המחאה, והניסיונות היצירתיים למזער את הנזקים שלה בשורות הצבא: אחרי הדיון הסוער בקריה בהשתתפות צמרת מערכת הביטחון, ראש הממשלה נתניהו פרסם הודעה תמציתית לתקשורת, ושבה אמר בין היתר כי "הנחה לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל בשגרה ובחירום לכל אתגר". כבר חודשים ארוכים שמפקדי הצבא, מהדרגים הבכירים ביותר ועד אלה שבשטח, מנהלים שיח עם החיילים והחיילות, וכעת לאחר שחוק ביטול עילת הסבירות עבר והמחאה הגוברת - בצה"ל מנהיגים כלים חדשים כדי להקטין עד כמה שניתן את הפגיעה בכשירות של הצבא, ולהבין מתי יצטרכו להניף את הדגל האדום בפני מקבלי ההחלטות.

אחת הדאגות הגדולות ביותר היא מהכשירות של חיל האוויר, הזרוע הארוכה של צה"ל, ובדגש על אנשי צוות האוויר. בחיל מקיימים שיח שוטף עם המתנדבים למילואים, גם בניסיון להעביר את המסר ש"המקום שלכם הוא כאן איתנו", אבל גם כדי "למפות" את הטייסים. בתקופה האחרונה כל טייס סומן בצבע: אדום הם מתנדבים שלא יגיעו, כתום הם מתנדבים שלא ברור "איפה מתח את הגבול" שיביא לכך שיפסיק להתייצב, וירוק - שנשאר לטוס.

כל מפקד טייסת אחראי על הטייסת שלו ולעשות את המיפוי הזה בקרב אנשיו. המטרה בכך היא למפות את כל הטייסים המתנדבים למילואים, ולהבין את תמונת המצב העדכנית מבחינת הכשירות של חיל האוויר, שמשתנה לרעה ככל שחולף הזמן. לצד זאת מקווים בחיל שהשיח הפרטני שמקיימים המפקדים יוביל את האנשים לחזור. זו לפחות תקוות מפקדי החיל שמשוחחים עם הטייסים, מקשיבים להם, וכשצריך – גם פועלים כדי לשכנע אותם להמשיך ולהגיע.

מעבר למיפוי, צעד נוסף למזעור הנזק בחיל האוויר הוא השינוי הדרמטי שבוחנים בבית הספר לקיצור הכשרת טייסים בשל המחסור בכוח אדם והצורך לפצות על הטייסים הוותיקים. אמנם מדובר בפיילוט שכבר נבחן בחיל - אבל הוא הואץ משמעותית נוכח המשבר, שנראה שהולך ומעמיק ככל שהחקיקה המשפטית נמשכת. בשורה התחתונה המטרה היא קיצור משך ההכשרה של טייסים, כך שיעברו יותר מהר למטוסי קרב מתקדמים, בניסיון "לפצות" על כוח האדם האיכותי והוותיק שמשמשים כמדריכים בבית הספר לטיסה וכטייסים מבצעיים.

בית הספר לטיסה הוא מקום רגיש מאוד, ה"חממה" שבה מוכשרים הטייסים. גם שם נרשמים קשיים נוכח המחאה, ועל כך אמר לחדשות 12 בשבוע שעבר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי כי "יש עכשיו כשירות למלחמה, אבל יש פגיעה מתוחמת במערכים מסוימים, בחיל אוויר זה יותר מובהק. למשל - בית ספר לטיסה. בית ספר לטיסה זה מקום שמגיעים אליו מילואימניקים בגיל 49-60. הם הולכים להכשיר את פרחי הטייס, ומספר לא מבוטל מהם החליט לא לבוא. האם זה אומר שבית ספר לטיסה לא מתפקד? הוא מתפקד, אבל ככל שיעבור הזמן זה אנשים עם מומחיות גדולה של ידע שיפגעו באיכות הטיסה של טייסים חדשים".

לא רק הטייסים

המחאה לא פסחה גם על תפקידים רגישים אחרים בחיל האוויר, ובהם על מנהלי הלחימה בבור בקריה – האנשים שיושבים בחמ"ל. אלא שבניגוד לפיילוט שהזכרנו קודם, כאן מדובר על תהליך ארוך עד שבאמת יצליחו להביא את האנשים ולהכשיר אותם לרמה הנדרשת.

וכמו מנהלי הלחימה – יש תפקידים נוספים ייחודיים ורגישים מאוד, שגם חיסרון של כמה בודדים מהם יכול להביא לפגיעה של ממש ביכולות הפנטסטיות שהתרגלנו לראות בצה"ל. מדובר בעיקר במערך המודיעין, שם יש לדוגמה מתנדבים מתחומי סייבר, כמו כותבי תוכנה, שגם איתם מנהלים שיח שוטף. גם כאן מנסים תמיד לשכנע ואם לא "לייצר מחליפים", אבל לא תמיד יש לזה תשובה.

ככל הידוע, עד כה אלפי מתנדבים אנשי צוות אוויר בהם יותר מ-500 טייסים הודיעו שאין בכוונתם להתייצב נוכח המשך חקיקת המהפכה המשפטית באופן חד-צדדי וללא הסכמה ציבורית רחבה. רק ביום שישי האחרון שוחח מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר עם כ-60 מילואימניקים מהמערכים השונים, וסיפר להם בדאגה ובאופן גלוי כי "חיל האוויר כשיר, אך ישנה פגיעה שהולכת ומעמיקה".

"יש לנו אחריות ביטחונית על הכתפיים, בצד הקושי שיש לחלקכם, מצפה שתמשיכו להגיע", הוסיף אלוף בר לעשרות הטייסים. "בסוגיית האמון, מהות תפקידי היא לעמוד על המשמר ולהשאיר את החיל נקי וטהור. האמון במפקד הטייסת ובמפקד חיל האוויר הוא קריטי".

גורמים שנכחו אתמול בקריה תיארו את הפגישה הבהולה של ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל כמתסכלת ואף מייאשת. חרף האזהרות, הם התרשמו שעמדת נתניהו נותרה בעינה ושרק מהלך דרסטי יוכל להביא לבלימה של הפגיעה בכשירות - וההתלבטות המרכזית כעת היא מתי להניף את הדגל האדום, ואם ואיך נכון לתווך את המצב הזה לציבור הישראלי.