פרסום ראשון: החל מחודש אוגוסט, החל לרדת בהדרגתיות מספר הטיסות הישראליות שמאבטחים מאיישים אותן, כך נודע היום (ראשון) ל-N12. המגמה נובעת משתי סיבות עיקריות, האחת - בעיית כוח אדם, והשנייה - שיקולי ייעול של המערכת, שגורסים כי לא כל טיסה חייבת במאבטח.

עד כה, על כל טיסה ישראלית בין-לאומית היה מאבטח, כחלק ממערך האבטחה הכולל של ישראלים בעולם התעופה. בעיית כוח האדם מתרחשת מכיוון שתנאי ההעסקה של המאבטחים השתנו, ורבים מהם התפטרו. במשרד ראש הממשלה מצאו את עצמם בחוסר. מבחינת מאמצי ההתייעלות, לטענת גורמים בכירים במשרד ראש הממשלה, ניתן לשמור על ביטחון הנוסעים גם ללא מאבטח חמוש על כל טיסה. 

מטוס "נוף הגליל" של אל על (צילום: מורן ויזל)
שוהם נדרש לרדת מהמטוס לצורך תשאול. מטוס אל על ארכיון | צילום: מורן ויזל

התהליך הזה מתרחש בזמן שבכל מקרה חודש אוגוסט מאופיין בכמות הולכת וגוברת של טיסות, כך שניתן להעריך שספציפית בחודש הזה מספר הטיסות ללא מאבטחים רק הולך ועולה. מדובר גם בטיסות ליעדים קרובים יחסית, וגם בטיסות אטלנטיות.

מדינת ישראל, וישראלים בפרט, הם מטרה מאוד מבוקשת בקרב ארגוני טרור. צריך לומר, יש מחלוקת במשרד ראש הממשלה. יש המבטיחים שלא יקרה שום דבר במהלך הייעול הזה, ויש הטוענים שמדובר בסכנה של ממש.

ארכיון (צילום: מוני שפיר, חדשות)
צילום: מוני שפיר, חדשות
ארקיע שדה תעופה רמון (צילום: Dmitry Pistrov, shutterstock)
צילום: Dmitry Pistrov, shutterstock

מלבד זאת, יש עניין צרכני כמובן. ישראלים שטסים עם אל על, ארקיע או ישראייר משלמים ביוקר, לא רק בגלל אוכל כשר או דיילים דוברי עברית, אלא גם כי הם יודעים שיש אבטחה על הטיסה. כעת נשאלת השאלה האם המחירים יירדו והאם הישראלים שסומכים על החברות הישראליות בשל אותה אבטחה יקבלו את המהלך הזה.

המאבטחים זועמים: "משרד רה"מ מסכן את הישראלים כדי לחסוך כמה שקלים"

ג' שעובד בתור מאבטח בטיסות, אמר: "השב"כ מנסים להציג אותנו ככאלה שרוצים רק עוד כסף, אבל אנחנו נותנים את הנשמה, עוזבים את הבית שלנו ואת הילדים כדי לשמור על הנוסעים הישראליים. בכל רגע נתון אנחנו מאוימים על החיים שלנו ועל זה מתרעמים ולא מוכנים לשלם לנו יותר?! אנחנו גם בחינם נגן על המדינה שלנו אבל נראה לנו לא הגיוני שמשרד ראש הממשלה בחר להתנגח בנו ולסכן את אזרחי ישראל כדי לחסוך כמה שקלים".

מסמך הנחיות שמועבר לצוות אוויר בטיסות ללא מאבטח:

במכתב ששלחו המאבטחים המוטסים לשרת התחבורה רגב, כתבו: "בימים אלה ממש מיושם תהליך דרקוני של הורדת המאבטחים מטיסות ישראליות. אנו פונים אלייך מתוך דאגה אמיתית לביטחון הנוסעים, הצוותים הישראלים וכל מטוס ומטוס שדגל ישראל מתנוסס עליו בגאון, ושוב גם (ללא כל בושה) תוך בקשה למניעה ופגיעה משמעותית בביטחון התעסוקתי שלנו. נשמח מאוד באם הדבר ייבדק ותינתן דעתך כריבון על מהלכים אלו".

משב"כ נמסר בתגובה: "שב״כ נושא באחריות להנחיית אבטחת התעופה הישראלית. ביצוע אבטחת התעופה כולל פעולות ומענים שונים, גלויים וסמויים. כוח האדם במערך האבטחה הינו חלק מתוך המענה הכולל הניתן לאבטחת התעופה. ככל שעולות סוגיות משמעותיות בתחום אבטחת התעופה זה הן מטופלות בדרגים הבכירים ביותר על מנת לאפשר את הוצאת הטיסות כמתוכנן".

הפרטים שפורסמו בכתבה עברו את אישור הצנזורה הצבאית  

ניר דבורי וברהנו טגניה השתתפו בהכנת הידיעה