בתאונה הקטלנית אתמול (רביעי) בכביש 89 בצפון היה מעורב אוטובוס שהסיע חניכים של תנועת "בני עקיבא". נסיבות התאונה עדיין נחקרות, ומבדיקה הראשונית עולה כי האוטובוס סטה ממסלולו מסיבה לא ברורה ואז פגע בשתי מכוניות - שבאחת מהן נסעה משפחת בן אלי, ש-4 ממנה נהרגו מעוצמת הפגיעה. גם נהג האוטובוס, אשר בסון ז"ל נהרג. מהם התנאים לעבודה כנהג הסעות בישראל, ומי מפקח עליהם? בדיקת N12.

על פי התקנות הקיימות כיום בישראל, נהג הסעות אמור לעמוד במספר פרמטרים: להיות תושב הארץ מעל גיל 21, בוגר לפחות 8 שנות לימוד. נהגים מקצועיים - נהגי מוניות, אוטובוסים ורכבים כבדים - בני 60 ומעלה מחויבים לעבור בדיקות רפואיות כל 5 שנים. מגיל 70, מחויבים נהגים אלה לעבור בדיקה רפואית אחת לשנתיים.

תאונה בכביש 89 (צילום: לפי סעיף 27 א')
התאונה הקטלנית בכביש 89 | צילום: לפי סעיף 27 א'

בנוסף, על פי החוק, נהג הסעות חייב להיות ללא רישום פלילי. ההגדרה של עבירה פלילית היא הפרה של חוק. לכן, כל עבירה - גם חנייה במקום אסור - נחשבת כביכול כעבירה פלילית. עם זאת, במדינת ישראל יש הבדל בין עבירות פליליות חמורות, לבין עבירות קלות יותר כמו קנסות ועבירות תעבורה - כשאלו לא נרשמים כעבר פלילי.

החוק הנוכחי מעלה סוגיה בעייתית - לכאורה: אדם יכול לבצע עבירות מסכנות חיים, כמו נסיעה ברמזור אדום ועקיפות מסוכנות, אך מפני שמדובר בעבירות שמוגדרות כעבירות תעבורה - אין מניעה שהוא יעבוד בכל זאת כנהג הסעות.

ומי אחראי לפיקוח על הנהגים? במשרד התחבורה ובמשטרה טוענים שהאחריות היא של החברה המעסיקה את הנהגים. גם הנוהל הזה נשמע בעייתי - שכן אין מי שבודק בפועל שהחברות מפקחות על הנהגים, ודואגות שמעבר לעמידה בתנאי הסף כמו גיל והיעדר רישום פלילי, הם גם הולכים להיבדק בכל שנתיים מחדש בבדיקות רפואיות.

הבוקר נודע כי לבסון היו 51 הרשעות תעבורה קודמות. אתמול הוא נהג באוטובוס שהיה בבעלות חברת א. קרן פסגות בע"מ והועסק דרך קבלן חיצוני. בחברת א. קרן פסגות בע"מ סרבו להגיב לשאלתנו אם הם בודקים את הפרמטרים הנדרשים מנהגי הסעות בחברתם ואלו שמגיעים מקבלן חיצוני.

מחברת האוטובוסים א. קרן פסגות בע"מ נמסר: "אין תגובה"