חברת התעופה הצרפתית "לה קומפני" פועלת בעולם כבר מ-2014, אולם את שיא פעילותה רשמה ב-2019, ממש לפני שהקורונה הגיעה וטרפה את כל הקלפים. השבוע נחת לראשונה מטוס של החברה בנתב"ג, לרגל פתיחת הקו החדש בין תל אביב לניו יורק, עם בשורה לקהל הישראלי - טיסה לתפוח הגדול (עם עצירה בפריז) שעולה רק 2,000 דולר. כמו כן יוכלו הנוסעים לבחור בפריז כיעד הסופי, ולשלם 1,000 דולר עבור כרטיס הלוך חזור, בטיסה ברמה של מחלקת עסקים.

החברה טוענת שבזכות המודל העסקי שלה היא מצליחה להבטיח מחירים זולים בכ-50%-30% משל החברות הגדולות. אף על פי כן, לא מדובר בחברת לואו קוסט, אלא, כפי שמגדירים זאת ב"לה קומפני" - בחברת תעופה "בוטיק". סמנכ"ל המסחר, פרדריק ריבול, הסביר שהסיבה העיקרית למחירים הנמוכים היא העובדה שמדובר בחברה קטנה מאוד. בצי יש שני מטוסים בלבד שאחראים על הפעלת הקווים, מה שמאפשר רק עד שתי טיסות ביום בקו תל אביב-פריז-ניו יורק.

המטוסים החדשים של "לה קומפני" בישראל (צילום: LA COMPAGNIE)
צילום: LA COMPAGNIE

"עלויות התפעול שלנו הן נמוכות יחסית, ובגלל שאנחנו כל כך קטנים ומדודים – אנחנו לא מגיעים למצב של בזבוז", אומר ריבול ל-N12. "בסך הכול יש לנו כ-110 עובדים בחברה, 80 מהם אנשי צוות וטייסים, ו-30 במטה, כמו אנשי מכירות ופרסום שעובדים על המותג".

פרדריק מתאר את החברה כ"חכמה", אך בניגוד למה שאולי ניתן לצפות כששומעים את המילה הזו בעידן היפר-טכנולוגי, לא מדובר באלגוריתם שעושה חישובים ובונה מודלים כדאיים. "כל תהליך קבלת ההחלטות שלנו הוא פשוט יותר מהיר ופחות מסובך מזה של החברות האחרות, שהן באופן מוחלט חברות די גדולות".

איך אם כן הוא הוביל את תהליך קבלת ההחלטות, שבה נבחרה בתל אביב ליעד הראשון בעידן הפוסט-קורונה? סביר להניח שישראל אכן נראית כיעד יציב יותר מאחרים, בתור המדינה שנמצאת בשלב כה מתקדם מבחינת חיסון האוכלוסייה. אולם, פרדריק מציין כי ישראל נמצאת בראש רשימת המדינות שאותן בחנו בחברה בתור יעדים אטרקטיביים לאנשי עסקים שמעוניינים בסופו של דבר להגיע לניו יורק.

חברת התעופה לה קומפני (צילום: יניב לניס, "טיסות סודיות")
צילום: יניב לניס, "טיסות סודיות"

"לא מתכוונים לגדול, רוצים לשמור על יחס אישי לנוסעים"

"אנחנו רואים שחלק נכבד מהאנשים שהיו מעוניינים להגיע לניו יורק בטיסות עסקים הם ממוצא ישראלי, וגם הקשר של הקהילה היהודית הגדולה לישראל - הופך את תל אביב ליעד נכון מבחינתנו".

אך אם הגודל הוא המרכיב החשוב ביכולת להציע מחירים זולים, מה יקרה כאשר החברה תגדל ותגיע לממדים פחות "פרקטיים"? "אנחנו לא מתכוונים להפוך לחברת תעופה גדולה. אנחנו רוצים להתרחב, אבל לא יותר מדי, לא על חשבון המהות שלנו בתור חברת בוטיק ולא על חשבון המוצר שאנחנו מציעים ללקוח", מסביר ריבול. "חלק משמעותי ממה שמניע את החברה קדימה זה צוות האוויר. הם נותנים יחס אישי לנוסעים, וכל זה מתאפשר בגלל שהם עצמם לא מנהלים את החיים שלהם תוך שהם קופצים ממדינה למדינה. הם רגילים לחיות על קו מאוד ספציפי וקבוע, וזו איכות חיים מסוימת שניכרת גם במה שהם מביאים איתם לעבודה".

המחשבה שעומדת מאחורי המיתוג, כפי שניתן להבחין, היא אקסלוסיבית אבל מתחשבת. הן בעובדים והן בלקוחות "שרוצים לשלם מחיר הוגן עבור מוצר איכותי". אבל עד כמה באמת מצליחים לעמוד בפער של לפחות 30% מתחת לתעריפי המתחרים? ובכן, לא באופן מושלם. 

חברת התעופה לה קומפני (צילום: יניב לניס, "טיסות סודיות")
צילום: יניב לניס, "טיסות סודיות"

יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות" מסביר: "על אף המחיר התחרותי, הבשורה בעיני היא איננה ההוזלה במחיר, אלא דווקא המוצר. לטוס במטוס שכולו מחלקת עסקים מאפשר חווית טיסה, שירות ורמת נוחות שונה ממחלקות העסקים במטוסי הנוסעים הרגילים".

