בכבישי יהודה ושומרון תופעת יידוי האבנים על כלי רכב הפכה לשגרת חיים. פעם זה נגמר בניפוץ של שמשה, ופעם בתאונת דרכים קשה. לרוב, בהרבה מזל, זה נגמר בשלום. שלשום (שני) עבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת חוק החמרת הענישה למיידי אבנים, שהעבירה שרת המשפטים איילת שקד.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
יותר מאלף כתבי אישום מוגשים בכל שנה בגין תופעות של יידוי אבנים. החוק החדש יאפשר לגזור עד עשר שנות מאסר על משליכי אבנים. במקרים חמורים יותר יהיה ניתן לגזור עד 20 שנים בכלא.
המספרים חושפים את המציאות בשטח: בראשית השנה בחודש ינואר היו לא פחות מ-250 אירועים מדווחים. במרס מספר האירועים עלה ל-270. מאז ירד המספר בהדרגה ובחודש שעבר נרשמו 140 מקרים שהיו עשויים להסתיים במוות של נוסעים.
"הרבה פעמים זה מלווה גם בשפיכת צבע על החלונות", מספר אהרון סלונים, נהג "אגד תעבורה" שרכבו הותקף אמש. "המטרה שלהם היא שאתה פשוט לא תראה כלום וזה יכול לגרום לתאונה קטלנית".
"בחמישה חודשים אני עברתי ארבעה בקבוקי תבערה", טוען אביאל אלקחי, נהג "אגד תעבורה" שהותקף באבנים. "סלעים ואבנים אחת לשבוע-שבועיים באופן קבוע".
ההתמודדות עם התופעה מורכבת. מעצרים מתבצעים אבל בדיעבד צה"ל מנסה להגביר נוכחות עד כמה שניתן בצירים המועדים, המהלך עוזר אך באופן חלקי. כשמדובר בפעולה מהירה שלא מצריכה היערכות מיוחדת יכולה לגבות קורבנות ברגע.