מסביב לעולם ב-190 ס"מ: טיסות הן לא דבר נוח לאף אחד, אלא אם אתם בביזנס. אבל יש אנשים, לא מעט אפילו, שעבורם טיסה כזו היא לא רק לא נוחה, היא פשוט בלתי אפשרית. טסים גבוהים מהממוצע פשוט לא יכולים למצוא מקום סביר לרגליים במטוסים החדשים. חברות התעופה אמנם מציעות לאותם מטיילים להזמין מושב עם מקום לרגליים, אבל הם יאלצו לשלם על כך סכומים לא מבוטלים.

"הפעם האחרונה שפשוט לא יכולתי להיכנס לכיסא הייתה כשטסתי עם Wizz Air לאבו דאבי", נזכר גיל גרסטל, שגובהו 1.97 מ', בשיחה עם N12. "במזל היה מקום ריק בשורה הראשונה, שהיא יותר מרווחת. אחרי שניסיתי להתיישב במושב שלי ולא הצלחתי להיכנס אליו ביקשתי מהדיילות והם אמרו שאני יכול לעבור. פרגנו לי בפעם הזאת אבל זה עניין של מזל".

בחברות התעופה קוראים לזה פיץ'. מדובר במרחק בין החלק הקדמי של המשענת של המושב במטוס, לבין תחילת המשענת של המושב שלפניו. במילים אחרות – המרווח שבו אדם יושב. גודל הפיץ' משתנה מחברה לחברה וממטוס למטוס.  ברוב חברות התעופה, ינוע הפיץ' בין 73 ל-86 ס"מ. לצורך הדגמה, במטוס בואינג 773 בטיסות של חברת בריטיש איירוויז הבריטית, הנוסעים במחלקת תיירים "ייהנו" מ-78.7 סנטימטרים בלבד. ישנם מקרי קיצון, כמו בחברת הלואו קוסט האמריקנית "ספיריט", שבה יקבלו הנוסעים במחלקת תיירים מרווח קטן במיוחד של כ-71 ס"מ בלבד. 

לאורך השנים חברות תעופה רבות מוסיפות מושבים במטוסים שלהן, על מנת למכור יותר כרטיסי טיסה. במקרים רבים הדבר בא על חשבון המרווח בין המושבים הקיימים שהולך וקטן. לגבוהים שבינינו, שלא מסוגלים לשבת במושבים הסטנדרטים, יש פתרון די פשוט: חברות התעופה מציעות לנוסעים להזמין מראש מושב מרווח עם יותר מקום לרגליים. בדרך כלל מדובר במושב סמוך ליציאת החירום של המטוס או בשורה הראשונה. 

"בשנים האחרונות אני תמיד קונה מושב באקזיט (יציאת חירום), אין מצב שלא", מספר אלון אליהו, שגובהו 2.01 מ'. "כנער טסתי עם ההורים והייתי צריך לשבת עם הברכיים בתוך הכיסא שלפניי. בטיסות ממושכות היה מאוד קשה. פעם מצאתי את עצמי עומד רוב הטיסה".

המחיר של כיסא נוח יכול להגיע ל-100 דולר 

אז אמנם מושב מרווח נשמע כמו פתרון אידיאלי, אך הבעיה כאמור מתחילה כשמסתכלים על המחירים. בחברת אל על למשל, עבור מושב עם מרווח של 84-86 ס"מ, תשלמו בטיסה קצרה ליעדים כמו יוון, גאורגיה או בוקרשט כ- 39 דולר לכל כיוון. מושב כזה בטיסה לשאר מדינות אירופה יעלה 49 דולר לכל כיוון. אם תחליטו להתרווח בטיסה ארוכה לארצות הברית או לתאילנד, תיאלצו להיפרדמ-99 דולר בכל כיוון. בארקיע המצב די דומה: בטיסה ליוון תשלמו 30 דולר למושב ביציאת חירום, בטיסות לשאר מדינות אירופה תשלמו 40-50 דולר ובטיסות לפורטוגל, מרוקו או סיישל תשלמו כבר 70 דולר.

"בדרך כלל אני פשוט מזמין כרטיס טיסה ויודע שאני עומד לסבול. מה לעשות, אני לא עשיר", מספר סול רוטמן, שגובהו 1.91 מ'. "אחי בגובה 2.18 מ' ולו לפעמים נותנים כיסא מרווח בחינם כי מרחמים עליו. לפעמים הם מזיזים מישהו שכבר יושב בשבילו".

אם חשבתם שבחברות תעופה של מדינות צפון אירופה, שם אנשים גבוהים מהממוצע בישראל, המצב יהיה שונה – תחשבו שוב. בחברת KLM ההולנדית יציעו לנוסעים במחלקת תיירים מרווח של 76 ס"מ בלבד, בחברת SAS הסקנדינבית תוכלו לטוס עם מרווח 78.7 ס"מ.

יש לא מעט טריקים, מתברר, לאלה שגבוהים מידי כדי לשבת במושב רגיל. "יש אתר שנקרא SEAT GURU, אני לפני כל טיסה נכנס אליו", מספר גיל. "אתה מכניס את מספר הטיסה והחברה וזה מראה לך את מבנה המטוס עם דירוגים לכל מושב. לפעמים יש שם מידע שחברות התעופה לא נותנות. אם אני רוצה לקנות כרטיס טיסה אני חייב לעשות תחקיר לפני כן".

רוני, שעד לא מזמן עבדה כדיילת מספרת שזה לא נדיר שאנשים לא מסתדרים עם גודל המושב. "בדרך כלל אנשים מתלוננים בפנינו בקול רם כדי שגם אנשים מסביב ידעו שמשהו לא בסדר. אנשים תקועים כמה שעות טובות בתוך צינור מתכת ולא כולם נהנים, וזה מקפיץ את הלחצים", היא מספרת. "פעם נוסע אמר שהוא רוצה לרדת מהמטוס לפני שהמראנו כי לא הצליח לשבת. קורה גם שאנשים נעמדים אחרי ההמראה ועומדים במשך חלק גדול מהטיסה".