אפילו ותיקי החוקרים ביחידת אתג"ר, היחידה בלהב 433 לאיתור גנבי רכב ותפיסתם, לא זוכרים דבר כזה: בתוך שלושה חודשים מתחילת שנת 2024 נגנבו כ-200 רכבי סוזוקי ג'ימני לשטחי הרשות הפלסטינית, לעומת עשרה בלבד בכל שנת 2023. צוות החקירה המיוחד (צח"ם) שהקימו במשטרה, "צוות ג'ימני", הסביר בשיחה עם N12 איך הפך בתוך זמן קצר כל כך רכב השטח הקומפקטי והאמין מבחינה מכנית – למבוקש מצד גנבי הרכב הפלסטינים.

"עם הזינוק במספר גנבות רכבי הג'ימני יצאנו גם אנחנו למחקר וגילינו שכשהרכב מגיע מהיבואן – מאוד קל לגנוב אותו ואין צורך בשום מכשור אלקטרוני כדי לשכפל את המפתח לרכב", סיפר רס"ם רותם לויט, חוקר בכיר ביחידת אתג"ר. הוא הוסיף: "הפריצה לרכב היא 'טיפשה'. שבירת חלון, שבירת הצילינדר, התעסקות במערכת ההנעה שמתחת להגה או במחשב הרכב – ואחרי זה הפורץ נוסע ישירות לשטחים".

במקום לדבר על חוויות מטיולי שטח, גנבת הג'יפונים הפכה לשיחת היום בקהילת חובבי הרכב. לא פלא שחברות הביטוח העלו בתחילת השנה את מחירי הביטוח ואף דורשות מבעלי כלי הרכב שיתקינו מכשירי מעקב בעלות של מאות שקלים.

תופעה נוספת שאופיינית מאוד לגנבי הרכב הצעירים היא השיתוף ברשתות החברתיות הערביות: "זיהינו עוד ועוד גנבי רכב פלסטינים שלאחר מעשה הגנבה מתהדרים בשלל, מצולמים בתחומי הרשות עם הג'יפון הגנוב ומוסיפים את הכיתוב 'רוביקון לעניים'. הרוביקון הוא ג'יפ יוקרתי מאוד, אז מבחינתם מה שהם גנבו הוא הרוביקון שלהם".

בסרטוני טיקטוק שצולמו בחניונים בגדה המערבית אפשר למצוא תיעודים של המכוניות הגנובות. עוד אפשר למצוא ברחבי הרשת מודעות למכירת סוזוקי ג'ימני גנוב. למשל, רכב מ-2023, שנרכש באופן לא חוקי, מוצע ב-25 אלף שקל, לעומת כ-145 אלף שקל לרכב דומה בישראל. "אלה שתי הסיבות העיקריות שאנחנו מזהים בצוות החקירה המיוחד שהוביל לזינוק בגנבת הג'ימני". סיכום רס"ם לויט. 

לאחר שגנבו את הרכב – מציעים לקורבן לקנות אותו בחזרה

"אחת הסברות שעלתה בהתחלה היא שהרכב עובר לשטחים לצורכי פירוק מכיוון שהיבואן לא מייבא חלקי חילוף", סיפר רפ"ק אסף וישניה, ראש מחלק החקירות ביחידת אתג"ר. "אולם עם התקדמות החקירה התברר שהיבואן ממשיך למכור ושאין חוסר בחלקים. עוד עלה מהחקירה כי הרכב משמש את הגנבים הצעירים לנסיעת שטח, גם מבחן הרשת החברתית חיזק את זה". הוא הוסיף: "לעיתים אותם גנבים פונים חזרה לקורבן מציעים לו לקנות את הרכב אחרי שנהנו ממנו בשטחים".

רפ"ק אסף וישינה, ראש מחלק חקירות ביחידת אתג"ר (צילום: דוברות המשטרה)
רפ"ק אסף וישניה, ראש מחלק החקירות ביחידת אתג"ר | צילום: דוברות המשטרה
רכבי ג'ימני שנתפסו (צילום: דוברות המשטרה)
רכבי ג'ימני שנתפסו | צילום: דוברות המשטרה

מוקדם יותר השבוע פעלו לוחמי אתג"ר, מג"ב וצה"ל לאיתור שני רכבי ג'ימני במחנה הפליטים אל-עמרי שברמאללה. כשמצאו הלוחמים את הרכב, ירו חשודים לעבר הכוחות – ושני לוחמים נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי. שני גברים בשנות ה-30 לחייהם נעצרו בחשד לגנבות רכבים משטחי ישראל. על פי החשד, הרכבים נגנבו מתל אביב ומבני ברק בשבועיים האחרונים. מאז יצאו אנשי היחידה למספר מארבים בשטחי רמאללה כדי להשיב עוד רכבי ג'ימני שנגנבו.

