צפו בעצות מהירושלמים (צילום: יוטיוב)
הרכבת הקלה, הדמיה | צילום: יוטיוב

טענות נגד חברת נת"ע, מפעילת פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, על כך שלא בדקה האם החברות הזרות המשתתפות במכרזי המיזם עומדות בקיום איסורי הסחר הבינלאומיים שהוטלו על אירן במסגרת הסנקציות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מסקירת פעילותן העסקית של החברות המשתתפות במכרז אספקת הקרונות של הרכבת, עולה כי החברה הסינית "CNR" קיימה בעבר קשרים ענפים עם חברות אירניות – זאת חרף הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית בשל הפרות חוזרות של תקנות האו"ם על תכניתה הגרעינית. עוד התברר כי החברה הצרפתית "אלסטום" המשתתפת במכרז קיימה אף היא בעבר קשרים עסקיים עם אירן, אך לטענת גורמים בחברה פעילות זו פסקה בעקבות איסור הסחר עם הרפובליקה האיסלאמית.

בחברת נת"ע ובמשרד התחבורה לא יכלו להשיב בוודאות האם המשתתפות במכרז, המסתכם בהיקף של 1.5 מיליארד שקלים, אכן עמדו במגבלות שהוטלו על אירן בקידומה הנמרץ של ממשלת ישראל מול הקהילה הבינלאומית.

בעקבות טענות שהעלו החברות האירופיות על מכירת המכרז לחברה הסינית, החליטו בחברת נת"ע להקפיאו. בתוך כך תיבדק כעת גם היסטוריית הסחר של החברות המשתתפות במכרז.

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "המכרז הוקפא, כאשר יחודש נבדוק את כל הטענות. כל שיש לנו הוא להזהיר מפני ניסיונות של גורמים בעלי אינטרס מסחרי להשפיע על החלטות ועדת המכרזים".

מחברת "אלסטום" נמסר בתגובה: "'אלסטום' איננה מפרה את הסנקציות על אירן. לא ברור על איזה מידע נסמך הדיווח".