נמל חיפה, מכולות (צילום: רויטרס, חדשות)
"נמשיף לפעול לפתיחת הענף לתחרות" | צילום: רויטרס, חדשות

סכסוך העבודה בנמלים ייעצר? המדינה פנתה היום (ה') לבג"ץ בבקשה לבטל את החלטת בית הדין לעבודה שהתירה להסתדרות להכריז על סכסוך עבודה ולעכב את המכרז לנמלים הפרטיים.  

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בהודעה משותפת שהוציאו משרד האוצר ומשרד התחבורה נכתב כי "המדינה פנתה לבג"ץ על מנת שיאפשר לה להמשיך לפעול למען פתיחת ענף הנמלים לתחרות ולמנוע מקומץ עובדים לפגוע באינטרס הציבורי הרחב".

"סמכותה וריבונותה של המדינה מאפשרות לה לקדם מדיניות פתיחת ענפים לתחרות על מנת להטיב עם כלל אזרחי המדינה, להוריד את יוקר המחיה במשק ולעודד את הסחר הישראלי", הוסיפו משרדי האוצר והתחבורה, "המדינה פועלת להקמתם של נמלים פרטיים חדשים על מנת לקדם את התחרות בענף הנמלים, ורואה חשיבות רבה גם בהבטחת כושר התחרות של הנמלים הקיימים". 

הרפורמה עוכבה לחודש ספטמבר

הרכב שופטי בית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה השופט יגאל פליטמן, קבע לפני כשבוע, כי למרות שסכסוך העבודה הוכרז כדין, יש לעכב את הרפורמה בנמלי הים - זאת לצורך כניסה מיידית של המדינה וההסתדרות למו"מ אינטנסיבי. ההסתדרות מצידה נדרשה שלא להשבית את הנמלים בתקופה זו. השופט פליטמן הורה לעכב את הרפורמה בנמלים עד ליום 1.9.13, ומסר כי בזמן הזה על הצדדים לנהל מגעים ביניהם - זאת תוך דיווח רציף לבית הדין בהתפתחויות.

עוד ציין השופט פליטמן, כי אין הממשלה ראשית לקטוע את ההליך ההידברות, וכי הכרזת השביתה מצד ההסתדרות הייתה "לגיטימית ומוצדקת", כהגדרתו. "הממשלה פעלה בחוסר תום לב כלפיי ההסתדרות, פעלה באופן חד צדדי ולא נתנה מענה הולם לבעיית יסוד הנמלים", הוסיף השופט.

בית הדין קבע אז כי הקמת נמלים חדשים היא אמנם בסמכותה של הממשלה, אולם יש במהלך הזה חשש סביר לפגיעה בעובדים הקיימים, ועל כן המדינה מחויבת לנהל עימם משא ומתן. בית הדין קבע שלא מדובר במה שמכונה "שביתה פוליטית" שנחשבת לאסורה על פי דין, אלא בשביתה על רקע כלכלי או לכל היותר "שביתה מעורבת". במקרה של שביתה מעורבת, העובדים יורשו לשבות תוך מגבלות מסוימות.

"רוצים הידברות ולא איומים"

אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר לפני הדיון כי בכירי ההתאחדות ניהלו שיחות עם כל הצדדים בניסיון להביא לפתרון שימנע את השביתה. "אנו רוצים שתהיה הידברות ולא שליפות ואיומים, כי בסופו של דבר התעשייה היא היחידה או לפחות העיקרית שתשלם את המחיר".

לדבריו, יבואן שייפגע מהשביתה בגלל ירידה בהיקף המכירות ימשיך לרכוש סחורה בחו"ל וימשיך למכור לשוק המקומי. "אבל, אם הסחורה של היצואן לא תגיע בזמן, בכלל לא בטוח שהלקוח בשוק היעד יחכה לו. זה נזק בלתי הפיך במיוחד עבור היצואנים הקטנים והבינוניים", הוסיף.

בתגובתה לבית הדין הארצי לעבודה, טענה המדינה כי שביתת עובדי הנמלים תהיה "שביתה פוליטית טהורה, בלתי חוקית ובלתי לגיטימית". בכתב התגובה אף הובהר, ש"על אף זכותה המלאה של המדינה לפעול למימוש מדיניותה לקידום תחרות בענף הנמלים באופן חד צדדי, הרי היא חוזרת ומצהירה שתהיה מוכנה להמשיך בהידברות עם ההסתדרות מתוך הכרה בערך המוסף של שיתוף פעולה בין הצדדים".