הקיץ מתקרב ואיתו רגעי השיא של חברות התעופה: מיליוני ישראלים שיוצאים לחו"ל, וטיסות שנמכרות כמו לחמניות טריות. אבל נראה שאל על, חברת התעופה הגדולה בישראל, מגיעה למערכה הזו לא מוכנה בכלל.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בשבועות האחרונים עשרות טיסות של החברה נדחו, בוטלו או הועברו לחברות אחרות, ואלפי לקוחות נפגעו. זה קורה בגלל מחסור קשה בטייסים בחברה.

"אנחנו עובדים לפחות 120-150%, חלקנו עובדים 200% משרה, כמעט כולם", אומר יו"ר ועד טייסי אל על ניר צוק. "כל יום, כל הזמן, חסרים טייסים, להערכתי 20-30% מהטיסות לפחות בכל חודש לא מתוכננות עם טייסים. זה פוגע בחברה. מה שחשוב זה לתת לנוסעים את מה ששילמו עבורו".

"כל יום חסרים טייסים". צוק (צילום: חדשות 2)
"כל יום חסרים טייסים". צוק | צילום: חדשות 2

במסמך שהגיע לחדשות 2 כותב ראש אגף מבצעי אוויר לטייסים: "השבועיים האחרונים התאפיינו בקשיים יום יומיים באיוש הטיסות. אני מבין ומודאג מהלחץ הרב ומהיכולת שלנו להמשיך ולפעול כך, ולכן בוצעו פעולות, כולל צמצום הפעילות. נסו לעזור בכך שתענו מוקדם ככל הניתן".

באיזה מענה מדובר? כמעט בכל יום מקבלים טייסים באל על הודעות כמו אלה: "לטיסות בוקר בצי 737 חסרים 7 קברניטים ו-5 קצינים ראשונים". זה קורה משום שהחברה לא מאיישת את כל הטיסות שלה מראש, ולכן הטייסים מוקפצים ברגע האחרון.

עשרות תלונות במוקדי השירות

על פי גורמים בחברה, חסרים היום 30 קברניטים באל על כדי לחזור לפעילות סדירה, וגיוס כזה יכול להימשך חודשים. בינתיים בעמוד הפייסבוק של החברה מתקבלות עשרות תלונות של לקוחות על ביטולים ועיכובים, ובמוקד השירות מכירים היטב את הבעיה.

לקוחות משלמים לאל על ולפעמים מוכנים לשלם יותר מאשר לחברות אחרות בגלל המוצר שהם חושבים שיקבלו. אבל כשמעבירים אותם מחברה לחברה או דוחים טיסות על בסיס קבוע, המוניטין הזה מתחיל להיפגע.

מאל על נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים לצערנו יש תופעה שבה טיסות יוצאות בצוותים כפולים, כאשר הצוות שמטיס את הטיסה בכיוון אחד חוזר בטיסת החזור כצוות לא פעיל, כך שנוצר חוסר זמינות של טייסים. ראוי להדגיש שבד בבד עם הפיצולים, הטייסים נרתמים לקחת את הטיסות, כמובן שבמגבלת הזמינות שאותה הם יצרו. בשבוע האחרון הושגה הסכמה לקיצור שהיית הטייסים בארה"ב, דבר שישפר את זמינותם".