עוד הרבה לפני שתחנת הרכבת בשדרות נפתחה, מחירי הדירות בשדרות החלו לטפס מעלה. ואולם, הנגישות החדשה שביאה הרכבת מהווה משקל משמעותי ביותר בשווי הקרקעות בסמוך לתחנות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

58 דקות - זהו זמן ההגעה בקו החדש שבין שדרות לתל אביב. הרכבת מגיעה ליותר ויותר ערים, והביקוש לדירות בקרבת התחנות עולה. "מי שהרכבת מגיעה אליו בסופו של דבר", אומרת שמאית המקרעין נחמה בוגין, "ייהנה מעליית מחירים די משמעותית". 

רק שנה לפני פתיחת הקו, דירת ארבעה חדרים בעיר עלתה 519 אלף שקלים בבמוצע. אחרי הפתיחה אותה דירה עולה 525 אלף שקלים והיד עוד נטויה. עד שנת 2015 קו הרכבת שמגיע לשדרות, ימשיך לבאר שבע דרך נתיבות ואופקים ובלי ספק גם בערים אלו צפוי להרחש זינוק במחירים.

גם באשקלון המספרים מדברים בעד עצמם. באוגוסט השנה נפתח קו רכבת חדש ומרחק הנסיעה לתל אביב התקצר משמעותית. תוך ארבעה חודשים בלבד מהרגע שנפתח קו הרכבת, זינקו המחירים בעיר כולה מ-834 אלף שקלים לדירת ארבעה חדרים, ל-881 אלף שקלים בממוצע.

כך גם קרה בבאר שבע, שם הקו המהיר לתל אביב שנפתח ביולי 2012, הזניק את המחירים בכמעט 100 אלף שקלים. אותה תופעה התרחשה גם בערים הקרובות לתל אביב, גם שם פתיחת קווים חדשים השפיעה ישירות על המחירים. קו מהיר מראשון לציון לתל אביב, 12 דקות נסיעה בלבד, העלה את מחיר דירת 4 חדרים מ1.29 מיליון שקלים ל-1.38 מיליון וביבנה אלייה זמן ההגעה הצטמצם ל-25 דקות בלבד, המחירים טיפסו ב-140 אלף שקלים בממוצע.

גם ערי הצפון יקבלו נתיבי רכבת מהירים

עד שנת 2016 צפויות להיפתח תחנות רכבת בערים שלא מגיעה אליהם כיום רכבת כלל. תחנה בכרמיאל אלייה עד כה לא היה קו רכבת כלל ותחנה נוספת שצפוייה להיפתח בעכו, יצמצמו את המרחק בין המרכז לערי הצפון באופן משמעותי.

בלי ספק ערים רבות, בעיקר בפריפריה, זוכות להגירה חיובית. זוגות צעירים שקונים דירות, גם אם הן רחוקות ממקומות העבודה וההורים מגיעים לערים הללו והכל בזכות דרכי הגישה החדשות שמאפשרות להתרחק מהמרכז ולמצוא דיור במחירים יותר שפויים.