בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (ג') חסיד ברסלב תושב ירושלים בעבירות של החזקה בתנאי עבדות, התעללות בקטינים, כליאת שווא ועבירות מין ואלימות חמורות. ד' הואשם, לאחר שנחשף כי עמד במרכז פרשת התעללות מחרידה בילדים בירושלים, בה היו מעורבים תשעה חשודים - שלושה גברים ושש נשותיו - אנשי כת שהתגוררו בבירה ובאזור טבריה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכתב האישום שהוגש הואשם מנהיג הכת בלא פחות מ-20 אישומים, מתוכם הורשע ד' ב-18. ארבעה מתוך האישומים הללו הופנו כלפי נאשם נוסף בתיק, שעל פי כתב האישום פעל להפצת משנתו של מנהיג הכת הירושלמית.

האישום הראשון בו הורשע ד' הוא החזקה בתנאי עבדות של שש נשותיו. "הנאשם ניצל במשך שנים את שליטתו בנשים תוך שהוא מפקח עליהן פיקוח הדוק ביותר במהלך היום", נכתב בהכרעת הדין. מנהיג הכת הורשע בנוסף בשישה מקרים של עבירות אינוס של נשותיו, שהגיעו כ"עונש" שנתן להן על "מחשבות אסורות". בית המשפט הרשיע את שני הנאשמים גם במספר מקרים של מעשים מגונים בנסיבות מחמירות, בעקבות "מדיניות הענישה" בכת.

הנאשם ד' הורשע בנוסף במספר גדול של מעשי סדום שנעשו בנסיבות מחמירות. באחד המקרים, המתוארים בהכרעת הדין, הכה מנהיג הכת את אחת מנשותיו בטענה כי היא "עשתה מעשים אסורים מאחורי גבו, ובגדה בו במחשבות". בהמשך הורה לנשים אחרות להכות בה, סתם את פיה באמצעות סדין, והתעלל בה מינית תוך שהוא חונק אותה.

"גרר את האישה בשערותיה כשהיא ערומה"

עוד הורשע מנהיג הכת בארבעה אישומים של תקיפה וחבלה בנסיבות מחמירות כמו גם סחיטה בכוח. בית המשפט הרשיע את הנאשם בסעיפים הללו בעקבות עדות של אחת מנשותיו שסיפרה על מקרה שאירע בשנת 2008, אז דרש ממנה ד', לנקוב בשמות הגברים עימם הייתה טרם ההיכרות ביניהם.

אך ד', לא הסתפק ברשימה שסיפקה אשתו, ולכן הוא הוציא אותה לחצר בשעת לילה כשהיא עירומה, התיז עליה מים, גרר אותה בשערותיה, ודרש כי תיזכר בשמות של גברים נוספים. לאחר מכן דחף אותה ל"בור דמוי קבר" - כפי שהגדירו השופטים - והודיע לה שלא תצא ממנו עד שתנקוב בשמו של גבר נוסף. במקרה אחר דחף ד' את ראשה של אותה אישה לתוך האסלה והוריד את המים מספר פעמים עד שהגיעה לסף חניקה.

נשות מנהיג הכת (צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2)
2 מנשותיו של מנהיג הכת | צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2

הרשעה נוספת בעבירה של מעשה מגונה כלפי קטין בן משפחה, נוגעת למעשי סדום שביצע מנהיג הכת בבתו החורגת. ד' הכתיב לקטינה את קיום היחסים האינטימיים כ"חלק מחובותיה בחיי המשפחה". באחד המקרים ביצע הנאשם מעשי סדום בבת לעיני כל בני הבית, כולל קטינים נוספים.

לקראת סיום מתן הכרעת הדין הוצאו מאולם בית המשפט שתיים מתוך ארבע נשותיו של מנהיג הכת שהגיעו לדיון, לאחר שקראו קריאות שבר וטענו כי מדובר במשפט שקר. "מדובר בבית אוהב שלא התרחשו בו האירועים המתוארים. זאת עלילה, סתמו לנו את הפיות. לא איפשרו לנו לדבר, איימו על הנשים והילדים, חטפתי מכות רצח מהמשטרה כדי שאעיד נגדו. סגרו אותנו בנווה תרצה 11 חודשיםנמשיך לתמוך בבעלינו", טענו הנשים. גם לאחר שהוצאו מהאולם המשיכו הנשים להתפרע עד ששתיים מהן הורחקו מחוץ לכותלי בית המשפט.

"הכל נובע מעלילה שהגתה אישה חדשה שהגיע למשפחה", המשיכו וטענו הנשים. "מנסים לחסל פה משפחה של טהרה שחיים מתוך אמונה. ד' הוא אדם מדהים, לא קיימים תמימים כמוהו, ההרשעה השקרית".

נציג הפרקליטות במשפט, עו"ד שגיא אופיר, אמר בסיום הדיון כי שבית המשפט בדק לעומק ולפרטים הוא קבע שמדובר במסכת התעללות בנשים וילדים, "כפי שסברנו שלא היו כמוה בתולדות מדינת ישראל".  לדבריו, השופט קבע שהתקיימה מסכת עבירות מין ואלימות והחזקה בתנאי עבדות חמורה ביותר, כשהנאשמים רמסו את כבודן של הנשים והילדים.

גילוי הכת: "גואל רצון ואליאור חן הם סיפור קטן ביחס לעניין הזה"

הפרשה נחשפה לפני כשנתיים בתום חקירה סמויה וממושכת של המשטרה. גורמים בצוות החקירה אמרו אז כי "המקרים של גואל רצון ואליאור חן יחדיו הם סיפור קטן ביחס לעניין הזה". האירועים המדוברים התרחשו בקומונה בירושלים.

החקירה המשטרתית החלה בעקבות פנייה שהגיעה אל אגף החקירות במטה הארצי, בה דווח על כת בראשותו של גבר יהודי, דמות ידועה בציבור החרדי-ברסלבי, שנהג להתעלל בנשים ובילדיהם החברים בכת. חוקרי ובלשי ימ"ר ירושלים החלו להתחקות באופן סמוי אחר חברי הכת, ובדיקה העלתה כי ראש הכת נשוי באופן לא רשמי לשש נשים העוסקות בקיבוץ נדבות - שהועברו אל הגבר.

המעשים בהם נחשדים ד', מנהיג הכת ו"נתיניו", קשים מכדי לחשוף אותם במלואם. אך כדי להבין את חומרת המעשים, ניתן לפרט שלוש דוגמאות שגם הן "מצונזרות" מפאת חומרתן. כדי "לדכא את היצר" של אחת הנשים, ד' אילץ אותה לאכול צואה והיא נאלצה להיעתר לכך. כאשר אחד הילדים, בן פחות מ-14, החל לספר בחקירתו שאחת הנשים ביצעה בו מעשה מין חמור, הוא עצר לפתע, הסתכל על החוקר ואמר, 'למה אתה מסתכל עליי ככה?'. כלומר, הוא כלל לא הבין מה לא בסדר.

על פי אמונתו של ראש הכת, על הנשים היה להתוודות בפניו בכל נושא ובכל זמן - בעיקר בנושאים מיניים, וכדי "לרדת לעומק מחשבותיהן" הוא נהג לענותן פיזית ונפשית, וכך גם את הילדים.