לא אחת אנחנו שומעים דיווחים על ״הסל של המדינה״, סל המזון המוכר והמפוקח שאת ממוצע מחיריו מפרסמים מדי פעם משרדי הממשלה ומכוני המחקר השונים. אך מה באמת קורה בפועל? אילו מוצרים בשנת 2022 נמכרו הכי הרבה ברשתות המזון השונות? אספנו נתונים ממספר רשתות מובילות בישראל, השוונו, וריכזנו את 40 המוצרים שהישראלים רכשו הכי הרבה בשנה החולפת.

על מנת לגלות מהו הסל האמיתי של המדינה, לפי הנתונים בשטח, פנינו לרשתות השיווק הגדולות בישראל, ושקללנו את הנתונים שהגיעו מהן לכדי ממוצע דירוג אחיד. בין היתר השתתפו בהכנת הרשימה גם רשתות כמו יוחננוף, ״קוויק״ ו״רשת ספיר, נטו חיסכון והכל בזול״. בין המוצרים שנכנסו לרשימה נלקחו בחשבון מוצרים ארוזים, והושמטו מוצרים לא ארוזים המיוצרים למשל במאפיות, במעדניות ובקצביות הממוקמות בתוך הסופרים השונים.

מהם המוצרים הנמכרים ביותר לשנת 2022?

אז מהם המוצרים הנמכרים ביותר מבחינת כמות פריטים לשנת 2022? מחלב, דרך גבינה צהובה ועד לבמבה - בעשירייה המוצבת בראש הרשימה נמצאים המוצרים: חלב תנובה 3%, חבילת ביצים (12 יחידות), קוטג׳ תנובה, שמן קנולה, מעדן גבינה דניאלה, גבינה צהובה עמק 28%, דנונה בר יוגורט, רוטב עגבניות 22% יכין 100 גרם, במבה קלאסי 80 גרם, דנונה פרו עם תוספת חלבון.

רשימת 40 המוצרים הנמכרים ביותר בסופר בישראל

בעשירייה השנייה ברשימה התברגו מוצרים מפתיעים לא פחות: ממרח חמאה לורפק, תפוצ׳יפס חטיף תפוח אדמה, מילקי, דנונה לבן ביו, שמנת חמוצה 15% תנובה, אקטימל שטראוס, שוקו יטבתה, בקבוק קוקה קולה 1.5 ליטר, סוכר 1 ק״ג וטונה סטארקיסט.

העשירייה השלישית ברשימה גולשת כבר לפריטים שהם לאו דווקא מליבת תחום המזון. במקום ה-21 נמצא ג׳ל כביסה פרסיל, אחריו אקסל אל משקה אנרגיה ולאחריהם: קפה טורקי עלית, רוטב עגבניות ניר, שמנת 100 גרם 15% חצי מנה, קטשופ אסם, סנו סושי מגבות נייר (6 יחידות), פתיתים אסם, חלב טרי מהגולן 3%, ושמנת 15%.

בעשירייה הרביעית והאחרונה: קוקה קולה זירו 1.5 ליטר, קורנפלקס אלופים, שמנת להקצפה 38% 250 מל׳ עמיד השף הלבן, מרכך כביסה בדין, סקי 5% גרם, קוטג׳ תנובה גביע 250 גרם. 9% מהדרין, אשל 4.5% 200 מל מהדרין, גיל 3% 200 מל׳ מהדרין, משקה אנרגיה בלו. במקום ה-40 והאחרון - קמח לבן 1 ק״ג.

רשימת הפירות והירקות הנמכרים ביותר בסופר בישראל

מוצרי ברזל

בניתוח כולל, ניתן לראות שהמוצרים הנמכרים ביותר לשנת 2022 הם בסך הכל מוצרים בסיסיים. ״המוצרים ברשימה הם 'מוצרי ברזל', כלומר מוצרי בסיס שנמצאים ברוב הבתים של הצרכנים הישראלים.  גם בהסתכלות לאשתקד, ניתן לראות כי מרבית המוצרים חוזרים על עצמם״, אומר אלי זוהר, מנהל השיווק של קוויק. 

"אני לא מופתע שפירות וירקות זכו במקומות הראשונים, יש להם ביקוש קשיח וגדול בקרב הצרכנים הישראלים", מסכים אלעד חרזי, משנה למנכ"ל רשת יוחננוף. "אנחנו רואים גם שמוצרים בסיסיים כמו: שמן קנולה, חלב, שמנת מתוקה וגבינה צהובה זכו במיקום גבוה ונמצאים כמעט בכל בית. בנוסף, יש מותגים שאנשים לא מוותרים עליהם כמו קוקה קולה, במבה, אורז פרסי, דניאלה וכו'".

עוד מסקנה משמעותית שניתן לחלץ מהניתוח, הוא שאת המקומות הראשונים ברשימה תופסים מוצרים בסיסיים שמחיריהם נמצאים תחת פיקוח. ״אנשים קונים את המוצרים שהם לכאורה מסובסדים והמחיר שלהם קבוע. הם יודעים שזה המחיר, שהוא לא קופץ ולא עולה, והם נצמדים לוודאות הזו״, מסבירה עו"ד הדס יעקובזון, מנהלת רגולציה במועצה לצרכנות.

"מוצרים כמו אשל וגיל בסוף הרשימה הם מפוקחים. אלו מותגים לא טרנדים שלא משווקים בפרסומות אדירות, אבל הפיקוח נותן ודאות"

עו"ד הדס יעקובזון, מנהלת רגולציה במועצה לצרכנות

אי אפשר גם להתעלם מכמות מותגי הענק שתופסים מקומות נכבדים ברשימה, כאשר למעט שמן הקנולה של יוחננוף לא נכנסו מותגים פרטיים אחרים. "לפי הרשימה הצרכנים עדיין הולכים למותגים קלאסיים, ולא מוכנים להשתמש בתחליפים. לכאורה בתקופת עליות מחירים נצפה שצרכנים ילכו למחיר הזול ולתחליפים של הרשתות, ונראה קפיצה או שינוי מאוד מהותי בכך שהמותגים המובילים ידחקו אבל כאן לא רואים את זה עדיין", מתארת עו״ד יעקובזון ומרחיבה, "זה אומר שהצרכנים עדיין קונים אוטומטית מותג שהם מכירים ולא מחפשים תחליפים, שהם לא פחות טובים ולפעמים זולים משמעותית. המותגים המובילים נשארו מובילים ואף אחד לא רץ לתחליפים".

עם זאת, במועצה מקווים שבעתיד המצב ישתנה: "פערי המחירים בין המותגים לתחליפים עוד לא הופנמו אבל אנו מצפים לראות זאת בעתיד, כי אנו יודעים שבתחום המותגים הפרטיים המכירות עולות, גם אם עובדתית השינוי עוד לא הוטמע עד הסוף".

גם מוצרים אחרים בפיקוח, שהתברגו אמנם לתחתית הרשימה כמו אשל וגיל, מעוררים מחשבה לדבריה. "בנוסף לכך שבתחילת הרשימה מופיעים מוצרים בפיקוח וזה נתון שאומר הרבה בפני עצמו, גם מוצרים כמו אשל וגיל בסוף הרשימה הם מפוקחים. אלו מותגים לא טרנדים שלא משווקים בפרסומות אדירות, ועדיין ניתן לראות שהם מצויים בפיקוח וצרכנים שולחים את היד לשם, כי הפיקוח נותן וודאות".