקת הספורט בעיריית תל אביב אופיר וגמן. "אנחנו מדברים על סכומים של בין 40 ל-250 שקלים למשתתף".

את העיקרון הזה יודעים גם בעיריית ירושלים. בעוד כחודש תארח הבירה מרתון שנתי משלה, שעלותו הכוללת נעמדת בכ-11 מיליון שקלים. אך רק 1.8 מיליון שקלים יצאו מתקציב העירייה והרווח הכולל לעיר מהאירוע, נעמד ב-10 מיליון שקלים.

בעולם זה יותר יקר. ארכיון (צילום: רויטרס)
בעולם זה יותר יקר. ארכיון | צילום: רויטרס

כמה זה עולה בעולם?

מנהל אגף הספורט בעיריית ירושלים אורי מנחם אומר כי: "אותם רצים שמגיעים לסוף שבוע, נשארים פה בעיר עד לאותו סוף שבוע, הם מחזירים כסף לעיר. יש הכנסה למערכת ומחזירים כסף לעסקים בעיר".

לצד שורת הרווח המרשימה, יש לא מעט ביקורת על הברית בין העיריות לחברות המסחריות שנותנות את החסות למרתונים. בתל אביב למשל, כשבועיים לפני יריית הזינוק, כיכר רבין הפכה לזירת שיווק.

מרתון בין לאומי ככלי מיתוג הוא ייבוא יחסית חדש בישראל. הרבה לפני כן עשו זאת בערים שונות בעולם וככגודל ההפקה, כך ההשקעה הכספית. בניו יורק למשל, המרתון הגדול בעולם מופק במחיר של 22 מיליון דולרים מתוכו תקציב העירייה הוא בין 2.5 ל-3 מיליון דולרים בלבד.

בהתאם להוצאה על המירוץ גם המחיר שעל המשתתפים לשלם יקר בעולם הרבה יותר. בעוד שפה מדובר בעשרות עד מאות שקלים, בעולם משלם כל אצן עשרות או מאות דולר או יורו. הריצה מתברר, יכולה להיות עסק לא זול בכלל.