רגע מאסון: אחד משיאי מסדר הכנפיים והטקס המקדים לו הוא המפגן האווירי המרהיב של טייסי חיל האוויר. באמצע השבוע (שלישי) התקיים בבסיס חצרים טקס חשיפת הדרגות של פרחי הטיס, כחלק מטקס מקדים למסדר הכנפיים. במהלך המופע האווירי נתקל אחד המטוסים בלהקת ציפורים ונאלץ לנחות נחיתת חירום. אין נפגעים.

המטוס מסוג עפרוני נפגע בכנף ובגחון ובחיל האוויר בודקים עכשיו את האירוע. בדומה למסדר הכנפיים, גם בטקס המקדים נוכחים במקום מאות בני אדם – בני משפחה וחיילי הבסיס, אך ללא נוכחות של ראש הממשלה ונשיא המדינה.

מטס חייל האוויר שנתקל בלהקת ציפורים
מטס חייל האוויר שנתקל בלהקת ציפורים

מטוס אימון נוח ובטוח

על פי אתר חיל האוויר, העפרוני ובשמו הרשמי T-6 טקסן 2, הינו מטוס חד-מנועי, בעל מנוע טורבו-פרופ, כלומר כוח סילוני המניע את המדחף וכך יוצר את הדחף. האנרגיה במטוס כזה זהה לאנרגיה ממטוס סילוני דוגמת הצוקית, אך עלות האחזקה והדלק נמוכה משמעותית. למעלה מ-400 מטוסים מדגם עפרוני פועלים כיום ברחבי העולם ועליהם לומדים חניכים כיצד לטוס. ההבדל העיקרי של מטוס העפרוני משאר מטוסי ה T-6 שטסים כיום בעולם, היא מערכת התחקור.

מערכת התחקור שנבחרה לעפרוני היא תוצרת חברת "רדא", המספקת את מערכות התחקור של כל מטוסי הקרב בחיל-האוויר וזאת, על-מנת שאופן התחקיר בקורס יהיה דומה ככל האפשר לתחקירים שיעברו החניכים בעתיד, כטייסי או נווטי קרב. ארבעת מטוסי העפרוני הראשונים הגיעו ללא מערכת התחקור ובבסיס חצרים הותקנו בהן המערכות זמן קצר לאחר מכן. המטוסים הבאים הגיעו כבר עם מערכות התחקור.

מלבד אופי נוח ופשוט להפעלה, מרכיב חשוב נוסף במכלול המטוס הוא תחום הבטיחות. העפרוני, בניגוד לצוקית, הוא מטוס בעל מנוע אחד בלבד ולכן, במקרה של תקלת מנוע באוויר, הסכנה גדולה יותר מאשר במטוס ההדרכה הוותיק. מאידך, מטוס ה"עפרוני" מצויד בכיסאות מפלט, שיכולים לספק קרש הצלה אחרון במקרה של תאונה אווירית.