התנצלו על הסרת המוצרים. קה דה ווה (צילום: רויטרס)
התנצלו על הסרת המוצרים. קה דה ווה | צילום: רויטרס

החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות עוררה ביקורת קשה בישראל ואפילו טענות על אנטישמיות. התנהלות רשת הכלבו הגדולה באירופה "קה דה ווה" - שהורידה בשבוע שעבר מהמדפים יינות מרמת הגולן ולאחר מכן חזרה בה והתנצלה - ממחישה שהתרגום המעשי של החלטת האיחוד אינו לגמרי ברור.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק 

בדיקת חדשות 2 Online על אופן ההתנהלות של כמה מרשתות השיווק הגדולות ביבשת מראה כי המדיניות בנושא אינה אחידה. חלק מהרשתות כלל לא קיבלו הנחיות ואינן יודעות כיצד להתמודד עם התקנה החדשה, ומנגד אחרות מחרימות לחלוטין מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק כחלק ממדיניות סדורה.

ניצחון על ה-BDS, ארכיון (צילום: איתי פיליבה, חדשות)
ארכיון | צילום: איתי פיליבה, חדשות
ארכיון (צילום: איתי פיליבה)
ארכיון | צילום: איתי פיליבה

באיגוד הסופרמרקטים ההולנדי CBL אמרו שמדובר בעניין פוליטי לחלוטין. "אנחנו מחכים להוראות ברורות מהממשלה ההולנדית על דרך ההתמודדות עם דרישות התיוג החדשות", סיפר מנכ"ל האיגוד מארק ג'נסן לחדשות 2 Online. "התיוג חשוב בשביל הצרכנים כדי שיוכלו לבצע בחירה מושכלת. הסופרמרקטים במדינה רוצים לשרת את כל הצרכנים בלי קשר לרקע שלהם".

באיגוד לא עוקבים אחרי ארצות הייצור של המוצרים של כל החברות בו, אך ציינו כי בהחלט ישנם מוצרים שנמכרים מישראל או מההתנחלויות. "הרשתות קונות אותם מיבואנים או מהיצרנים", הסבירו.

"ממשיכים בהסדרים עם הספקים הישראלים"

בקבוצת Co-operative המפעילה ברחבי אירופה סופרמרקטים ושירותים נוספים כמו תיירות ובנקאות, אמרו כי הם מחויבים לציין שמקור המוצרים מישראל. "אנו ממשיכים בהסדרים עם הספקים הישראלים", הם הבהירו. "המדיניות שלנו היא לא לייבא כל מוצר מההתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים, או מחברות שאנו יודעים שקונות משם מוצרים". בחברה ציינו כי כבר מ-2009 הם חתומים על אמנת זכויות אדם הקובעת את הנסיבות החריגות שעשויות להוביל לביטול סחר עם מדינה, אזור או יישוב מסוים.

לא מייבאים מוצרים מהתנחלויות (צילום: רויטרס)
לא מייבאים מוצרים מהתנחלויות | צילום: רויטרס

ברשת הסופרמרקטים המפורסמת ALDI בריטניה ציינו כי "חלק מהמגבונים שלנו מיוצרים בישראל, ומתויגים בהתאם על מנת לאפשר לצרכנים שלנו לקבל החלטה לפני שהם בוחרים לקנות את המוצר".

"מאפשרים לצרכנים לקבל החלטה" (צילום: רויטרס)
"מאפשרים לצרכנים לקבל החלטה" | צילום: רויטרס

ברשת הסופרמרקטים LIDL אמרו כי הם מחויבים למדיניות האיחוד האירופי. "אם הם קובעים שצריך להיות תיוג על האריזה, זה מה שיקרה", אמרו לנו. "לידל, כקמעונאית בינלאומית, לא מתעסקת בעניינים פוליטיים ובוחרת את המוצרים לפי איכותם, ערכם וזמינותם, ואנחנו מוכרים מוצרים מישראל".

"מחויבים למדיניות האיחוד" (צילום: רויטרס)
"מחויבים למדיניות האיחוד" | צילום: רויטרס

"נותנים לצרכנים לעשות את הבחירות שלהם"

ברשת Sainsbury's, השנייה בגודלה בבריטניה, טענו שהם עובדים עם ספקים פלסטינים וישראלים. "אנחנו ארגון לא פוליטי ובוחרים את המוצרים שלנו לפי סטנדרטים של אתיות, איכות ובטיחות. אנחנו נותנים לצרכנים את האפשרות לעשות את הבחירות שלהם בכך שאנו מתייגים את המוצרים שלנו באופן בהיר ומדויק".

רשת סיינסברי (צילום: רויטרס)
"ארגון לא פוליטי" | צילום: רויטרס

באיחוד האירופי הסבירו לנו כי הם נגד הטלת סנקציות או חרם על ישראל וכי הם מתייחסים לנושא כעניין טכני ולא פוליטי. "הקמעונאיות יצטרכו לוודא שיש להן את האינדיקציה הנכונה של מקור המוצר", אמרו לחדשות 2 Online. על פי האיחוד, מי שיצטרך לתייג את המוצר הוא היצרן, היבואן או החנות עצמה. "על חברות האיחוד יהיה לבדוק ולפקח על מדיניות התיוג".

בישראל הגיבו בזעם להחלטת האיחוד האירופי שהתקבלה לפני כשבועיים. "זו צביעות ומוסר כפול", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ההחלטה מתייחסת רק לישראל ולא ל-200 סכסוכים אחרים ברחבי העולם". לדבריו הצטרפו גם סגנית שר החוץ חוטובלי ושרת המשפטים שקד. מנגד, בארגון "שלום עכשיו" אמרו כי מדובר במהלך לגיטימי.

לפניות לכתב: MatanH@ch2news.co.il

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של מתן חצרוני