תא"ל צחי חפץ למוד מערכות צבאיות: הוא היה אמור להשתחרר משירות קבע אחרי 32 שנה ולסיים את תפקידו כקצין משאבי האנוש הראשי. אחרי חופשת שחרור קצרה הגיע 7 באוקטובר וצחי חזר ישר לתגבר את מערך הנפגעים, עם משימה מורכבת ורגישה - תיאום ההלוויות אל מול המשפחות והרבנות הצבאית. חודש לתוך המלחמה, ביקשו מחפץ להוביל מהלך שיעזור למאות אלפי המילואימניקים שנקראו לחזיתות השונות - ולהקים את קרן הסיוע למשרתי ומשרתות המילואים.

מדובר בחבל הצלה למשפחות רבות שפונות בבקשה לעזרה כלכלית בעקבות עסק שקרס, אוכל שחסר על השולחן בבית, החופשה שבוטלה ואיתה הפסדים של כספים רבים או הלימודים שכבר התחילו. עד היום הקרן ליוותה חיילי וחיילות מילואים ואת משפחותיהם אחרי ימי הלחימה, אך כעת הבינו בצה"ל ובמשרד הביטחון שהלחימה הממושכת דורשת לתת פתרונות ומענה כבר עכשיו - לאנשי ונשות המילואים בחזית ולמשפחות בעורף, בזמן שהלחימה עוד נמשכת.

מוקד הקרן לסיוע לאנשי המילואים (צילום: דובר צה"ל)
"פנסיונים לכלבים של המילואימניקים והיד עוד רחבה". מוקד הקרן לסיוע לאנשי המילואים | צילום: דובר צה"ל

למוקד המילואימניקים מגיעות מאות עד אלפי פניות ביום: כ-30 אלף פניות התקבלו בסך הכול מפתיחת המוקד, ו-20 אלף מתוכן טופלו בידי הקרן - בסכום של 25 מיליון שקלים. "פנתה אלינו אם לחמישה ילדים שבעלה נלחם בעזה, שניים מהילדים הם עם צרכים מיוחדים והאבא היה מאוד פעיל בטיפול בהם ומסיע אותם יום יום למוסדות הלימוד. האם נאלצה להעסיק מטפלת שתעזור לה בטיפול בילדים, הגישה טפסים לקרן - והקרן השתתפה בתשלום של עשרת אלפים שקלים", מספר חפץ, שכיום הוא מנהל הקרן לסיוע למשרתי המילואים.

"לא היה כסף לחגוג לילדה"

"פנתה עוד משפחה של חמישה ילדים מהגליל שהייתה להם בעיה בניוד הילדים למוסדות החינוך - השתתפנו איתם בתשלום של 8,000 שקל לאמצעי תחבורה. אימא לילדה שחגגה יום הולדת ולא היה לה כסף לחגוג לה כי בעלה במילואים - פתרנו לה יום למוחרת גם את זה, פנסיונים לכלבים של המילואימניקים והיד עוד רחבה", הוא מוסיף בגאווה. הצוות מונה 70 איש ועובד מול כל משרדי הממשלה כדי לטפל בפניות - אלו שמגיעות מאנשי המילואים עצמם או בני ובנות הזוג שמגישים בקשות וטפסים או מייחלות לעזרה בכלכלת הבית. 

לעיתים יש מקרים של משפחות שנאלצו להזמין בעל מקצוע בכדי לתקן מכשיר חשמלי או דוד שמש, שלחו למוקד קבלה וקיבלו החזר על הכסף ששילמו: "גם אם זה כסף קטן, זה עדיין יחס אישי. כשאנחנו פותרים להם את הבעיה הקטנה הזו, עזרנו לעוד בית לשרוד את הימים האלו כשהבעל או האבא במילואים", מסביר צחי על סוגי הפניות שמתקבלות. עם כניסתו לתפקיד החליט על שני עקרונות שילוו כל בקשה שתיכנס למוקד שלהם וכל החלטה שיצטרכו לקבל: "עיקרון ראשון - היד פתוחה והלב רחב, ועיקרון שני - אנחנו מאמינים לכל איש מילואים או זוגתו שאומרים שהם במצוקה".   