"צופה ירידות מחיר נוספות"

התעריף של "לה קומפני" לניו יורק עומד על 2,000 דולר, וזה אכן המחיר הזול ביותר בשוק, אבל כפי שמציין לניס, כבר ראינו בעבר תעריפים נמוכים אף יותר. "יש כרגע תחרות קשה על הקווים לצפון אמריקה בין חברות התעופה האמריקאיות ואל על, טיסות ישירות במחלקת העסקים עולות כרגע 2,400 דולר בלבד, מה שאומר שטיסה לניו יורק עם 'לה קומפני' כרגע איננה זולה בלפחות 30% ממה שניתן להשיג אצל חברות אחרות. זה לא נגמר בכך, אני צופה שיהיו מבצעים וירידות מחיר נוספות בטיסות שונות על הקו הזה ככל שמצטרפים שחקנים נוספים".

בימים שבהם עולם התעופה עדיין חווה את המכות שמנחיתה עליו המגפה, אפשר להבין שישנן תנודות בלתי צפויות במחירי השוק, ועדיין זו נקודה ששווה לשים לב אליה. אולם, מעבר למחיר, קשה להתעלם מהייחודיות של "לה קומפני" בענף שבו יש מעט מאוד שחקניות ששוברות את השבלונה שאותה אנחנו מכירים. "יש מספר יתרונות בולטים לחברת התעופה הזו, מעבר למחיר", מציין לניס. "ראשית, העובדה שמדובר במטוס שכל כולו מחלקת עסקים, עם 76 נוסעים בלבד, הופך את החוויה לדומה יותר לטיסה פרטית".

סמנכ"ל המסחר של החברה, פרדריק ריבול (צילום: ליאור קורן)
סמנכ"ל המסחר של החברה, פרדריק ריבול | צילום: ליאור קורן

"יתרון נוסף הוא האפשרות לעצור בפריז למספר ימים ללא תוספת במחיר, וגם לוח זמנים אטרקטיבי לשני הכיוונים. טיסת בוקר מנתב"ג, עם נחיתה בניו יורק אחר הצהריים, ובחזור טיסת ערב מניו יורק ונחיתה לקראת צהריים בארץ". זה מתאפשר הודות למודל העסקי של החברה, שלא כולל את ההכרח למלא את השעות הפנויות בעוד ועוד טיסות כדי שהשורה התחתונה תהיה רווחית. 

לא רק לאנשי עסקים

על אף המיתוג וקהל היעד המוצהר, רק כמחצית מהנוסעים הם אנשי עסקים, בעלי עסקים קטנים ואנשים שנוסעים לצורכי עבודה. החצי השני מורכב, כפי שמספר לנו ריבול, מאנשים שטסים כתיירים, ופשוט מעוניינים בחוויה טובה יותר, עם נוכחות דומיננטית של בני דור המילניום. הנתונים האלה משקפים היטב מחקרים שנערכו כדי לאבחן את הרגלי הצריכה של דור ה-Y, אשר מוכנים יותר מכל דור אחר לבזבז יותר על נוחות, על חוויה טובה, ועל הנסיעות שלהם ברחבי העולם. גראנט סאבטייר, מחבר הבלוג "Millennial Money" מסביר כי "בני דור המילניום ממוקדים פחות באיך להיות עשירים ולקנות דברים, ויותר בלחיות חיים נהדרים ויוצאים דופן. הם שמים ערך גדול יותר על לאהוב את החיים, מאשר על החפצים שברשותם".

אם לשפוט לפי האפיון הזה, יכול מאוד להיות שב"לה קומפני" עלו על משהו. אבל, כמקובל במחוזותיו מאז שנכנסה הקורונה לחיים, יש גם משהו שמצנן את ההתלהבות מהקו החדש שעתיד להיפתח כאן בספטמבר. עדיין לא ניתן לטוס לארצות הברית דרך פריז, ואחרי ההשקה שתוכננה לשבוע הזה ונדחתה לשבוע הראשון של ספטמבר, יתכן מאוד שייאלצו לדחות בפעם השנייה. העובדה שישראל עדיין לא פתוחה לתיירות והעובדה שטיסה לניו יורק דרך אירופה לא מתאפשרת נכון להיום, מעיבה על פתיחת הקו. כמו כן, עם צי של שני מטוסים בלבד, מידת הגמישות של החברה לאירועים בלתי מתוכננים ולתקלות נמוכה משמעותית בהשוואה לזו של החברות הגדולות.

המטוסים החדשים של "לה קומפני" בישראל (צילום: LA COMPAGNIE)
צילום: LA COMPAGNIE

בכל זאת, ואולי דווקא בזכות אי הוודאות שאופפת את הענף, מעניין לראות איך, ואם בכלל, הגישה החדשה שמביאה עמה החברה שממוקמת בפרברי פריז, תשפיע על מה שאנחנו הנוסעים נקבל בפעם הבאה שנחתים דרכון.