אובמה. האם יתקוף לבד? (צילום: רויטרס)
הכירו את החיה הרעה של אובמה | צילום: רויטרס
הלימוזינה השחורה והמשוריינת של נשיא ארה"ב, “Limo One”, ממש כמו הבית הלבן או המטוס הנשיאותי אייר פורס 1,  חשובה ביותר לתפקודו של האיש החזק בעולם ונחשבת לאחד מסמלי מוסד הנשיאות.

למרות מראה, שבמבט חטוף מזכיר סתם לימוזינה מאורכת שיש כמוה כמו זבל בסטריפ בלאס וגאס או אפילו כאן בארץ בשירות חתנים וכלות, מדובר ברכב שופע טכנולוגיות מסווגות ופינוקים לרוב ואחד מכלי הרכב הבטוחים ביותר להגיע על סיפונו לכל נקודה בעולם.

בינואר 2009 עם כניסתו לתפקיד הנשיא, ברק אובמה עבר לבית בצבע לבן, קיבל מטוס פרטי ("אייר פורס 1") והחליף את הרכב שלו במכונית חדשה.

בעוד שהבית והמטוס עברו כבר כמה ידיים לפניו, למכונית שקיבל היו ניילונים על המושבים וריח של חדש בפנים. מדובר בקדילאק שזכתה לכינוי "Beast" (חיה רעה). אורכה 5.5 מטרים והיא המכונית הראשונה בשירות הנשיא שלא מבוססת על דגם ביצור סדרתי ונבנתה מאפס כדי להתאים לדרישות השירות החשאי. מרבית המידע אודותיה מסווג כך שכל הנאמר כאן מבוסס על מקורות לא רשמיים.

המכוניות של נשיאי ארצות הברית
מבצר על גלגלים שיכול לשרוד גם התקפה כימית

השלדה ויחידת ההנעה מגיעות מטנדר ענק מתוצרת GMC בעל מנוע טורבו דיזל בתצורת וי 8 ונפח של 6.6 ליטר. המרכב עשוי משילוב פלדה, אלומיניום, טיטניום וחומרים קרמיים המקנים לו את חוזקו כמו מיגון שיעמוד אפילו במקרה של פגיעה של טיל נגד טנקים. תא הנוסעים אטום לחלוטין ובתא המטען יש בלוני חמצן המאפשרים עמידות גם בפני התקפה כימית או ביולוגית. מיכל הדלק לא יתפוצץ גם בפגיעה ישירה, במקרה ותפרוץ שריפה במכונית היא תכובה על ידי מערכת כיבוי אש אוטומטית, ויש ברכב גם מקרר המכיל כמה מנות דם התואמות לדמו של הנשיא למקרה שיזדקק לעירוי מיידי.

כמו כן, ברכב קיימת מערכת תקשורת מיוחדת עם קו פתוח ישירות לסגן הנשיא ולפנטגון, מערכת לראיית לילה המותקנת בפגוש הקדמי המאפשרת נסיעה גם בתנאים חשוכים ללא פנסים, תותחי גז לפנים שיזיזו מהדרך כל מכשול וצמיגי ראנפלט מחוזקים בקאבלר מתוצרת GoodYear חסינים בפני פאנצ'רים.

הדרך לחוד החנית בו נמצאת ה- Beast, הלימוזינה הנשיאותית הנוכחית החלה סמוך לראשית המאה הקודמת עם תחילת הופעתם של כלי הרכב הממונעים הראשונים.

המכוניות של נשיאי ארצות הברית
מכונית מתוצרת סנטלי סטרימר הייתה למעשה הראשונה בה השתמש נשיא אמריקאי. זה קרה בנובמבר 1899 והיא שימשה את הנשיא וויליאם מקינלי תיאודור. עם זאת, לא היה מדובר ברכב נשיאותי רשמי ורק בעשור הראשון של המאה ה-20, תקופת ממשלו של תיאודור רזוולט, שככל הנראה היה האדם הראשון לקבל רכב מהעבודה, הסטנלי הפכה  לרכב הרשמי של הנשיא. למרות זאת, רזוולט עצמו העדיף ברוב המקרים להשתמש בכרכרה עם סוסים ורק הנשיא הבא של ארה"ב, וויליאם טראפט, העביר באופן סופי את צי הרכב של הבית הלבן לעידן המודרני ובין רכבי הנשיא ניתן היה למצוא סטרימר מודל M וצמד רכבי פירס-ארוו לאירועים רשמים של המדינה עם מכובדים נוספים.