תא"ל צחי חפץ (צילום: דובר צה"ל)
"אנחנו מאמינים לכל איש מילואים או זוגתו שאומרים שהם במצוקה". תא"ל צחי חפץ | צילום: דובר צה"ל

"הדרך עוד ארוכה, הבעיות משתנות"

אך הסיפור הוא רחב יותר מתיקון או מהסעות למוסדות החינוך: מאות מילואימניקים עצמאיים פונים מדי יום אל המוקד, רובם לא זכאים למענק מלחמה מהמדינה. כך גם אימהות שהיו לפני המלחמה בחופשת לידה ותכננו לחזור אחרי החג, בשמיני באוקטובר, ולא יכלו כי בן הזוג במילואים והן כעת מדווחות על אובדן ימי עבודה. למוקד פונים גם סטודנטים ששילמו את שכר הלימוד הגבוה ועוד נמצאים בשטח ורואים כיצד הלימודים מתחילים בלעדיהם או מילואימניקים שמרכז חייהם בחו"ל ולא זכאים למשכורת מהמדינה, ולכך יש להוסיף את מספרם הרב של המילואימניקים שעזבו טיולים בחו"ל ועלו על טיסות יקרות בארץ רק כדי להגיע ולהתגייס: בכל אלו הקרן מטפלת במטרה להחזיר כל שקל על ההפסד שהם מציגים.

"על אובדן ימי עבודה לנשים השתתפנו בסכום שהגיע גם ל-20 אלף שקלים, בעלי עסקים עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקלים יקבלו מאתנו פיצוי של עשרת אלפים שקלים ומענק משפחתי", הוא מסביר. הפיצוי הכלכלי לא בהכרח פותר את כל הבעיות: "אנחנו מודעים לכך שהסטודנטים רוצים לחזור ללמוד, הבעיה היא לא בהכרח החזר כספי - הם מתבאסים שלא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים וכל דחייה שאנחנו מצליחים לקבל עוזרת להם", הוא מספר. "גם איש עסקים שיקבל פיצוי כספי על החודשים שהפסיד - זה לא בהכרח יפתור לו את בעיית הלקוחות שעזבו ואיבוד חוזים עתידיים, הדרך עוד ארוכה".

תא"ל חפץ כבר צופה מי יצטרך לקבל מענה דחוף ככל שהלחימה נמשכת: "אנחנו רואים שאופי הבעיות משתנה והאתגר הגדול של צה"ל והקרן זה כל הזמן להתאים מענה בהתאם להשתנות הבעיות ולמאפיינים החדשים של האוכלוסיות החדשות, זה האתגר הגדול. אין ספק שהאירוע הגדול הבא שניאלץ להתמודד איתו הם העצמאיים ובנות הזוג העצמאיות שאיבדו הכנסה". 

מוקד הקרן לסיוע לאנשי המילואים (צילום: דובר צה"ל)
המוקד טיפל כבר ב-20 אלף פניות מתחילת המלחמה | צילום: דובר צה"ל

אומנם כבר עשרות מיליוני שקלים חולקו והיד כאמור עוד נטויה, אך לא כל בקשה מתקבלת. מתוך 20 אלף הבקשות שכבר טופלו, 6,500 פניות סורבו: "חלק מהבקשות שנדחו הן מהסיבה שאנשים פשוט ביקשו שנסגור להם את המינוס בבנק, והרי זה לא עובד ככה", הוא מציין. "צריך להגיש מסמכים, להסביר מהן הנסיבות - חלק נדחו גם כי לא צרפו מסמכים מתאימים, ואז אנחנו מבקשים מהם להגיש בקשה חדשה עם המסמכים המתאימים". 

את הבקשות לסיוע ניתן הגיש באתר משרתי המילואים בחלק שהוקם במיוחד ללחימה הנוכחית, "קרן סיוע לחרבות ברזל", לבחור שם בנושא הפנייה המבוקש ולצרף את המסמכים המתאימים. לפרטים נוספים לחצו כאן או התקשר למוקד בטלפון 1111