בתחילת החודש נכנסה לתוקפה הרפורמה של משרד האוצר בביטוח החובה, שאמורה הייתה לחסוך לנהגים עשרות אחוזים בביטוח הרכב - בתשדיר שהפיץ המשרד נאמר בפירוש כי החיסכון יגיע עד ל-40%, בשווי של מאות שקלים. אך האם כך באמת קרה?

לעדכונים נוספים והעברת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק 

התשדיר עורר תגובות רבות ברשתות החברתיות, וגולשים רבים הגיבו בכעס לאחר שבדקו וגילו כי לא חלו שינויים משמעותיים במחירי הביטוח בחברות הגדולות: "אף חברת ביטוח שדיברתי איתה בחודש האחרון - ודיברתי עם שש חברות - לא מכירה את ההנחה המדוברת", כתב אחד הגולשים, "כרגיל, עובדים על האזרחים בעיניים".

"בדקתי, ולא ראיתי שינוי במחיר", כתב גולש שני והצביע על התנאים הבעייתיים לקבלת ההוזלה: "רק אם נקנה את האביזרים שהממשלה רוצה שנקנה אז אולי נראה הנחה". גולש נוסף כבר איבד אמון בהודעות של משרד האוצר והשר העומד בראשו, כחלון. "ממש עובדים על כולם בעיניים, פשוט חוצפה! עוד שקר ענק של משרד האוצר איך הוא 'מקל' על יוקר המחיה", כתב.

אז היכן ההנחה המובטחת? כמו במקרים רבים, המציאות בפועל מורכבת קצת יותר מבסרטונים: ההוזלה במחירים חלה על "הפול", תאגיד בבעלות משותפת של חברות הביטוח שאת תעריפיו קובע הפיקוח על הביטוח. מדובר בביטוח המשמש לביטוח אותם נהגים שלא מצליחים לרכוש אותו בחברות הפרטיות, בעיקר נהגים מועדים וצעירים. מדובר בהנחה באותה חברה שמבטחת כלי רכב ונהגים, שחברות הביטוח הרגילות לא מבטחות (בגלל סיכון ביטוח)", כתב גולש, "מדוע האוצר עושה פרסומת מטעה ומבזבז כספי ציבור לשווא?"

"התשדירים? זה לא תופס"

כיום מחירי הביטוח בפול הם הגבוהים ביותר בשוק עבור ביטוח החובה לרכב פרטי, והם גבוהים בעשרות רבות של אחוזים ביחס למחירים שגובות חברות הביטוח המסחריות - ומשכך, אינו מהווה תחרות לחברות הביטוח הפרטיות. התקווה הייתה שעם הורדת מחירי הביטוח בתאגיד, ייאלצו גם שאר החברות להוריד מחירים על מנת שהלקוחות לא ינהרו לרכוש ביטוח אצלו.

הנחה? "זה רק בחברה הממשלתית" (צילום: חדשות 2)
הנחה? "זה רק בחברה הממשלתית" | צילום: חדשות 2

אולם בפועל, חברות הביטוח אינן ששות להוריד מחירים. "זה רק בחברה הממשלתית, בשאר לא", הסבירה נציגת חברת הביטוח "שומרה". לדבריה, "כבר משבוע שעבר אנחנו מוצפים בשאלות האלה".

נציגת חברת "אילון" הסבירה כי "חברת 'הפול' מבטחת את כל מי שהחברות הרגילות לא מוכנות - לכן מחיר ביטוח החובה שם גבוה מלכתחילה. אצלנו אין עדיין הנחות ביטוח החובה", פירטה, "מה שמדברים עליו ברדיו ובטלוויזיה זה עדיין לא תופס. מנסים כנראה להפעיל לחץ על חברות הביטוח".

נציג AIG הסביר כי "משרד האוצר מנסה לרכוב על הקטע הזה של יוקר המחיה, ויצא בקמפיין חסר כל פרופורציה". לדבריו, "גם ככה זה לא נוגע בכלל לביטוח המקיף, שהוא היקר מביניהם - ההוזלה בביטוח החובה זה לא מה שיעשה את השינוי". נציגת "ביטוח ישיר" אף טוענת שאין צפי לשינוי במחירים בזמן הקרוב: "אתה יכול לחכות, אבל לא נראה לי שזה ישנה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה:

בעקבות הצעדים אותם נקטו שר האוצר והמפקחת על הביטוח, מאות אלפי מבוטחים יכולים לרכוש ביטוח חובה בתעריפים מופחתים. עיקר ההוזלות בתעריפי הביטוח בוצעו בתאגיד הפול לנהגים צעירים (עד גיל 24), נהגות, כלי רכב פרטיים בעלי מערכות בטיחות מצילות חיים (מערכת בקרת יציבות מסוג ESP ומערכות התרעה), וכלי רכב מסחריים עד 3.5 טון וכפי שפורסם יכולים להגיע עד ל 40%.

כך לדוגמא, תעריף נהגת בת 17 ברכב עם ESP ומערכות התרעה תשלם בפול 2,146 ש"ח בלבד, לעומת ממוצע של כ-3,200 ש"ח בחברות הביטוח. כמו כן, ישנן מספר חברות ביטוח אשר בעקבות ההוזלות בפול, ביצעו אף הן הוזלות תעריפים. ויתכן שלנהגים מסוימים דמי הביטוח בחברות הביטוח, יהיו נמוכים מאלו הנגבים הפול.

בנוסף, הצעדים אותם נוקטים שר האוצר והמפקחת על הביטוח, נכנסים לתוקפם באופן מדורג. לפיכך, החל משנת 2017, כל חברות הביטוח ידרשו לבצע הפחתה בתעריפי הביטוח אותן הן גובות מהציבור.