התוכניות - והעלויות: רה"מ בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר סמוטריץ' הציגו אתמול (ראשון) את התוכנית "לחיבור מדינת ישראל ברשת רכבות לאורכה ולרוחבה  מקריית שמונה ועד אילת" עד שנת 2040. עם זאת, גורמי המקצוע מתנגדים וטוענים שהעלות גבוהה מדי – והתועלת נמוכה.

רוב חלקי התוכנית שהציגו היום רגב, נתניהו וסמוטריץ' כבר נמצאים בביצוע או תכנון קיים ונראה שהחידוש בתוכנית היא תוספת של 200 מיליון שקלים עבור תכנון מהיר והקמת צוות ייעודי לקידום פרויקט הרכבות, אך עדיין מדובר בשלב ראשוני מאוד. על מנת לממש את התוכניות הגדולות שהוצגו, הממשלה תצטרך להקצות בתקציב הבא למעלה מ-100 מיליארד שקלים. לפי שעה, לא ברור המקור התקציבי לסכום הגבוה ולכן נראה שמדובר ב"הבטחה על הקרח".

בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' בהצגת התוכנית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
בנימין נתניהו בהצגת תוכנית הרכבת לאילת (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
רה"מ נתניהו הציג את התוכנית, הגורמים המקצועיים במשרד האוצר מתנגדים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מעבר לכך, גורמי המקצוע במשרד האוצר התריעו שמדובר במהלך לא כלכלי, ושאם שרי הממשלה יחליטו להתקדם עם הפרויקט – ידרש סבסוד ניכר שלו לאורך שנים. גורמי המקצוע הציגו לשרים שעלות הקמת קו באר שבע-אילת תהיה 40 עד 50 מיליארד שקלים – אך הצפי שבשעת שיא ייסעו בו פחות מ-400 בני אדם. הקו שיחבר בין כרמיאל לקריית שמונה עולה 16 מיליארד שקלים – וגם בו צפויים לנסוע מאות בני אדם בלבד.

לשם השוואה, הכפלת מסילת החוף עולה 15 מיליארד שקלים ותשרת בשעה 36 אלף נוסעים. גם הארכת הקו לירושלים, והוספת שתי תחנות, תעלה פחות מחמישה מיליארד שקלים ותשרת 19 אלף נוסעים בשעת השיא.

שרת התחבורה מירי רגב בהצגת תוכנית הרכבת לאילת (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
השרה רגב בהצגת התוכנית, 200 מיליון שקל הוקצו לתכנון | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

השרים טוענים שהפעילות הממשלתית לא תלויה רק במונחי רווח והפסד ובשיקולים כלכליים. לטענתם, מדובר באמירה ערכית שהם מפתחים את הפריפריה ואולי התחזיות הנמוכות יתנפצו וכשתהיה רכבת – יבואו הנוסעים. אף על פי כן, גורמי המקצוע עדיין סבורים שמדובר בבזבוז כספי ציבור ושניתן לפתח את הפריפריה בדרכים אחרות ויותר יעילות.