הגורמים שבודקים את נסיבות התאונה שמהלכה נהרג אתמול סרן אסף רמון ז"ל מעריכים שלא מדובר בתקלה טכנית. לדברי אנשי חיל האוויר, האימון הצריך ביצוע תמרונים של קרבות אוויר, שבהם מתרגלים הטייסים תחת לחץ אדיר. בחלק מהמקרים, הטייסים עלולים להיקלע למצב שמכונה "בלק אאוט", בו הם חווים מעין אובדן הכרה עילפון קל.

טייסים רבים סיפרו שנקלעו למצב דומה והצליחו לצאת ממנו. יחד עם זאת, כיוון שהקשר עם אסף אבד בשלב ההתרסקות, יכול להיות שלא נדע לעולם מה בדיוק קרה, אך אובדן ההכרה מסתמן כתרחיש המרכזי.

צילום מקרי ממקום התאונה חושף את פטריית העשן מנקודת פגיעת מטוסו של אסף רמון זכרו לברכה בקרקע. זו העדות הראשונה, שניות ספורות אחרי, אך היא עדיין לא עוזרת לפענח את נסיבות התאונה.

אתמול נערכו שיחות עם חלק מהטייסים, במטרה לגלות פרטים נוספים על התנאים שבהם התקיים האימון. ועדת הבדיקה לא פוסלת את האפשרות שהיה גם כשל טכני, אך נראה שלא זאת הסיבה ולכן הודיע מפקד הבסיס כי המטוסים חוזרים לטוס כבר מחר, החלטה שמצביעה על כך שככל הנראה מדובר בגורם אנושי.

מפקד בסיס נבטים, תת אלוף עדן אטיאס, התייחס לנקודה זו בתדריך שנתן היום, זמן קצר לפני הלוויה. "אנחנו עוד חוקרים ונמצאים בתהליך מתקדם של חקירת התאונה. עדיין אין ממצאים חד משמעיים לגבי הסיבה", אמר מפקד הבסיס. "מחר בבוקר אנחנו חוזרים לטוס. לוקחים את הצעירים חזרה לשמיים. להמשיך את ההכשרה המאוד חשובה הזאת ולהחזיר את המכונה הזאת לעבוד".

אסף נכנס לבלק אאוט?

אסף רמון ז"ל (צילום: דובר צה"ל)
אסף רמון בטקס סיום קורס טיס | צילום: דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל' אביהו בן-נון, שמכיר מקרוב את סוגי האימונים שמבצעים הטייסים, מסביר מה ככל הנראה קרה בקוקפיט של אסף במהלך הטיסה. לדברי בן-נון, אסף שהיה בעת טיסת אימון קרב אוויר בודד, בה נלחמים טייסים אחד בשני באוויר, כנראה נכנס לבלק אאוט (ערפול חושים).

"הטייס מגיע לקצה המעטפת", מסביר בן-נון את התמרונים האוויריים שעושים הטייסים באימון. "F-16 הוא מטוס אנרגטי - הוא יכול להגיע לשמונה וחצי ג'י (לחץ אוויר)", מה שכנראה גרם לאסף לבלק אאוט.

אסף, טייס טרי שסיים קורס טייס רק לפני חודשיים, היה חסר ניסיון - מה שלדברי בן-נון מקשה על השליטה על המטוס ושמירה על הקרב מול המטוס האויב. "אם הניסיון הוא קצר, הטייס יכול להיכנס למצב של העלאת המהירות והג'י לאופן שיוביל אותו לבלאק אאוט", מסביר מפקד חיל האוויר לשעבר.

"למטוס יש חיישנים אבל אם אתה בבלאק אאוט, אז זה לא עוזר. אם אתה לא מספיק מיומן, יכול מאוד שלא תספיק לצאת מהבלק אאוט", מסביר האלוף בן-נון, "מטרת קרבות האוויר היא לאמן את הגוף ללחץ הפיזיולוגי על הגוף, מה שלא ניתן לעשות בסימולטור וחייבים לעשות אותן באוויר".

אסון רמון - סיקור מיוחד:

רונה על הקבר: "תשמור על אבא"

המכתב האחרון של אסף לחברתו

השיר שאסף אהב ליווה אותו בדרכו האחרונה

האלוף דיבר על רמון - ונחנק מבכי

אין נחמה: האסונות של רונה רמון

הראיון האחרון של אסף: "אני לא רק הבן של אילן"

הגורל היכה פעמיים במשפחת רמון

התמונות האחרונות של אסף רמון

הווידאופדיה: אילן רמון

הצטרפו ל"חדשות 2" בפייסבוק