המכוניות של נשיאי ארצות הברית
הנשיא העדיף כרכה עם סוסים

את ה-"Beast" של אובמה מייצרת קדילאק, אך הפעם הראשונה בה נשיא ארה"ב התנייד במכונית מתוצרת המותג הייתה בחגיגות הניצחון בסיום מלחמת העולם הראשונה ברחובות בוסטון כשעל הסיפון וודרו ווילסון.
לאחר היעלמותם של היצרנים הקטנים מהזירה ולאורך השנים שתי ענקיות הרכב האמריקאיות פורד וג'נרל מוטורס ניהלו שוב ושוב, באמצעות מותגי הפרימיום שלהם לינקולן וקאדילק, קרב עיקש על הזכות להסיע את האיש החשוב בעולם.

המשוריינת "תרומת" אל קפונה וסוף עידן הטופלס

אירוע יוצא דופן בהיסטורית הרכב הנשיאותית התרחש לאחר המתקפה היפנית על פרל הארבור ובעקבות הערכות מודיעין שונות הובע חשש בדבר ניסיונות התנקשות בנשיא פרנקלין רוזוולט. באותה תקופה לא היה בצי הנשיאותי רכב משוריין ואנשי השירות החשאי מצאו פתרון מקורי והחליטו להשתמש בקאדילק המשוריינת של הגנגסטר המפורסם בעולם, אל קפונה, שהוחרמה לאחר מעצרו.

המכוניות של נשיאי ארצות הברית
המכונית המשוריינת של אל קפונה שהוחרמה נודבה למשימה

הצורך במכונית ממוגנת נגד ירי הביא את הבית הלבן לרכוש שתי מכוניות קאדילק משוריינות שהחליפו את הדגם המיושן "שהושאל" מקפונה. פרט למיגון הן זכו גם למערכת קשר עם שני ערוצים ולגנרטור שיספק חשמל במקרה של פגיעה במערכת. עם אורך מטורף של 6.6 מטרים בין הפגושים הצמד זכה לכינוי Queen Maryו-Queen Elizabeth, על שם ספינות הצי הגדולות ביותר באותה תקופה. צמד הקדילאקים המשוריינות  שירתו נאמנה את רוזוולט כמו גם את הארי טרומן ודווייט אייזנהאואר.

המכוניות של נשיאי ארצות הברית
אורך של 6.6 מטרים

לאחר תקופה ארוכה בשירות, צמד הקדילאקים הוחלף בכמה רכבי לינקולן שהגיעו לכותרות ולא באופן חיובי בשנת 1963. היה זה ב-22 לנובמבר, במהלך מצעד ססגוני ברחובות דאלאס בהשתתפות הנשיא ג'ון קנדי שנסע בליקולן קונטיננטל פתוחה, שהסתיים בהתנקשות בנשיא האהוב שיזעזעה את העולם. האירוע זעזע גם את השירות החשאי ששינה לחלוטין את  תפיסת האבטחה שלו והלינקולן הפתוחה הוסבה למשוריינת עם גג קשיח. עשרים שנה אחר כך הצילה לינקולן משוריינת אחרת את הנשיא רונלד רייגן מניסיון התנקשות בכניסה למלון הילטון בוושינגטון.

המכוניות של נשיאי ארצות הברית
הלינקולן הפתוחה של קנדי

ננסי רייגן ורונלד (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
הלינקולן המשוריינת הצילה את רייגן | צילום: Getty Images, GettyImages IL
לאחר כארבעה עשורים רצופים בהם לינקולן סיפקה את הרכב הנשיאותי, חזרה קאדילק עם ה-Fleetwood להיות המוביל הנשיאותי בזמן כהונתו של רונלד רייגן.

רוב הנשיאים מאז עשו שימוש ברכבי קדילאק אך ג'ורג' בוש האב, כמו גם בנו, העדיפו את תוצרת "האליפסה הכחולה" ובחרו בלינקולן לתפקיד הרכב הנשיאותי. אגב, כדי לשאת את המיגון הכבד הותקן בחזית הלינקולן מנוע של טנדר גדול V8 בנפח 7.5 ליטר תרומת פורד F250.

החיה הרעה ששומרת על אובמה בכל מקום בעולם 
לא ברור כמה יחידות של ה"Beast" יוצרו אך לכל נקודה בעולם אליה מגיע הנשיא מגיעה גם הלימוזינה השחורה כשלצידה רכבי ליווי משוריינים מסוג שברולט סאברבן. מחר ה-"Beast" תגיע בפעם הראשונה לחוות את כבישי מע"צ, והמלצתנו אליכם היא שאם אתם במקרה נתקלים בה - שמרו מרחק. לא בכדי היא זכתה לכינוי "חיה רעה".


צפו: הלימוזינה של אובמה עולה על שרטון

>> איזו מכונית אובמה מחפש לבת שלו