איתור רכבי ג'ימני שנגנבו (צילום: דוברות המשטרה)
איתור רכבי ג'ימני שנגנבו | צילום: דוברות המשטרה
רכבי ג'ימני שנתפסו (צילום: דוברות המשטרה)
איתור רכבי ג'ימני שנגנבו | צילום: דוברות המשטרה

"בשטחים ג'יפ זה סמל סטטוס"

תופעת גנבת הג'ימני היא תופעת כלל-ארצית. חלק מהגנבים מתעדים בהפגנתיות את נסיעותיהם ברכבים הגנובים בשטחי הרשות, עם לוחית הזיהוי הישראלית – גם שעות לאחר הגנבה. לפי צוות החקירה המיוחד, כל אדם שמחזיק בג'ימני הוא קורבן פוטנציאלי לגנבה.

"מבחינת הגנבים מדובר בחבר'ה צעירים", אומר רס"ם לויט. "הדבר בא לידי ביטוי בסרטוני טיקטוק, מה שמחזק את הסברה שהביטוי 'רוביקון לעניים' זה מה שתופס. זו לא רק סיסמה, זה ממש סמל סטטוס בשטחים". הוא הוסיף כי אין מדובר "בארגון גנבים כמו שאנחנו מכירים, אלה בפריסה גדולה מאוד שלהם, מצפון הגדה ועד לדרומה. יש מספר כנופיות ששמו להן למטרה להביא לשטחי הרשות רכבי הג'ימני של תושבי ישראל".

רס"ב מרינה אריכמן העבירה עם החשודים שנעצרו שעות רבות בחדרי החקירות: "הגרסה שלהם ברוב המקרים חוזרת על עצמה. או שהם לא ידעו שזה רגב גנוב, או שמישהו פגש בישראל ו'רק' ביקש מהם להעביר את הרכב אל מעבר למחסום, תמורת סכום שנע בין 500 ל-1,000 שקל".

רס"ב אריכמן סיפרה כי רוב הגנבים שלכדו הם צעירים, חלקם אפילו קטינים בני 17-16 שהיו צריכים 'כסף קל'. "תחשוב, 1,000 שקל על שעה עבודה. רובם גם נעדרי עבר פלילי".

לדבריה של רס"ב אריכמן, חוקרת ותיקה ביחידה, הענישה היום לא מרתיעה את גנבי הרכב. "לא פעם אותם חשודים 'חזרו אלינו' באירועי גנבה אחרים שלוש או ארבע פעמים", סיפרה. "קרה שכבר הכרנו את כל המשפחה שלהם, הם חוזרים לזה כי הענישה לא מתריעה אותם, תוסיף לזה ששיעור מאוד נמוך נתפס".

רס"ב רס"ב מרינה אריכמן, חוקרת בכירה ביחידת אתג"ר (צילום: דוברות המשטרה)
רס"ב מרינה אריכמן, חוקרת בכירה ביחידת אתג"ר | צילום: דוברות המשטרה

"ראיתי שרידים של חלון שבור במדרכה הסמוכה"

עבור יובל (שם בדוי) מאזור גוש דן, הרכב שנגנב לא רק היה כלי התחבורה המרכזי שלה, אלא גם מזכרת מאחיה הבכור שעזב את ישראל. "הגעתי למקום שהחניתי בו את הרכב, ממש בלב השכונה, והוא לא היה שם. ניסיתי לשחזר ולהבין אולי אני טועה. התקשרתי למוקד העירוני ובינתיים גם בדקתי מול העירייה שלא גררו אותו. ואז ראיתי שרידים של חלון שבור במדרכה הסמוכה".

יובל אספה תיעודים ממצלמות אבטחה והעבירה למשטרה. כבר בשעות הבוקר למוחרת עלתה הסברה בקרב החוקרים שהרכב נגנב לשטחי הרשות.

אמיר אטיאס הוא מקים קהילת "ג'ימני אדוונצ'ר ישראל" ומנהלה. בקהילה יותר מ-1,500 חברים בעלי ג'ימני. הוא סיפר כי השיחות בקבוצה התחלפו מהמלצות על מסלולי טיולים אקסטרים – לדיווחים על עוד ועוד גנבות רכבים.

סוזוקי ג'ימני 5 דלתות יוצג עוד החודש (צילום: נועם עופרן)
סוזוקי ג'ימני, ארכיון | צילום: נועם עופרן

"השיח השתנה לפני חודש וחצי בערך, וזה היה ממש קיצוני, בכל שנותיי לא שמעתי על ג'ימני אחת שנגבה בארץ", אמר אטיאס. "ביום הראשון שידענו שנגנבה ג'ימני חדשה, הבנו שאנחנו בדרך לאכול מכה רצינית". לדבריו, בזכות אנשים שהרכיבו מצלמות על רכבים שנגנבו "הצלחנו להבין באיזו קלות הם גונבים את הרכבים. הם מגיעים מאורגנים ובתוך שלוש–ארבע דקות אין רכב בחניה".

הצוות ביחידה ממליץ לבעלי הרכבים לנקוט גם סדרת פעולות שיסייעו להם באבטחת הרכב. "למגן את הרכבים הן במיגון פסיבי והן במיגון אקטיבי, קרי כספת למחשב הרכב, מנעול דוושה, מנעול הגה וכל דבר שיקשה על גנוב פשוט לבצע את הגנבה".