סערת גלגלצ הגיעה לכנסת: ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה היום (שני) על תכניה של תחנת הרדיו הפופולרית בישראל. בדיון שיזמה שרת התרבות והספורט מירי רגב השתתף גם ראש מטה גלי צה"ל ודובר התחנה, אודי ירושלמי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"היעדר שקיפות בוועדת הפלייליסט הוא מקור לשחיתות ולניגוד אינטרסים", אמרה רגב בפתח ישיבת הוועדה. "הגיע הזמן לפקח על גלי צה"ל. יש לנו מחויבות כרגולטור לבדוק היכן יש חסמים חברתיים, מדוע יש חסמים חברתיים ומי אמור לפקח שאותם חסמים חברתיים לא ימשיכו להיות בתחנת שידור ציבורית".

בדבריה פירטה שרת התרבות ארבעה עניינים שבהם נדרשים שינויים מהותיים: היעדר שקיפות של ועדת הפלייליסט, היעדר הנמקה של ועדת הפלייליסט כלפי אמנים שלא מושמעים בתחנה, היעדר אפשרות ערעור של האמנים על החלטות ועדת הפלייליסט, ואפליה של מוזיקה ישראלית והדרה של אמנים ישראלים רבים.

נציג גלי צה"ל, אודי ירושלמי, אמר בתגובה כי "דברי הביקורת עלינו נספגים בתחנה ולראייה שבשנים האחרונות הייתה תזוזה של התחנה. בסופו של יום, הביקורת שנשמעת עלינו מקבלת התייחסות, וזו גם הסיבה שנפגשנו עם השרה. לגבי תפוח האדמה הלוהט הזה שנקרא 'הפלייליסט', צריך לומר שמדובר בוועדת תוכן שעובדת כמו בכל כלי תקשורת אחר".

הצגה נוספת על הכוונת? מירי רגב (צילום: ערוץ הכנסת)
"מקור לשחיתות". רגב, ארכיון | צילום: ערוץ הכנסת

בוסקילה: "גלגלצ ישרים כמו בננה"

מי שנחשבת לזו שהעלתה את הנושא לסדר היום היא הזמרת מאיה בוסקילה שהגיעה גם היא לדיון בוועדה. "היו המון אמנים שהיו צריכים להגיע היום, יותר מ-15", היא אמרה. "הם לא נמצאים כאן מהפחד. הם לא נמצאים כאן כי כרגע ירון דקל והמנהל החדש של גלגלצ (נדב רביד) עושים פגישות פרטיות עם אמנים, כדי לטייח ולכבות שריפות".

"הם מרצים אמנים באופן נקודתי כדי שלא יגיעו לפה, ואני יכולה לתת לך דוגמאות כמו ארקדי דוכין ודוד דאור, שהוכנס לפלייליסט אחרי עשור", היא הוסיפה. "כשיצאתי למאבק ידעתי שאני האחרונה לאכול מהפירות. אני אוכלת מרורים, אבל אני לא אפסיק עד שהאישה השמנה תשיר. מישהו חייב להבין שיש המון דברים שם בחדרי חדרים, הם לא אמיתיים ולא ישרים. הם ישרים כמו בננה".

לדיון הגיע גם הפזמונאי יוסי גיספן, המזוהה עם הזמר הים תיכוני. "יש שיפור משמעותי בגלגלצ", הוא אמר בציניות במהלך הדיון, "ב-2014 אביהו מדינה נוגן פעם אחת. שנה אחר כך הכפילו לו - הוא עלה לשתי השמעות". בנימה רצינית יותר אמר גיספן כי ישנו ניתוק מוחלט בין טעם העורכים לטעם המאזינים.

גלי צה"ל (ארכיון) (צילום: עומרי נגבי)
גלגלצ, ארכיון | צילום: עומרי נגבי

"בחוסר מעש של גלי צה"ל ייכנס המחוקק"

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), פנה במהלך הדיון לנציגי גלי צה"ל ומשרד הביטחון והציע להם לשקול ביצוע שינויים בתחנה. "אנחנו לא רוצים פוליטיזציה, אבל אנחנו מחויבים לשקיפות", אמר מרגי.

"אין פה ואקום", הוא הזהיר. "בוואקום או בחוסר מעש שלכם (אנשי גלי צה"ל) ייכנס המחוקק, וזה הדבר הכי גרוע בתרבות - להכניס חקיקה. הנתונים מדברים בעד עצמם, זה לא מאבק אישי של רגב. כל מי שיש לו קצת ממידת האמת לא יכול לחיות בשלווה עם הנתונים האלו".

יעלון: "אף אחד לא יתערב בפלייליסט"

הדיון מגיע בעקבות הסערה שחוללה רגב בחודשים האחרונים כשהעלתה את האפשרות לבצע שינויים מהותיים בשידורי התחנה על מנת לשנות את שיטת הפלייליסט הנהוגה בה, שיטה שלטענתה מונעת השמעה של שירים רבים של מוזיקאים ישראלים.

מיד עם הפרסום על התערבותה של רגב בשידורי התחנה ועל סדרת פגישותיה עם מפקד גלי צה"ל ירון דקל, הבהיר שר הביטחון משה יעלון - הממונה על התחנה - כי הוא אוסר על דקל ונציגיו להיפגש עם רגב או עם אנשיה.

"אף אחד לא מתערב בפלייליסט בגלי צה"ל", אמר יעלון בשיחות סגורות - כך על פי דיווח ב"ידיעות אחרונות". "אני לא מתערב בזה, ואף אחד אחר לא יתערב בזה". רגב לא נשארה חייבת ותקפה את יעלון בתגובה: "אני מבינה ששר הביטחון שכח שהצבא זה צבא העם".

"גלי צה"ל היא תחנה אליטיסטית, זה לא סוד", אמרה רגב. "גם הרמטכ"ל אמר שאת גלי צה"ל צריך לסגור, והיא בטח לא צריכה להיות תחנה צבאית. שר הביטחון לא קשוב, לא רגיש לציבור, לקולות שעולים ממנו".

גבאי. התפטר מתפקידו. (ארכיון) (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"אף אחד לא יתערב בפלייליסט". יעלון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

המשנה ליועמ"ש: "אין פסול בשיטת העבודה בתחנה"

אלא שמספר שבועות לאחר מכן, התבטאה בנושא גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וגם היא קבעה כי אף שר בממשלה אינו רשאי להתערב בנעשה בתכנים המשודרים בגלגלצ. היא אף ציינה כי אין פסול מבחינה חוקית בשיטת העבודה בתחנה.

"במסגרת שיטת הפלייליסט בוחרת ועדה של עורכים מוזיקליים את השירים ברוב דעות, וזאת להבדיל משיטה בה עורך מוזיקלי בוחר את השירים לבדו", טענה עו"ד דינה זילבר. "בכל שבוע מתקבלים עשרות שירים חדשים למערכת, וכולם עולים לדיון בוועדה, לאחר שכלל חבריה מאזינים לכל שיר".